Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-25, 20:28
  #1
Medlem
Kämpendahls avatar
En anställd inom barnomsorgen i Laholm diagnostiserade själv en fyraårig pojke med adhd. Personen försökte vid upprepade tillfällen sälja fiskolja till familjen för att ”balansera sonens hjärna”. Den anställde ringde vid alla tider på dygnet, ibland efter klockan 22 på kvällen.

"– Jag undvek att svara, men gjorde det vid ett tillfälle. Då fick jag på nytt höra att min fyraåring har svår adhd och att fiskoljan är nödändig för att han skulle klara skolan. Min son är ett aktivt barn, men varken jag eller min man eller någon annan inom barnomsorgen har haft en tanke på att utreda om han har adhd, säger Hanna Nilsson."

Den anställde fick vara kvar på sin arbetsplats och det blev den fyraårige pojken som fick flytta till en ny förskola. För de flesta är det självklart att det är den anställde som begått ett grovt fel och personen i fråga är inte lämpad att jobba med vare sig barn eller människor. Men biträdande enhetschefen Carin Kjellström tycker att kommunen tagit saken på allvar genom att flytta på pojken istället för den anställde.

"– När vi får signaler så tar vi dem givetvis på allvar. Hur vi hanterar personal är internt arbete. Det vi har gjort nu är att försäkra oss om att barnet har omsorg, säger Carin Kjellström till SVT Nyheter."

Enligt min mening är det inte bara den anställde som borde få sparken utan här är det fler huvuden bland fega tjänstemän som bör rulla.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/fy...alja-fiskolja/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...a-olja-som-bot
Citera
2018-02-25, 21:14
  #2
Medlem
Japhys avatar
Jag tippar på att killen har ADHD och att fiskleveroljan hjälper. Men självklart ska inte förskolelärare diganostisera barn. Det sker genom en utredning. Sen blir det concerta som gäller.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback