Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-27, 20:07
  #445
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det kommer nu uppgifter från 5-stjärnerörelsen (M5S) att Italiens president Mattarella faktisk har lagt veto mot utnämningen av Paolo Savona som finansminister.

Om detta stämmer, så finns bara två möjliga steg:
- Antingen byter M5S och Ligan förslag på finansminister till någon mer Eurovänlig
- Eller så faller hela försöket att bilda regering

Synd att det ska vara så här, när Italiens folk så tydligt röstat emot Euro-oket. Men odemokratin i EU, här i samråd med den korrupte presidenten, ser inga gränser.

Presidenten har ett ansvar att se till att landets ekonomi inte kraschar fullständigt. Populisternas politik visar klara och medvetna brister som riskerar att ställa till det ordentligt för italienska banker och företag. Då ska presidenten stoppa detta, vilket jag ser som väldigt sunt och ansvarsfullt.
Citera
2018-05-27, 20:56
  #446
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Nu är det klart, den korrupte globalisten till president Sergio Mattarella vägrade att godkänna regeringen som folket röstat fram, 5-stjärnerörelsen och Lega Nord.

http://www.bbc.com/news/world-europe-44275010

Så allt faller. Så här lär det bli varje gång folket försöker ta makten i något av de korrupta EU-länderna, EU-trojan och Merkel styr och ser till vad folket ska få och vad folket ska tycka. Nu vet vi att vi egentligen inte har demokrati i Västeuropa, allt är riggat för att skydda globalisternas intresse, och Euron och EU.

Helvete vad korrupt EU och Euro-förespråkarna är. Det är så man häpnar. Dessa vidriga globalister drar vilka lögner som helst för att behålla makten över folket, och hålla folket i bojor.
__________________
Senast redigerad av VitruvianskeMannen 2018-05-27 kl. 21:00.
Citera
2018-05-27, 21:37
  #447
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Vad händer nu då? Teknokratregering? Hoppas att Lega och M5S gör allt för att sabotera och fälla alla andra regeringar som bildas. Nu är det krig!
Citera
2018-05-27, 21:51
  #448
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Oklart, kan ha förstått fel, men det verkar som Carlo Cottarelli är föreslagen som premiärminister, dock med en "gul-grön" regering. Men kan ha förstått fel. Läsa Italienska artiklar genom Google Translate så kan man missa en hel del.
https://en.wikipedia.org/wiki/Carlo_Cottarelli

Salvini säger något sådant (googleöversättning) : "I dessa timmar är jag övertygad om att vi inte är ett fritt land, den suveräniteten är begränsad. Jag lägger allt i dessa tre veckor och jag lägger allt i dessa sista timmar. Vi har trubbit och tagit steg tillbaka, jag kan ge upp platserna men jag ger inte upp värdighet. Den som tar ansvaret för att inte födas en regering som är redo att arbeta imorgon, gå och förklara det för miljontals italienare."

"Om du inte kan sätta en minister som inte är sympatisk mot Berlin, om det irriterar vissa förmögenheter som slaktat oss, betyder det att han är rätt minister"

Presidenten själv säger: "Jag har inte hindrat regeringens bildande men jag har underlättat avtal mellan M5S och ligan "
Citera
2018-05-27, 21:52
  #449
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Man borde väl kunna föra fram någon vars inställning till Euron är okänd?
För att sedan direkt klippa till med att kräva utträde, efter att regeringen tillträtt?

Eller kommer Bilderberg-presidenten att avkräva trohetsed från alla kandidater?
Citera
2018-05-27, 23:01
  #450
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nu är det klart, den korrupte globalisten till president Sergio Mattarella vägrade att godkänna regeringen som folket röstat fram, 5-stjärnerörelsen och Lega Nord.

http://www.bbc.com/news/world-europe-44275010

Så allt faller. Så här lär det bli varje gång folket försöker ta makten i något av de korrupta EU-länderna, EU-trojan och Merkel styr och ser till vad folket ska få och vad folket ska tycka. Nu vet vi att vi egentligen inte har demokrati i Västeuropa, allt är riggat för att skydda globalisternas intresse, och Euron och EU.

Helvete vad korrupt EU och Euro-förespråkarna är. Det är så man häpnar. Dessa vidriga globalister drar vilka lögner som helst för att behålla makten över folket, och hålla folket i bojor.

Jo. Allt är demokratiskt.



Och presidents agerande kommer bara att stärka "populisterna".


Di Maio (M5S) verkar försöka impeacha presidenten (medan Lega verkar ganska nöjda med ett nyval då de sannolikt ökar med 3-7%) om jag förstår allt rätt. Jag vet dock inte hur det går till exakt.

https://www.google.se/search?q=impea...w=1536&bih=726
Citera
2018-05-27, 23:02
  #451
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Salvini ger inte upp:

"Först italienarna, deras rätt till arbete, säkerhet och lycka.
Vi arbetade i veckor, dag och natt, för att få en regering att försvara de italienska medborgarnas intressen.
Men någon (på vems tryck? Han sa nej.
Aldrig fler tjänare till någon, italien är ingen koloni, vi är inte slavar på tyska eller franska, spridda eller finansiella.
I detta skede, med ärlighet, konsekvens och mod någonsin, måste ordet komma tillbaka till er!
#Primagliitaliani!
Jag slutar inte för våra barns skull."

"Vilken dålig dag för italien och för demokratin.
Allt var klart, jag var redo att ta itu med invandring och säkerhet också, men ingenting, någon sa nej idag.
Regeringen i förändring kunde inte födas.
Ilska? Mycket. Rädsla? Noll.
Vi ska förändra landet tillsammans.
Jag slutar inte vänner, jag räknar med dig"

Samtidigt håller M5S en stor manifestation i Fiumicino.
Citera
2018-05-27, 23:06
  #452
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Di Maio (M5S) verkar försöka impeacha presidenten (medan Lega verkar ganska nöjda med ett nyval då de sannolikt ökar med 3-7%) om jag förstår allt rätt. Jag vet dock inte hur det går till exakt.

Även Giorgia Meloni, partiledare för Fratelli d'Italia (ett nationalkonservativt parti) verkar tycka att detta är vägen att gå! Kan bli spännande det här! Kom igen nu Italien!
Citera
2018-05-28, 05:37
  #453
Medlem
frank-costellos avatar
Italiens nyutnämnda premiärminister Giuseppe Conte gav under söndagen upp försöken att bilda en regering efter det att presidenten Sergio Mattarella avvisat hans val till finansminister. Conte ska ha sagt att han givit den "maximala försöken och uppmärksamheten," för att uppfylla det uppdrag han fått, men att han hade varit oförmögen att göra det trots det "fulla samarbetet" från koalitionspartierna.

Conte som är relativt okänd juridik professor utan politisk erfarenhet, ska under söndagen ha träffat Mattarella, och överräckt en lista med namn på de ministrar han tänkte utse, i ett försök att få slut på det snart tre månader långa dödläget som har rått sedan valet den 4:e mars. Mattarella, som ska ha installerats av en tidigare regering som är för EU, vägrade dock att acceptera nomineringen av Paolo Savona, 81, till finansministerposten. Savona är en före detta industriminister som tidigare ska ha sagt att Italiens inträde i eurozonen var ett "historiskt mistag."

Tidigare under söndagen ska Savona försökt att lugna ner den oro som finns gällande hans åsikter om EU. "Jag vill ha ett annorlunda Europa, starkare, men mer jämlikt," ska han ha sagt, men det ska alltså inte hjälpt honom att bli utsedd till finansminister. Han ska tidigare ha varit en högljudd kritiker till euron och till EU, men har även fått utmärkta vitsord, b.l.a. för sin tjänst som industriminister under 1993-94.

I vad Reuters kallar ett dystert tv sänt tal, ska Mattarella sagt att han accepterat alla föreslagna ministrarna, förutom Savona. "Jag bad om att den ministerposten skulle komma att inkludera en politisk myndighetsperson från något av koalitionspartierna som inte har varit en anhängare av en linje som provocerar fram att Italien lämnar euron," ska han ha sagt.

Mattarella ska ha försvarat sitt beslut genom att säga att utse Savona till finansminister utgjorde en risk för italienska familjer och medborgare, därför att det skapade osäkerhet i den italienska ekonomin. "Osäkerheten över våran position inom eurozonen har skrämt italienska och utländska investerare som har investerat i värdepapper och företag," ska han ha sagt.

Strax därefter, ska han ha kallat den förre chefen för Internationella valutafonden (IMF), topptjänstemannen Carlo Cottarelli till ett möte under måndagsmorgonen, vilket man skriver är en indikering på att han eventuellt överväger att fråga honom om han kan tänka sig att leda en regering av icke-valda teknokrater.

Reuters skriver vidare att Cottarelli skulle vara ett lugnande val för den finansiella marknaden, men att en teknokratisk administration säkerligen endast skulle vara en kortsiktig lösning då majoriteten av parlament ledamöterna i det italienska parlamentet har sagt att de inte skulle stödja en sådan regering. Om han inte skulle få stöd från parlamentet, så skulle Cottarella ha rollen som tillförordnad chef (premiärminister) fram till dess att nyval äger rum, vilket sannolikt skulle bli i september eller oktober.

Leagues partiledare Matteo Salvini och 5-Stars partiledare Luigi Di Maio ska tidigare under söndagen ha mött Mattarella informellt för att försöka hitta en lösning. The Guardian skriver att Salvini var den som personligen valt att Savona skulle bli finansminister, och enligt Reuters ska han ska ha svarat ursinnigt på Mattarellas vägran att godkänna Savona. "Om det inte kommer ett OK från Berlin, Paris eller Bryssel, så kan ingen regering bildas i Italien. Det är dårskap, och jag ber det italienska folket att stanna i närheten av oss, därför att jag vill få tillbaka demokratin till detta land," ska Salvini sagt till reportrar.

Reuters skriver att nyheten om Salvinis veto ska ha sänt en chockvåg genom Italien. Ledaren av det nationalistiska Brothers of Italy, vilket inför valet den 4:e mars var i en pakt med League ska ha sagt att statsöverhuvudet borde åtalas, och anklagat honom för att ha missbrukat sin position. "Vi kommer be parlamentet att åtala Mattarella för högförräderi därför att han har agerat under utländskt tryck," ska Brothers of Italys partiledare Georgia Meloni sagt i en intervju med tv kanalen La7.

5-Stars partiledare ska också krävt ett åtal under artikel 90 i den italienska konstitutionen. Under den klausulen så kan parlamentet kräva att en president lämnar sitt ämbete om en enkel majoritet av parlaments ledamöterna röstar för det. Den konstitutionella domstolen skulle sedan kallas in för att besluta om vederbörande ska åtala eller ej. "Efter denna kväll, så är det verkligen svårt att tro på institutionerna och statens lagar," ska Di Maio sagt. Man nämner även att Mattarella ska ha sagt att han skulle utvärdera en uppmaning från Di Maio och Salvini om att hålla nyval.
https://www.reuters.com/article/us-i...-idUSKCN1IS0HL
https://www.theguardian.com/world/20...ist-government
__________________
Senast redigerad av frank-costello 2018-05-28 kl. 06:06.
Citera
2018-05-28, 07:20
  #454
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det vi nu har ett absolut kvitto på, är att EU och Euron inte har något med demokrati att göra alls.

Dessa institutioner kommer alltid att göra vad som helst för att behålla sitt grepp om folket, och om folket i ett visst land röstar för att gå en annan väg, så kommer alltid denna röstning att förklaras som ogiltig.
Citera
2018-05-28, 07:27
  #455
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Här är själva essensen av vad vi ser nu:

"A populist government in Rome could make it more difficult for European Union leaders such as French President Emmanuel Macron and German Chancellor Angela Merkel to push further EU political and economic integration."

https://edition.cnn.com/2018/05/27/e...ntl/index.html

Inget ska få hindra byggandet av superstaten EU. Om folket inte är med på noterna? Enkelt; bara ogiltigförklara folkets röster.
Citera
2018-05-28, 09:23
  #456
Medlem
Det är alltså osäkert, om det blir nyval?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback