Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-26, 06:46
  #1
Medlem
Det är allmänt känt att Nordea nyss fått bäst courtage på aktiehandel.
Men jag såg nu att även SEB har sänkt sitt courtage till 0,09% (min 20kr) utan courtageklasser. Länsförsäkringar har liknande priser.

Är detta en allmän trend? Tror ni att nätmäklarna "spelat ut sin roll"? Hur kommer Avanza (och Nordnet/Degiro om någon fortfarande har dom), kunna konkurrera med Storbankerna när courtaget är lägre där?
Citera
2018-02-26, 07:08
  #2
Medlem
Nätbankerna kommer att hitta andra områden där storbankerna tar för mycket betalt. Avanza har ju gett sig in på bolånemarknaden och pressar räntorna rejält jmf med vad du får hos storbankerna.
Citera
2018-02-26, 07:10
  #3
Medlem
RonHowards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Instruisto
Det är allmänt känt att Nordea nyss fått bäst courtage på aktiehandel.
Men jag såg nu att även SEB har sänkt sitt courtage till 0,09% (min 20kr) utan courtageklasser. Länsförsäkringar har liknande priser.

Är detta en allmän trend? Tror ni att nätmäklarna "spelat ut sin roll"? Hur kommer Avanza (och Nordnet/Degiro om någon fortfarande har dom), kunna konkurrera med Storbankerna när courtaget är lägre där?

Bättre upplevelse av modernare webbsidor/appar?
Redan tagit en stor del av de gamla bankernas kunder, är det enkelt att byta? Isf, gör det svårt..
De har börjat erbjuda andra typer av banktjänster, t.ex. bolån med lägre ränta då man har kapital i någon sparform hos banken.
Citera
2018-02-26, 08:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Instruisto
Det är allmänt känt att Nordea nyss fått bäst courtage på aktiehandel.
Men jag såg nu att även SEB har sänkt sitt courtage till 0,09% (min 20kr) utan courtageklasser. Länsförsäkringar har liknande priser.

Är detta en allmän trend? Tror ni att nätmäklarna "spelat ut sin roll"? Hur kommer Avanza (och Nordnet/Degiro om någon fortfarande har dom), kunna konkurrera med Storbankerna när courtaget är lägre där?
Beror väl på förtroendet för storbankerna.

Vi som minns när storbankerna skulle ha 900 kronor i courtage för USA-handel samtidigt
som nätmäklarna erbjöd handel för 90 kronor, vi har inte det minsta förtroende för storbankerna.
Citera
2018-02-26, 10:40
  #5
Medlem
Centauris avatar
Inte bara billigare courtage. Dessutom sker utbetalning av källskatt direkt/inom 6 veckor hos Nordea.
Jämför med Nordnet/Avanza där det tar upp till 3 (tre, ja du läste rätt) ÅR.

Avanza/Nordnet kommer att förlora många kunder om de ej kan matcha storbankerna.

Man är temefan dum om man inte flyttar över pengarna till Nordea.
Citera
2018-02-26, 12:19
  #6
Medlem
Frågan är vilken bank ska göra det möjligt för vanliga svensson att handla terminer/optioner till rimligt pris samt bygga upp någon form av både utbildning och programvara som stödjer beslut kring dessa instrument.
Citera
2018-02-26, 14:08
  #7
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Frågan är vilken bank ska göra det möjligt för vanliga svensson att handla terminer/optioner till rimligt pris samt bygga upp någon form av både utbildning och programvara som stödjer beslut kring dessa instrument.

Ingen.

Scenen av traders är så liten i Sverige, att de som väljer att bli det oftast lutar sig mot IG alternativt skaffar amerikanska/engelska mäklare då utbudet är mycket större.

Aktiespararna själva har föreläsningar med IG som sponsor, och det är väl här de allra flesta får in en fot i trading-världen.
Citera
2018-02-27, 14:59
  #8
Medlem
Sven2s avatar
Igår
Växlingskurs Avanza(USD/SEK) 8,1511
Växlingskurs kund(USD/SEK) 8,130722

Avanza tjänar 0,25% på valutaväxling + courtage. Var kan man få marknads växlings kurs?
Citera
2018-02-28, 12:37
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Ingen.

Scenen av traders är så liten i Sverige, att de som väljer att bli det oftast lutar sig mot IG alternativt skaffar amerikanska/engelska mäklare då utbudet är mycket större.

Aktiespararna själva har föreläsningar med IG som sponsor, och det är väl här de allra flesta får in en fot i trading-världen.


Det behöver inte vara traders. Det kan ju bara vara svensson som vill sälja calls mot sina långa innehav eller sälja cash secured puts. Det kräver inget speciellt för detta men stoppas av mäklarnas sinnesjuka courtage.

Bankerna måste ju inse att ett behov är något man själva kan skapa med marknadsföring. Detta gör att mer pengar kommer från OTC-marknaden till börsen och det är bra.
Citera
2018-02-28, 12:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Igår
Växlingskurs Avanza(USD/SEK) 8,1511
Växlingskurs kund(USD/SEK) 8,130722

Avanza tjänar 0,25% på valutaväxling + courtage. Var kan man få marknads växlings kurs?


Alla mäklare tar ut en växlingsavgift. Det finns inget lättillgängligt instrument för svenskar att få andra valutor via. DeGiro har billigast växlingsavgift vad jag har sett och erfarit.
Citera
2018-02-28, 13:55
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Alla mäklare tar ut en växlingsavgift. Det finns inget lättillgängligt instrument för svenskar att få andra valutor via. DeGiro har billigast växlingsavgift vad jag har sett och erfarit.

Degiro har också valutakonto som funkar på deras ISKs (så kan man köpa valuta manuellt ännu billigare). Om de även hade kapitalförsäkring skulle det vara perfekt, för det är bara där jag är intresserad av utländska aktier.

Gällande Nordea är det inte praktiskt att använda utan att betala någon av deras många månadsavgifter. Annars är det omöjligt att ta ut några pengar från sitt konto.
Citera
2018-02-28, 22:07
  #12
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Det behöver inte vara traders. Det kan ju bara vara svensson som vill sälja calls mot sina långa innehav eller sälja cash secured puts. Det kräver inget speciellt för detta men stoppas av mäklarnas sinnesjuka courtage.

Bankerna måste ju inse att ett behov är något man själva kan skapa med marknadsföring. Detta gör att mer pengar kommer från OTC-marknaden till börsen och det är bra.

Hur många Svensson känner ens till att man kan göra det ?
Sverige har ingen finansiell kultur där majoriteten sysslar med handel av olika finansiella instrument. Så även om låga avgifter skulle existera skulle detta inte spela någon större roll.

Ta DeGiro som ett exempel, de hade låga avgifter och ett stort utbud, men hur många kunder hade de av totala antalet människor egentligen ?

Inte många.
Och det kompliceras nu upp på grund av all finansiell reglering efter 2018, som gjort att många instrument försvunnit.

USA/UK har en gedigen finansiell historia bakom detta, där man uppmuntrar entreprenörsskap.

Vad har Sverige, en drös bittra sossar som vill hämma utvecklingen och klassresor á la Jantelagsstilen ?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback