Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-01-13, 16:17
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Suget försvinner inte och inget du gör kommer ge dig samma sköna känsla. Det kommer bli ett tomrum inom dig som kommer vara omöjligt att fylla. För att inte gå tillbaka till missbruket krävs en daglig kamp som inte alltid är speciellt lätt, därav NA och sponsorer.

PAWS gäller alla droger, tom mer ”vanliga” sådan som koffein och nikotin. Det är graden av paws som skiljer sig åt. Rökt weed en del kommer aldrig lägga av helt. Skadat belöningssystemet mer eller mer mindre permanent. Behöver rejäla kickar i livet för att känna av dom. Typ lottovinster ... träna hjälper och, avslappnande och bra mot ångest. Tränar som fan kan jag säga, bra ”bieffekt” men lägga av helt och tro att man är som andra några år är osäkert. För mig är det inte värt det. För gammal för att lida mig igenom decennier av öken.
Citera
2020-01-13, 17:31
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola81
Nej PAWS pågår inte riktigt så länge. Redan efter en månad sen sista drogintaget (eller rättare sagt när drogerna lämnat kroppen) har man kommit över det mesta. Ju snabbare du trappar ut desto större är risken att PAWSen blir längre. Ev. skador som man ådrar sig under AT eller CT kan dock bli permanenta. Detsamma gäller i princip alla droger. Det är en månad man har sen börjar himlen ljusna.

Andra har redan rättat dig men det är värt att göras igen.
PAWS kan komma och gå över två år.
Citera
2020-01-15, 00:06
  #27
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Du kanske har hört att heroinister som blir nyktra aldrig mer kan vara lyckliga? Är tyyyyp sant, just pga sabbat serotonin/dopamin-nivåerna i hjärnan. AA/NA är bra för sånt, ta ett möte, skaffa en sponsor och se till att hålla dig nykter.


Tänkte först skriva att du har fel i allt du säger, men det är ju rätt dumt av mig kom jag på. Fungerar det för dig så är det ju jättebra. Men kopplingen serotonin/dopamin -nivåer och NA/AA är rent befängt.
Citera
2020-01-15, 06:26
  #28
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Tänkte först skriva att du har fel i allt du säger, men det är ju rätt dumt av mig kom jag på. Fungerar det för dig så är det ju jättebra. Men kopplingen serotonin/dopamin -nivåer och NA/AA är rent befängt.

Förtydligar: har man sabbat sin hjärna med knark blor det tungt resten av lovet. Då kan det hjälpa att prata med andra i samma sits.
Citera
2020-01-15, 11:19
  #29
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Förtydligar: har man sabbat sin hjärna med knark blor det tungt resten av lovet. Då kan det hjälpa att prata med andra i samma sits.


Äh, snicksnack. Skulle du läst en psykologikurs skulle du veta att hjärnan är plastisk. Vet du inte vad det innebär föreslår jag att du tittar upp det och sen kan du ju återkomma och berätta varför ditt svammel är just svammel



Citera
2020-01-15, 11:28
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Äh, snicksnack. Skulle du läst en psykologikurs skulle du veta att hjärnan är plastisk. Vet du inte vad det innebär föreslår jag att du tittar upp det och sen kan du ju återkomma och berätta varför ditt svammel är just svammel



Helt riktigt, det finns en osund fixering vid att man alltid skulle vara märkt rent fysiskt efter långvarigt missbruk. Känns som om det är dumheter som kommer från 12-stegsrörelsen, som verkar var väldigt på pigg på att missbruk alltid är permanent. Förstår inte vem som skulle bli hjälpt av det.
Citera
2020-01-15, 15:04
  #31
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Äh, snicksnack. Skulle du läst en psykologikurs skulle du veta att hjärnan är plastisk. Vet du inte vad det innebär föreslår jag att du tittar upp det och sen kan du ju återkomma och berätta varför ditt svammel är just svammel




Neoroplasticitet är jag väl införstådd med. Håll dig till ts, käre knarkare.
Citera
2020-01-15, 15:44
  #32
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Neoroplasticitet är jag väl införstådd med. Håll dig till ts, käre knarkare.


Då borde du även förstå sambandet mellan PAWS och hjärnans plasticitet. Alltså är jag väl inom TS.

Sluta upp med ditt svammel nu. Gå på ett möte och skalda "kom tillbaka det fungerar" istället.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback