Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-25, 18:47
  #1
Medlem
Försöker gå ner i vikt och tränar regelbundet, har ingen stor aptit under kvällarna men vet att äter jag ingen kvällsmat/middag blir jag vrålhungrig dagen efter och äter som en häst vid lunch. Borde jag äta under kvällen ändå trots att jag inte är särskilt hungrig för att äta lagom dagen efter?
__________________
Senast redigerad av AusSchlauch 2018-02-25 kl. 18:53.
Citera
2018-02-25, 18:54
  #2
Medlem
Antivalents avatar
Viktnedgång handlar inte så mycket om träning utan mer om kosten.

Dela upp din hästlunch så du äter middag också. Har du ett kostschema? Är du målmedveten om din viktnedgång är det lättare att göra rätt val. Planera all matintag ett par dagar i förväg så är det lättare att äta nyttigt och regelbundet.
Citera
2018-02-25, 18:56
  #3
Medlem
StenSaxPungs avatar
Ja, ät regelbundet.

"Ät fem-sex gånger om dagen
Att äta fem gånger per dag är ett bra riktmärke. Låt inte för många timmar gå mellan måltiderna.

Ett exempel på hur en jämn måltidsordning kan se ut:

8.00 Frukost
10.00 Mellanmål (tex en frukt eller en smörgås på fullkornsbröd och lätt pålägg)
12.00 Lunch (Gärna enligt tallriksmodellen: dela in tallriken i ett Y och lägg proteinrik mat som kött och fisk på minsta delen tillsammans med lika delar fiberrika grönsaker och stärkelserika kolhydrater som pasta, ris och potatis.)
14.30 Mellanmål
18.00 Middag (som lunchen)
20.00 Eventuellt ett kvällsmål/mellanmål
Naturligtvis behöver inte ovanstående exempel följas slaviskt utan anpassa ditt måltidsmönster till dina tider och försök sedan att följa det.

Hur mycket och hur ofta?
Att fördela måltiderna jämnt under dagen gör att du blir mindre hungrig och hittar en rutin kring ätandet. På så sätt hålls både blodsockernivå och humör på en jämn nivå. När det gäller mängder kan du tänka så här:

Frukost - 25 % av det totala dagsintaget.
Lunch - 30 %
Middag - 30 %
Resterande -15 % fördelas på mellanmålen."

https://www.netdoktor.se/vikt-kost/k...t-regelbundet/

OBS! Jag har ingen aning om hur trovärdig källan är.
Citera
2018-02-25, 19:07
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Viktnedgång handlar inte så mycket om träning utan mer om kosten.

Dela upp din hästlunch så du äter middag också. Har du ett kostschema? Är du målmedveten om din viktnedgång är det lättare att göra rätt val. Planera all matintag ett par dagar i förväg så är det lättare att äta nyttigt och regelbundet.

Nyttigt äter jag, men rätt så oregelbundet. Det har funkat hittills, störs inte av det, men kan påverka vikten skulle jag tro.

Jo tallriksmodellen känner man såklart till, men så himla mycket orkar jag inte planera. Äter oftast de stora huvudätterna.
__________________
Senast redigerad av AusSchlauch 2018-02-25 kl. 19:11.
Citera
2018-02-25, 19:11
  #5
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch
Nyttigt äter jag, men rätt så oregelbundet. Det har funkat hittills, störs inte av det, men kan påverka vikten skulle jag tro.

Jo tallriksmodellen känner man såklart till, men så himla mycket torkar jag inte planera. Äter oftast de stora huvudätterna.

Planerar du ditt intag (vilket 99% av alla elitidrottare gör) så blir det otroligt mycket lättare att gå ner i vikt. Du får ställa din lathet att inte planera mot din vilja att gå ner i vikt, helt enkelt.
Citera
2018-02-25, 19:17
  #6
Medlem
Pantheraduss avatar
Jag tror att man skall äta regelbundet och hellre ofta, än hästluncher.
Går man och är hungrig och sen äter stora middagar etc, så tror kroppen det finns mindre mat och bästa att "lagra", äter man ofta men mindre mängder, tror kroppen att det finns "gott om mat", och att man inte behöver lagra.
Sedan skall du helst äta maten i lugn takt. Ja det är mitt råd, ät lite i taget, hela dagen från kl 08 till 20.
Jag är ingen expert, men försök lura kroppen att det finns gott om mat, så att den inte "lagrar".
Citera
2018-02-25, 19:27
  #7
Medlem
Ät när du är hungrig. När det passar dig. Det är en av nyckeln till pusslet hur man genomför en viktnedgång. Handlar inte om att äta många måltider etc etc. Eftersom vi alla har olika levnadsmönster så kör du på det som du tror ska fungera bäst för just dig. Du blir vrålhungrig vid ett tillfälle säger du. Antagligen så ska du äta innan hungern går över till att bli vrålhungrig. Om det är dagen innan eller nästa dag avgör du.
Citera
2018-02-25, 20:12
  #8
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Ät när du är hungrig. När det passar dig. Det är en av nyckeln till pusslet hur man genomför en viktnedgång. Handlar inte om att äta många måltider etc etc. Eftersom vi alla har olika levnadsmönster så kör du på det som du tror ska fungera bäst för just dig. Du blir vrålhungrig vid ett tillfälle säger du. Antagligen så ska du äta innan hungern går över till att bli vrålhungrig. Om det är dagen innan eller nästa dag avgör du.
+1 på detta.

Kosten är högst individuell, och antal mål likaså. För viktnedgång spelar måltidsfrekvensen ingen större roll, det är vad som passar dig och din vardag. Ett kaloriunderskott är dock ett måste oavsett, vilket du säkert redan räknat ut.
Citera
2018-02-25, 20:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Ät när du är hungrig. När det passar dig. Det är en av nyckeln till pusslet hur man genomför en viktnedgång. Handlar inte om att äta många måltider etc etc. Eftersom vi alla har olika levnadsmönster så kör du på det som du tror ska fungera bäst för just dig. Du blir vrålhungrig vid ett tillfälle säger du. Antagligen så ska du äta innan hungern går över till att bli vrålhungrig. Om det är dagen innan eller nästa dag avgör du.

Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
+1 på detta.

Kosten är högst individuell, och antal mål likaså. För viktnedgång spelar måltidsfrekvensen ingen större roll, det är vad som passar dig och din vardag. Ett kaloriunderskott är dock ett måste oavsett, vilket du säkert redan räknat ut.


Ok
Citera
2018-02-25, 23:13
  #10
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Ät när du är hungrig. När det passar dig. Det är en av nyckeln till pusslet hur man genomför en viktnedgång. Handlar inte om att äta många måltider etc etc. Eftersom vi alla har olika levnadsmönster så kör du på det som du tror ska fungera bäst för just dig. Du blir vrålhungrig vid ett tillfälle säger du. Antagligen så ska du äta innan hungern går över till att bli vrålhungrig. Om det är dagen innan eller nästa dag avgör du.

Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
+1 på detta.

Kosten är högst individuell, och antal mål likaså. För viktnedgång spelar måltidsfrekvensen ingen större roll, det är vad som passar dig och din vardag. Ett kaloriunderskott är dock ett måste oavsett, vilket du säkert redan räknat ut.

Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch
Ok

Precis som ovanstående säger. Ät när du känner att du är hungrig.
Tänk inte på antal måltider du ska äta. Jag gjorde detta dumma misstag när jag va yngre och lyssnade på helt fel personer.
Lyssna på din kropp så kommer det lösa sig
Citera
2018-02-26, 10:05
  #11
Medlem
EliasAlucards avatar
När jag deffar så äter jag bara en gång om dagen, typ vid lunchtid eller så, sedan är det bara vatten när jag blir hungrig under resten av dagen.

Att äta små måltider under hela dagen har ingen som helst betydelse eller högre effektivitet för att gå ner i vikt, huvudsaken är att du håller kaloriintaget på ett rejält underskott men att du får i dig bra mängd protein och bra mängd essentiella fettsyror men att du ändå håller kaloriintaget lågt. Jag rekommenderar sojaproteinisolat och skalade hampafrön plus något fiberpulver och 6 g joderat salt, och max 1500 kcal om dagen, sedan vätskeintaget på 3-4 liter och en multivitamintablett tillsammans med hampafröna, och du kommer att rasa i vikt men ändå behålla muskelmassan. Du kan äta allt detta på en gång, och sedan dämpa hungern under resten av dagen med vatten.
Citera
2018-02-26, 23:29
  #12
Avstängd
Svarta.Panterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
När jag deffar så äter jag bara en gång om dagen, typ vid lunchtid eller så, sedan är det bara vatten när jag blir hungrig under resten av dagen.

Att äta små måltider under hela dagen har ingen som helst betydelse eller högre effektivitet för att gå ner i vikt, huvudsaken är att du håller kaloriintaget på ett rejält underskott men att du får i dig bra mängd protein och bra mängd essentiella fettsyror men att du ändå håller kaloriintaget lågt. Jag rekommenderar sojaproteinisolat och skalade hampafrön plus något fiberpulver och 6 g joderat salt, och max 1500 kcal om dagen, sedan vätskeintaget på 3-4 liter och en multivitamintablett tillsammans med hampafröna, och du kommer att rasa i vikt men ändå behålla muskelmassan. Du kan äta allt detta på en gång, och sedan dämpa hungern under resten av dagen med vatten.

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback