Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-28, 18:47
  #13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YungSosa
Tjenare. Under hela mitt liv har jag begränsat min kost till det jag vet att jag gillar och varit mycket restriktiv till att experimentera med mat pga dåliga erfarenheter tidigare i mitt liv. Bland sakerna jag har zonat ut är all sorts tillagad mat från havet, även om undantag gjorts i bl.a skolan (panerad fisk, fiskpinnar).

Anledningen till att jag inte valt att äta fisk under merparten av mitt liv grundar sig i att jag och min pappa var och fiskade abborre när jag var yngre. Fångsten tillagades och till min stora förvåning fick jag för första gången känna mig kvävd på grund av fiskben i halsen.

På grund av min ringa ålder och graden av allvarlighet där och då, så vart jag så hårt traumatiserad att jag tog ett aktivt val att inte äta havsmat. Förutom fisk, så har jag bara ätit en friterad räka en gång på fyllan. Detta trots att jag härstammar från ett hushåll och 2 nationaliteter med stor förankring i havsmat i alla dess former.


Med det sagt så känns det som att jag missar mycket godsaker här i livet. Jag har planer på att flytta till Portugal i framtiden där min flickvän har familj samt bostad och de har ju en inte minst stark matkultur som innefattar havsmat.


Min frågeställning: vad är goda med inte för extrema rätter för en nybörjare på detta fält? Jag gillar nöt/fläskkött/kyckling vanligtvis, om det säger Er någonting. Samt några delikatesser man inte kan vara utan kan även nämnas.

Tack på förhand!
Om det är bara benen som är problemet, så lär upp dig hur man rensar olika fisksorter.
Jag har också den uppväxten med abborre, och en sjuhelvetes massa ben de vägrade ta bort.

Dock har det gjort att jag lärt mig rensa den fisk jag äter, så man slipper benen.
Det finns väldigt många olika tekniker, youtube visar dom de flesta jag vet om.
Citera
2018-09-06, 20:06
  #14
Medlem
ba köp fisk o stek den eller grilla den de blir dunder ska du se
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback