Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-26, 03:37
  #1
Medlem
Hej har ett problem som består i att min överklockning ibland kraschar. Det händer aldrig när jag aktivt gör någonting utan endast då datorn har varit avstängd eller om jag rebootar. Sker kanske en gång varannan vecka eller en gång i månaden.

Någon som vet vad det kan bero på? Det har som sagt ingenting med temperaturer eller liknande att göra då den håller en väldigt bra temperatur. Som sagt aldrig varit några problem under stresstest, spelande eller liknande utan det sker bara till synes slumpvis då jag startar datorn.

Det är en i7 5820K som jag brukar dra upp till 4GHZ istället för standardvärdet 3,3.
Citera
2018-02-26, 03:43
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Pröva att överklocka den mildare. Kanske 10% eller så. Din CPU blir uppenbart instabil med nuvarande inställningar.
Citera
2018-02-26, 03:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Pröva att överklocka den mildare. Kanske 10% eller så. Din CPU blir uppenbart instabil med nuvarande inställningar.

Alltså det är en relativt mild klock och det konstiga är att jag kan köra ett stresstest i flera dagar utan problem, har heller aldrig uppmärksammat några som helst symptom när jag spelar så ser inte riktigt hur det skulle kunna vara ett problem.

Känns snarare som någonting bootrelaterat enligt mig men jag erkänner gärna att jag inte är jätteinsatt.
Citera
2018-02-26, 03:49
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Alltså det är en relativt mild klock och det konstiga är att jag kan köra ett stresstest i flera dagar utan problem, har heller aldrig uppmärksammat några som helst symptom när jag spelar så ser inte riktigt hur det skulle kunna vara ett problem.

Känns snarare som någonting bootrelaterat enligt mig men jag erkänner gärna att jag inte är jätteinsatt.

Vad har du klockat då? (Minne/FSB etc?)
Överklockade burkar kan ge random fel, det är inget jättekonstigt...
Citera
2018-02-26, 03:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Vad har du klockat då? (Minne/FSB etc?)
Överklockade burkar kan ge random fel, det är inget jättekonstigt...

Enbart överklockat CPU.
Nej det är förstås tänkbart tycker bara det är lite underligt att den aldrig har kraschat vid användning eller stresstest utan enbart trilskas med relativt långa intervall när jag startar om den.
Citera
2018-02-26, 04:01
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Enbart överklockat CPU.
Nej det är förstås tänkbart tycker bara det är lite underligt att den aldrig har kraschat vid användning eller stresstest utan enbart trilskas med relativt långa intervall när jag startar om den.

Stresstest säger inte allt. Vad i CPU har du överklockat?
Har du stock-kylare eller något mer avancerat? (ÄÄven om du säger att värme inte är några problem). Minneshastighet? (Minnena kanske går varma?)
Citera
2018-02-26, 04:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Stresstest säger inte allt. Vad i CPU har du överklockat?
Har du stock-kylare eller något mer avancerat? (ÄÄven om du säger att värme inte är några problem). Minneshastighet? (Minnena kanske går varma?)

X99-Gaming 5 moderkort.
Antec P380 Chassi.
Fractal Kelvin S24 vattenkylning.
Corsair AX860 Nätaggregat

Minnena vet jag inte vad de har för hastighet(Kingston Hyperx DDR 4 är det ifall jag minns rätt), sitter på laptopen för tillfället men får väl kolla upp imorgon. Tackar för förslaget iaf skulle ju kunna vara något med dem eventuellt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback