Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2018-03-02, 14:00
  #97
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Getfnarre
Ding ding

Jag har inte följt tråden på sista tiden. Visade det sig att jag hade rätt?
Citera
2018-03-02, 14:47
  #98
Medlem
http://www.publikt.se/artikel/profes...franvaro-19095

Faktiskt inte helt ovanlig situation att professorer avskedas. Har för mig att jag läst om
liknande fall även på KTH förut. Förtroendearbetstid låter fint men kan missbrukas.
Citera
2018-03-02, 16:00
  #99
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
OK - en privat forskningsstiftelse får naturligtvis ha vilken beredningsgrupp de vill, men statliga beredningsgrupper består av experter. Att sedan matematiker inte kan yttra sig om annat än sitt specifika forskningsområde säger nog mest om dem - att de i detta liknar professorerna i organisk kemi - vi genusvetare är av annan intellektuell kaliber!
Haha, det där var stor humor!
Men jag håller med! Utformar man en vetenskap med professurer i "den stora patriarkala konspirationen", där hemliga möten delar ut makt och pengar till män, på bekostnad av kvinnor. Trots tiotals miljarder per år och hundratals om inte tusentals helårsanställda för uppdraget att bevisa det inte lyckas hitta något enda bevis för att det skulle vara ens i närheten av sant, så får du rätt. Men de får många bilder på män som sitter bredbent på bussen.

De här pengarna hade t.ex löst hela problemet med hemlöshet i Sverige, som drabbar ca 35 000 personer, men eftersom majoriteten är män, så fuck it.
Citera
2018-03-02, 16:22
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Det där är en sanning med viss modifikation, men beror lite på hur universiteten väljer att hantera det hela. Få professorer håller undervisning på grundnivå. De handleder doktorander och detta brukar räknas deras undervisningsplikt tillgodo (kan som sagt skilja sig mellan institutioner). Denna handledning behöver inte ske på plats, går utmärkt via telefon, Skype eller liknande och vi kan även tänka oss att doktorander från Sverige beviljas forskningsresa till USA för att på plats få handledning där. Dessutom kan den vara koncentrerad till andra delar av året än de sju månaderna de varit frånvarande. Nu vet jag inte om de här två är mitt uppe i författandet av en monografi, men om så är fallet är det fullt möjligt att de velat vara ifred under skrivandet och därför förlagt verksamheten utomlands. Att göra det utan att informera ansvariga på institution och fakultet verkar dock mer än enbart tankspriddhet, men kan självfallet inte uteslutas.
Det är olika. Jag har haft professorer som seminarieledare på grundnivå.
Citera
2018-03-02, 16:53
  #101
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crippe86
Det är olika. Jag har haft professorer som seminarieledare på grundnivå.
Därför uttryckte jag också klart och tydligt att variationer förekommer.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback