Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-25, 11:53
  #1
Medlem
Run3s avatar
T.ex. här är ett par chinos:
och här är ett par trousers:
Vad är skillnaden? Vilka är mer formella? Kan man bära bägge tillsammans med skjorta på kontor? Och till möte med kunder som konsult? Hur står sig "trousers" mot "dress pants"? Vilka är mest seriösa?
Citera
2018-02-25, 13:02
  #2
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
”Trousers” betyder ”byxor” på engelska.
Den skillnad jag dock ser (och som påtalas i beskrivningen) är pressvecken på byxorna ”Byxor”. Sen har ”Byxor” uppvikta (fastsydda?) slag.
Citera
2018-02-25, 13:20
  #3
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
”Trousers” betyder ”byxor” på engelska.
Den skillnad jag dock ser (och som påtalas i beskrivningen) är pressvecken på byxorna ”Byxor”. Sen har ”Byxor” uppvikta (fastsydda?) slag.
Ok, så det är inte en kategori av byxor?
Citera
2018-02-28, 20:38
  #4
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Ok, så det är inte en kategori av byxor?
Näe, googlade på "trousers" och då visas bilder på allehanda slags byxor. Kollar man på textresultaten så är det ungefär detsamma som bilderna, dvs byxreklam o dyl. Fanns t o m träffar som språkligt förklarar vad en byxa är för något.

Jag tror helt enkelt butiken vill hitta en klatschig benämning och med hjälp av den skilja dem från chinos (som de ju avviker från) och jeans.
Det var länge sen man skyltade med "byxa" (och "finbyxa") när det inte var frågan om jeans...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback