Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-06-28, 17:27
  #25
Medlem
DR-Drunks avatar
Har bara träffat två personer som seriöst lyssnar på dansband. Som exempelvis Lotta, kiicki och så vidare. Bad han byta musik men han var så inne i dansbands trycket.. slog mig på Axelen. Känner du trycket... Mitt 100 inlägg, bara så ni vet
Citera
2018-07-19, 01:35
  #26
Medlem
langaocbs avatar
Utvecklinsstörda gillar dansbandsmusik också.
Sen undrar jag vad du egentligen menar med white trash.
Dansband känns rätt (ekonomisk) medelklass. Precis som husvagn.
Citera
2019-05-07, 12:11
  #27
Medlem
Eastmancolors avatar
Svar: större delen av dem som bor på utanför Stockholm.

Dansbandsmusiken uppstod genom att folk gick för att dansa på det lokala stadshotellet där kringresande orkestrar uppträdde. Sedermera cementerades musikstilen och därmed beteckningen dansbandsmusik som utövarna själva ogillar.

I många länder där kontrasterna mellan storstad och landsbygd är stora har liknande landsortspop uppstått t ex i Thailand (lukthung), Turkiet (arabesk) och inte minst USA (country).
__________________
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-05-07 kl. 12:15.
Citera
2022-11-29, 21:01
  #28
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Bump!

Får ibland in lokalradioprogram där det bara spelas dansbandsmusik. Uppringarna kan ringa in och hälsa och önska melodier. När man hör dessa uppringare och deras önskemusik får man intrycket av att det rör sig om lätt förståndshandikappade personer. I samhället och på många arbetsplatser räknas många av dessa säkert som normalfuntade om än djupt korkade.

White trash har nog en bredare musiksmak.
Citera
2023-08-08, 18:52
  #29
Medlem
WT, förståndshandikappade och äldre människor, men undrar om inte dansband var större bland pensionärer förr.

Räknar inte gamla Sven-Ingvars som dansband dock. Finns en del bra musik där.
Citera
2023-11-13, 12:50
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Nä, inte är det bara White trash som lyssnar på dansband. Utvecklingsstörda brukar även lyssna på det.

Sökte på "dansband och utvecklingsstörning" och ditt inlägg var ett av första resultaten. Jag har också märkt att personer med utvecklingsstörning tycker om dansband, seriöst.
Citera
2023-11-14, 11:11
  #31
Medlem
Psoglavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
WT, förståndshandikappade och äldre människor, men undrar om inte dansband var större bland pensionärer förr.

Räknar inte gamla Sven-Ingvars som dansband dock. Finns en del bra musik där.

Det är en generationsfråga. Många av 60-talisterna som börjar gå i pension snart tycker nog att det är rätt töntigt och lyssnar väl hellre på Gyllene Tider och ABBA.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback