Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-25, 11:57
  #1
Medlem
Skeldersans avatar
Hej!

När jag går in på en sida som www.whatismyip.com ser jag en helt annan IP än den min router säger är min WAN IP? Borde inte det vara samma?
Citera
2018-02-25, 12:04
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skeldersan
Hej!

När jag går in på en sida som www.whatismyip.com ser jag en helt annan IP än den min router säger är min WAN IP? Borde inte det vara samma?

Här finns svaret på din fråga https://whatismyipaddress.com/lan-wan
Citera
2018-02-25, 12:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skeldersan
Hej!

När jag går in på en sida som www.whatismyip.com ser jag en helt annan IP än den min router säger är min WAN IP? Borde inte det vara samma?

Nix det är helt rätt. Din router har ju en dhcp som delar ut ip adresser i ditt nät. Sedan så har ju du en ip provider ex Telia, bahnhof ekler någon annan. Så addressen du ser i whats my ip är din ip adress som är exponerad uåt utanför din internet leverantör. Ditt nät ligger nog 3-4 nivåer ner i din internet leverantörs nät. Du kan ju göra en traceip till ex google så kommer du att se alla nät som du går igenom tills du kommer till google.
Citera
2018-02-25, 12:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skeldersan
Hej!

När jag går in på en sida som www.whatismyip.com ser jag en helt annan IP än den min router säger är min WAN IP? Borde inte det vara samma?

Om routerns IP adress på WAN sidan visar något annat så beror det nog på att operatören använder sig av Carrier-grade NAT (CGN). Om du ser en adress inom 100.64.0.0/10 så rör det sig garanterat om NAT444. Om du kontaktar operatören så kan du säkert få en publik IP adress.

https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT
Citera
2018-02-25, 18:21
  #5
Medlem
Skeldersans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Om routerns IP adress på WAN sidan visar något annat så beror det nog på att operatören använder sig av Carrier-grade NAT (CGN). Om du ser en adress inom 100.64.0.0/10 så rör det sig garanterat om NAT444. Om du kontaktar operatören så kan du säkert få en publik IP adress.

https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT

Det verkar vara som du säger. Jag hörde av mig till operatören och sa att jag behövde en publik IP.

Han sa att jag redan hade det, men att jag inte skulle välja automatisk IP utan statisk IP under "
WAN-anslutningstyp" i min Asus-router. Stämmer det?

Är statisk och publik samma sak?

Jag har förstått det som att jag ska ha automatisk ip, men att routern då får en publik IP av leverantören.
__________________
Senast redigerad av Skeldersan 2018-02-25 kl. 18:26.
Citera
2018-02-25, 18:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skeldersan
Det verkar vara som du säger. Jag hörde av mig till operatören och sa att jag behövde en publik IP.

Han sa att jag redan hade det, men att jag inte skulle välja automatisk IP utan statisk IP under "
WAN-anslutningstyp" i min Asus-router. Stämmer det?

Är statisk och publik samma sak?

Jag har förstått det som att jag ska ha automatisk ip, men att routern då får en publik IP av leverantören.

Om det stämmer att du ska välja en statisk IP adress, då måste operatören ge dig information om vad som ska fyllas i under WAN anslutningen.

Statisk och publik IP adress är inte samma sak, det är vilken adress du har som bestämmer om det är en publik adress. Statisk betyder bara att IP adressen fylls i manuelt istället för att den tilldelas automatiskt via en DHCP server.

Här är en lista på IP adresser som är reserverade för privata nätverk. Alla andra IP adresser räknas som publika.

https://en.wikipedia.org/wiki/Reserved_IP_addresses
Citera
2018-02-25, 20:23
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skeldersan
Det verkar vara som du säger. Jag hörde av mig till operatören och sa att jag behövde en publik IP.

Han sa att jag redan hade det, men att jag inte skulle välja automatisk IP utan statisk IP under "
WAN-anslutningstyp" i min Asus-router. Stämmer det?

Är statisk och publik samma sak?

Jag har förstått det som att jag ska ha automatisk ip, men att routern då får en publik IP av leverantören.
En publik adress kan du få tilldelad dynamiskt eller statiskt.
En dynamisk adress kan bli olika varje gång du startar routern. (i princip slår man aldrig av routern så behåller man ju adressen. Vid längre strömavbrott eller annat strul kan den ha ändrats om någon annan tagit din gamla).
En statisk adress sätter man själv i routern men du måste ju då ha fått adressen av din ISP så du vet vad som ska knappas in.

En sådan statisk adress hade jag tidigare från Ownit. För några år sedan bytte men till en kompromiss. Jag får nu min statiska adress tilldelad dynamiskt!!!! Jag behöver alltså inte knappa in adressen i routern utan routern får den statiska adressen automatiskt tilldelad från ISPen. Routern ska alltså stå inställd på "Automatisk tilldelning". Samma inställning som om jag hade haft dynamisk adress.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback