Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-03-11, 17:11
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libussa
Samfundet Forn Sed Sverige[/b], som är det äldre av dem, är förmodligen det mest antirasistiska och politiskt korrekta av vårt lands alla trossamfund. Att ta avstånd ifrån rasism och stå för "religiös tolerans i det mångkulturella samhället" är enligt dess stadgar en förutsättning för att få bli medlem.
Hur gestaltar sig en politiskt korrekt antirasistisk mångkulturell asatro?

Är Tor importerad östafrikansk neger eller sydostasiatisk pygmé? Och får Oden stå ut med vara inkvoterad kvinna i burka eller bara en vanlig könsneutral hen? Eller är gudarna fortfarande vita manschauvinistiska svin?
Citera
2018-03-13, 22:48
  #38
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Nej, det går det inte.
Och det finns det inte (dvs moderna asatroende som "på riktigt tror på vättar osv").
Faan Ambelain! Jag blir riktigt djävla förbannad på dig för att du anser att jag inte finns och att de tusentals människor i landet som fortfarande tror på vättar, tomte, troll och att det finns hedniska makter.

Hur är du funtad. Du kan inte utradera tusentals människor från Sveriges yta, med dina trångsinta försök att förpassa oss till historieböckerna.

Sluta med din förtryckarmentalitet och börja inse att det finns religionsfrihet i Sverige och att alla vi som tror på vättar, skogsfru och alfer omfattas också av den. Vad du skriver utplånar oss inte!
__________________
Senast redigerad av TunderTarFyr 2018-03-13 kl. 23:22.
Citera
2018-03-13, 23:16
  #39
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libussa
Intressant! Får man fråga hur du upplever kontakten med dessa makter eller naturväsen? Är det genom syn, hörsel, lukt, känsel eller är det snarare en känsla inom dig?
Fråga får du men du får inget riktigt vettigt svar. Alla som har andliga eller religiösa upplevelser riskerar att genast hängas ut som psykotiska, trots att de kan skilja tro från vetande.

Oavsett om någon upplever att det finns vättar, att man fått kontakt med Jesus eller upplever Allah i sitt liv så tror jag att religiösa ofta tolkar sammanträffanden som andligt påverkade, tolkar korta sensoriska intryck som man inte riktigt han uppfatta, gör tolkningar av orsak-verkan kopplat till aktuell andlig varelse (alltså om något dåligt/bra händer tolkas det lätt som konsekvens av det man gjort för eller emot sin gud/andeväsen) etc. Människors tolkningar och kognitiva processer är ofta svåra att mäta.

Men, att människor gör tolkningar till fördel för sin personligt valda tro, bevisar inte att andeväsen inte finns (och inte heller att de finns).
I slutändan handlar det om vad man väljer att tro på. Det man väljer att tro på upplever man.

(Skillnad tro versus vetande: Det man/vetenskapen vet kan man mäta och visa, utan tro, eller med mycket mindre tro, men även vetande forskare tolkar sina mätbara resultat.)
__________________
Senast redigerad av TunderTarFyr 2018-03-13 kl. 23:20.
Citera
2018-03-15, 13:19
  #40
Medlem
Scratchbites avatar
Jag förstår inte att folk blir förvånade över det här? Jag skulle snarare säga att hedendomen (om kanske inte just asatron) är Sveriges största religiösa/spirituella minoritet. Folk tänker inte på det som en religion/spiritualitet för att det sekulariserade Sverige associerar religion med dogma och stora pampiga tempel vilket hedendomen saknar, men att besöka gravar på julafton, gå i Lucia-tåg, ställa fram halmbockar och sätta ut gröt till tomten slutade folk lixom inte med på vikingatiden.

Gör inte misstaget att tro att alla hedningar specifikt tror på vad som står i Eddan och Havamál, de är från Island och även om det finns stora likheter så representerar de böckerna den Isländska folktron. Många har fortfarande med sig olika varianter av Svensk folktro genom släkten och många av dessa söker sig till "nyhedendomen" vilket är vad du förmodligen tänker på när du hör ordet "asatro". Åker du ut på landet finns det gott om platser på olika håll där det fortfarande ses som fullt normalt att tro på tomtar och troll och blota en kaffekopp till Toragubben, måhända att de inte skyltar med det på Facebook. I Dalarna har dom fortfarande ett mer eller mindre levande runsystem till och med, dalarunorna. Det här är fortfarande levande spiritualitet till åtminståne nån gra, och chansen finns att du till och med sysslat med det själv. Det som du själv kanske sett som en tradition som du utför utan någon särskild spirituell mening, har för andra människor spirituell och kanske religiös betydelse. Lucia till exempel betyder kanske inte så mycket för dig om du bor i en stad där det är ljus och gatulampor på hela den mörka tiden på dygnet, men åk ut till Norrlands inland nån gång över vintern och säg sedan till mig att du inte uppskattar ljusvändningen...
__________________
Senast redigerad av Scratchbite 2018-03-15 kl. 13:24.
Citera
2018-03-15, 13:30
  #41
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Faan Ambelain! Jag blir riktigt djävla förbannad på dig för att du anser att jag inte finns och att de tusentals människor i landet som fortfarande tror på vättar, tomte, troll och att det finns hedniska makter.

Hur är du funtad. Du kan inte utradera tusentals människor från Sveriges yta, med dina trångsinta försök att förpassa oss till historieböckerna.

Sluta med din förtryckarmentalitet och börja inse att det finns religionsfrihet i Sverige och att alla vi som tror på vättar, skogsfru och alfer omfattas också av den. Vad du skriver utplånar oss inte!
Men snälla nån, vad får dig att tro att jag skulle vilja "utplåna dig???"

Jag bara undrar hur det kommer sig att personer som säger sig respektera de gamla traditionerna så högt, men som ändå väljer att Aktivt båda Avstå från att praktisera dem, även direkt tar avstånd från dem.
Jag tycker iaf att det är något konstigt ...
Kanske inte Du tycker det.
Men åtminstone Jag tycker det.


Jag Tucker faktiskt att det är märkligt att tex vara motståndare till boskapshållning och jakt ,och inte ens äta kött, men Ändå mena sig vara en "innerligt troende nyhedning/asatroende".
De odlar ju inte ens, bedriver ju inget eget jordbruk (ens småskaligt) - lever inte av, och med, naturen.

Kan man ens vara "stadshedning"?

Förklara gärna för mig, för jag kan inte förstå.
Du kanske bara tycker att jag är dryg, att jag vill "utplåna dig", men beror det inte isf på att du känner att jag har träffat en "öm punkt?"


---

Om man vill försöka återskapa och återupprätta den gamla, utdöda, fornnordiska religionen och traditionen, då hade det blivit svårt - men det hade kanske lyckats.
Men samtidigt så hade det Krävt väldigt mycket av deltagarna.

Kanske allt för mycket.
Dvs eftersom den särpräglade Livsstilen nog hade verkat provocerande för resten av samhället.
Att leva holistiskt, med naturen - i enlighet med årstidernas växlingar - det hade förmodligen uppfattats som otroligt Bakåtsträvande av många.

Dvs att aktivt leva efter årstidernas växlingar hade ju krävt sådant som att lägga band på sig själv, genom att tex bara äta närproducerad mat.
Att alltså inte gå till snabbköpet så snart man blir sugen på något gott ...
Utan att aktivt begränsa sig till det som naturen har att erbjuda under den aktuella årstiden.

Att alltså bara äta lagrade rotfrukter och kött om hösten och vintern.
Att inte äta äpplen eller jordgubbar om våren ...

Hur många nyhedningar hade velat slakta svinet själv inför Midvinterblotet ???
Citera
2018-03-15, 23:49
  #42
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scratchbite
Jag förstår inte att folk blir förvånade över det här? Jag skulle snarare säga att hedendomen (om kanske inte just asatron) är Sveriges största religiösa/spirituella minoritet. Folk tänker inte på det som en religion/spiritualitet för att det sekulariserade Sverige associerar religion med dogma och stora pampiga tempel vilket hedendomen saknar, men att besöka gravar på julafton, gå i Lucia-tåg, ställa fram halmbockar och sätta ut gröt till tomten slutade folk lixom inte med på vikingatiden.

Gör inte misstaget att tro att alla hedningar specifikt tror på vad som står i Eddan och Havamál, de är från Island och även om det finns stora likheter så representerar de böckerna den Isländska folktron. Många har fortfarande med sig olika varianter av Svensk folktro genom släkten och många av dessa söker sig till "nyhedendomen" vilket är vad du förmodligen tänker på när du hör ordet "asatro". Åker du ut på landet finns det gott om platser på olika håll där det fortfarande ses som fullt normalt att tro på tomtar och troll och blota en kaffekopp till Toragubben, måhända att de inte skyltar med det på Facebook. I Dalarna har dom fortfarande ett mer eller mindre levande runsystem till och med, dalarunorna. Det här är fortfarande levande spiritualitet till åtminståne nån gra, och chansen finns att du till och med sysslat med det själv. Det som du själv kanske sett som en tradition som du utför utan någon särskild spirituell mening, har för andra människor spirituell och kanske religiös betydelse. Lucia till exempel betyder kanske inte så mycket för dig om du bor i en stad där det är ljus och gatulampor på hela den mörka tiden på dygnet, men åk ut till Norrlands inland nån gång över vintern och säg sedan till mig att du inte uppskattar ljusvändningen...
Dalarunor? Snubbarna snusar och meckar bil och tjejerna flyttar till Stockholm.
Citera
2018-03-16, 14:41
  #43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Nordiska Asa-samfundet är på pappret lika demokratiska och för mänskliga rättigheter, men har haft en del medlemar som också varit engagerade Sverigedemokrater (vilka antidemokratiskt skiljer folk från folk och tycker bättre om viss kultur/religion än annan). Mitt intryck är att många i asa-samfundet är seriöst troende.

Presentera dina politiska klyschor på rätt forum.
Citera
2018-03-25, 23:30
  #44
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Men snälla nån, vad får dig att tro att jag skulle vilja "utplåna dig???"
Just för att du inte erkänner att det finns folk som tror på hednisk folktro, som jag gör, gulliga du.


Du målar upp konstiga bilder av hedningar och säger sedan att därför kan det inte finnas riktiga hedningar för det stämmer inte med dina fantasier om hedendom.
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag bara undrar hur det kommer sig att personer som säger sig respektera de gamla traditionerna så högt, men som ändå väljer att Aktivt båda Avstå från att praktisera dem, även direkt tar avstånd från dem.
Jag tycker iaf att det är något konstigt ...
Kanske inte Du tycker det.
Men åtminstone Jag tycker det.
Ja nu svamlar du massa diffusa fantasier och eftersom hedningar inte lever som du fantiserar att hedningar borde leva så får du inte ihop det hela.

------------------------

Vi tar en paralell med kristendomen. Borde alla kristna leva som på Jesus tid, äta som Jesus, kläsig som Jesus och fira gudstjänster som de första kristna?

Hedniska traditioner och trosföreställningar utvecklas när världen förändras, precis som de flesta andra hyggligt sunda religioner hittar nya sätt att praktisera samma religion genom tidsepokerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag Tucker faktiskt att det är märkligt att tex vara motståndare till boskapshållning och jakt ,och inte ens äta kött, men Ändå mena sig vara en "innerligt troende nyhedning/asatroende".
De odlar ju inte ens, bedriver ju inget eget jordbruk (ens småskaligt) - lever inte av, och med, naturen.
Det är din fantasi att hedningar måste vara köttätande lantbrukare och jägare för att vara riktiga hedningar.

Det är din fantasi, men men det säger mer om dina tankeprocesser än om hedningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Kan man ens vara "stadshedning"?
Jag har bott både på landet och i städer. När jag bodde i Stockholm var det knökfullt av människor i varenda reservat och naturskyddsområde. Stadsbor flyr ut i naturen jämt och ständigt.

När jag bodde på landet var folk bara ute i skogarna om det var jakt eller ibland skogsägaren, d v s folket på landet älskar kanske inte natur och miljö lika mycket utan är bara där för att sköta skogen så den avkastar pengar, avkastar djur som blir mat.

Hedningen som lever med årstiderna kan göra det i Nackareservatet lika väl som på en bondgård.


Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Förklara gärna för mig, för jag kan inte förstå.
Eller så vill du inte acceptera att det finns hedningar i Sverige, för du och jag har diskuterat just detta flera ggr tidigare.


Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Om man vill försöka återskapa och återupprätta den gamla, utdöda, fornnordiska religionen och traditionen, då hade det blivit svårt - men det hade kanske lyckats.
Du har fantiserat ihop att det är ett återskapande av en död religion. Den hedniska folktron dog inte ut.

År 1088 genomfördes de sista Riksbloten av kung Blot-Sven, den (riksblotet) traditionen dog ut. Skulle riksblot återinföras finns inget som säger att de måste genomföras som för 930 år sedan.
Kristna tvingas inte hålla lika likadana mässor som på medeltiden, varför skulle inte hedningar få anpassa sina blot till den tid vi lever i?

Efter att riksbloten upphörde levde folks sedvänjor hemma och i naturen, sedvänjorna dog inte ut. Folk fortsatte smörja skålgropar, sätta ut gröt till tomten, offra smörgåsar i bäcken så näcken inte gjorde ungarna något mm, mm.

Folktron och många icke kristna sedvänjor dog aldrig ut. Jul-öl, midsommarstång är tydligt hedniska och icke kristna traditioner.

Julskinka är inte kristet påbjuden men den, grisen Särimner, åts i valhall hos Odens krigare. Dödsguden Odens årstid hösten, då naturen dör, avslutas vid midvintersolståndet när Julen infaller. Jolner är ett annat namn på Oden. I andra länder firar man Chris-Mass, kristus-mässa, men i norden firar vi hednisk Jul, i alla fall vad namnet avser.

Man majjade med lövruskor på förstukvisten på våren i bondesverige, för att hälsa våren och främja årsväxten, men när folk flyttade till stan firade man ändå vårens spirande livskrafter, men majjandet blev påskris. Påskriset är samma sedvänja, men ett annat uttryck.

Du är trångsynt om du tycker att alla religioner ska vara som för tusen år sedan. Religioner utvecklas ständigt. Levande traditioner, som är meningfulla för de som praktiserar traditionen innehåller ett mått av konservativt vidmakthållande av det gamla och ett mått av nydanande som gör traditionen meningfull i just den tid som är.
Varje generation för vidare tidigare generationers traditioner, skippar vissa saker och lägger till andra saker för att få göra samma sak men på sitt eget sätt.

Har du funderat på varför kristna firar Allahelgonahelg? Inga bibelverser föreskriver att man har en högtid för att fira avlidna helgon eller minnas sina förfäder! Allahelgonahelgen är helt obiblisk!
Alla hedniska folk vägrade överge sina former av förfäderskult, så den kristna kyrkan tvingades införa allahelgonahelgen, som saknar biblisk grund.
Allahelgonahelgen infaller i tid ungefär samtidigt som det nordiska Alfa-blotet som just hedrar dem som dött och gått vidare till aferna. Vissa som dör hamnar i jorden med svart-alferna (det mark-lager som ligger under matjorden benämns därför alf) och andra delar av människan förångas vid kremeringen och sprids i atmosfären till ljus-alferna. Alfablotet/allhelgona då vi minns de som dött och gått före inträffar på hösten då dödsguden Odens kraft är starkast. Allahelgona är alltså en fortsättning av den hedniska traditionen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Dvs eftersom den särpräglade Livsstilen nog hade verkat provocerande för resten av samhället.
Du fantiserar ihop att hedningar måste ha en konstig exotisk livsstil, men det är bara i ditt huvud.


Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain

Att leva holistiskt, med naturen - i enlighet med årstidernas växlingar - det hade förmodligen uppfattats som otroligt Bakåtsträvande av många.
Idag var jag ute i naturen utanför min stad och hörde vårens första trana!
Vårens gudinna, vårfrun är Fröja, repressenteras av tranan. Nu har hon, Fröja/Vårfrun, alltså anlänt till min landsända och ger livskraft åt naturen (ända fram till midsommar).
Tycker du att det är bakåtsträvande att njuta av vårsolen och hälsa våren, ljuset och livskrafterna välkommna?


Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Dvs att aktivt leva efter årstidernas växlingar hade ju krävt sådant som att lägga band på sig själv, genom att tex bara äta närproducerad mat.
Att alltså inte gå till snabbköpet så snart man blir sugen på något gott ...
Utan att aktivt begränsa sig till det som naturen har att erbjuda under den aktuella årstiden.
Att alltså bara äta lagrade rotfrukter och kött om hösten och vintern.
Att inte äta äpplen eller jordgubbar om våren ...
Nu fantiserar du ihop egna uppfattningar om hur du tycker hedningar bör leva igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Hur många nyhedningar hade velat slakta svinet själv inför Midvinterblotet ???
Vördar man naturen, och dess väsen och makter, kan det kanske vara så att man vill vara rädd om den jord vi lever på och det sliter på naturen att som moderna människor äta långt mycket mer kött än vad människor gjorde innan 1960-talet. Med både ett historiskt och ekologiskt perspektiv äter vi onormalt mycket kött nu i den moderna tiden.

Moderna människor äter mycket mer kött per person och år än vad man gjorde i bondesverige. Att äta mer vegetariskt är att återgå till hur det var förr. Ärtsoppa gjord på buljong av gris, nästan utan kött, är en traditionell rätt som fattiga Svenskar överlevt på de senaste tusen åren. De fina bitarna av grisen åt de rika.

Att avliva djuret som man ska äta ger ödmjukhet. Man inser lätt hur sårbart livet är. Först tar man hand om djuren på bästa sätt så de ska må bra, och sedan kan man avliva dem, men så märtfritt som möjligt. Det är ett hån mot djuret/livet du utsläckt om du slänger bort allt utom fileerna. Man ska sköta djur respepektfullt, slakta dem med så lite lidande som möjligt och sedan ska man äta maten med tacksägelse till makterna som gav livet som jag äter, som ger mig liv.

Varför tror du att vi i Sverige har ätit häst ända in på 2000-talet? I de flesta kristna länder gör man inte det. Du kan inte gå in i vilken livsmedelsbutik som helst i Usa eller de flesta andra kristna länder och köpa hästkött. Jag köper rökt hästkött ofta och äter ibland underbar gustavskorv.
Kristemdomen förbjöd hästätande i de flesta länder. Det är en kristen sedvänja från gamla testamentet att inte äta hov-djur, men klövdjur godkände gamla testamentet.
I norden fortsatte vi äta häst utan att kyrkan bråkade med oss hästätare. Gissa varför?

Kyrkan bråkade inte med de hedniska hästätarna i Norden efter den överenskommelse på Islands riksting när de fria männen där beslutade att bli "kristna", att sluta med riksblot/hednisk statsreligion. Som motprestation mot att man slutade med riksbloten fick vanligt folk 1) blota själva hemma i avskildhet utan straff (så överlevde de hedniska traditionerna), 2) man fick sätta ut barn i skogen (den seden ska utrotas i hela världen, inte någonsin återupptas) och 3) nordborna fick ostraffat fortsätta att äta häst
Hästen kopplas mytologiskt ihop med bl a Odens häst Sleipner.
__________________
Senast redigerad av TunderTarFyr 2018-03-25 kl. 23:58.
Citera
2018-04-09, 14:32
  #45
Medlem
Asatroende ökar inte bara i Sverige utan i större delen av världen där vikingarna någon gång satte sin fot. Det börjar bli en populärkultur istället för religion. Mycket pga tv-serien Vikings. Speciellt i USA växer Asatron så det knakar då varenda skandinavisk ättling tror sig härstamma från Ragnar Lodbrok.

I Sverige tror jag att antalet asatroende ökar i antal pga av samma anledning men till större del pga att den svenska kulturen tvättas ur mer och mer. Inte pga att vi glömmer utan mer pga att den svenska kulturen förtrycks. Vi ska uppenbarligen lämna plats för mångkulturen och andra religioner.

Jag och många andra funderar på hur länge till vi tillåts att fira midsommar och valborg, vilka är de enda rena hedniska högtider som vi fortfarande firar. När traditioner, folktro och seder mer och mer förknippas med rasism och nationalism så börjar fler och fler vakna upp. För att någonstans så måste vi börja bevara och hedra vår kultur.

Mångkultur ska kunna existera i Sverige. I samspel med den svenska kulturen, inte på bekostnad av den. Därför knyter sig fler och fler till asatron.
Citera
2018-04-11, 03:54
  #46
Medlem
Hedendomen har alltid funnits med på ett hörn (eller mer) i Sverige, så jag skulle inte säga framväxt, utan snarare att folk går åter tillbaka till den. Sedermera kan vi komma att se flera gå tillbaka, inte minst då Asatrons polemiska motpart också börjat få in fötterna lite var stans..
Citera
2018-04-11, 04:38
  #47
Medlem
gabrielle2s avatar
Jag uppskattar Asatron.Gillar deras inställning till livet och döden.
Vi har mycket kvar från vikingatiden.
Varför skall vi behöva uppskatta andra religioner och se dem som viktigare än vår egna historias tro.
En massa asafobiker börjar gråta och prata om rassar och jämför dem med muslimska terrorister samtidigt som de vrålar Islamofob.
Vad gör Kristna då.Vänd andra kinden till melodin. Varför?
Slå mig två ggr. Jag tror på Jesus.

Dessutom fick kvinnor vara med och försvara sig och de sina och tillsammans med mannen.
Sammanhållningen mellan korparna som representerade kvinnan och mannen ( sägs det ibland), tanke och minne.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback