Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-25, 11:43
  #1
Medlem
Hej! Har tänkt att gå ner i vikt ca 13kg. Väger idag 96kg och vill ner till min idealvikt 83 kg.

Jag tränar regelbundet kondition och styrka. Dagligen förbränner jag ca 1000-1300 aktiva kalorier inkl träning.

Jag har tänkt att äta 1500 kalorier dagligen. Äter jag 5 shakes av Naturilett kommer detta landa på runt 650 kalorier. Kan jag kombinera detta med 850 vanliga kalorier genom mat? Vissa dagar kanske jag endast äter 2 skakas och mer vanlig mat? Kommer detta fungera som viktminskningstrategi?
Citera
2018-02-25, 11:45
  #2
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollcod
Hej! Har tänkt att gå ner i vikt ca 13kg. Väger idag 96kg och vill ner till min idealvikt 83 kg.

Jag tränar regelbundet kondition och styrka. Dagligen förbränner jag ca 1000-1300 aktiva kalorier inkl träning.

Jag har tänkt att äta 1500 kalorier dagligen. Äter jag 5 shakes av Naturilett kommer detta landa på runt 650 kalorier. Kan jag kombinera detta med 850 vanliga kalorier genom mat? Vissa dagar kanske jag endast äter 2 skakas och mer vanlig mat? Kommer detta fungera som viktminskningstrategi?
Det är klart du kan. Det totala intaget av kalorier är det som räknas, sen är det upp till dig hur du delar upp det mellan shakes och vanlig mat.
Citera
2018-02-25, 11:48
  #3
Avstängd
LE37s avatar
Skippa shakesen det är ju genomvidrigt, ät nyttig mat istället.
Nötkött och sallad är fina fisken, ska man gå ner i vikt så ska man inte plåga sig själv i onödan.
Jag bär själv omkring på 5-6kg som jag ska ha bort innan Beach 2018 men några äckliga shakes blir det inte.
Citera
2018-02-25, 11:54
  #4
Medlem
S.O.Stolps avatar
Tänk bara på att shakes är riktiga sockerfällor som riskerar att göra dig hungrig och tjock.

– Det är ett koncentrat av socker och fett, säger professor Charlotte Erlanson-Albertsson.

SVT:s granskning visar att de innehåller så mycket socker att de triggar hungerkänslan och därmed kan leda till att man äter mer och går upp i vikt.

En shake från Nutrilett innehåller till exempel motsvarande tio sockerbitar.

https://www.aftonbladet.se/halsa/article14479651.ab
Citera
2018-02-25, 11:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LE37
Skippa shakesen det är ju genomvidrigt, ät nyttig mat istället.
Nötkött och sallad är fina fisken, ska man gå ner i vikt så ska man inte plåga sig själv i onödan.
Jag bär själv omkring på 5-6kg som jag ska ha bort innan Beach 2018 men några äckliga shakes blir det inte.
Det handlar inte om att de är äckliga. De håller en mätt samt är det väldigt smidigt att slänga ihop en på morgonen och som mellanmål
Citera
2018-02-25, 11:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Tänk bara på att shakes är riktiga sockerfällor som riskerar att göra dig hungrig och tjock.

– Det är ett koncentrat av socker och fett, säger professor Charlotte Erlanson-Albertsson.

SVT:s granskning visar att de innehåller så mycket socker att de triggar hungerkänslan och därmed kan leda till att man äter mer och går upp i vikt.

En shake från Nutrilett innehåller till exempel motsvarande tio sockerbitar.

https://www.aftonbladet.se/halsa/article14479651.ab
Kanske var otydlig med min förklaring. Jag syftar mer på shaken man gör genom att blanda pulver med vatten https://www.svensktkosttillskott.se/...iABEgKTuvD_BwE
Citera
2018-02-25, 11:57
  #7
Medlem
Sunimods avatar
Håller med, skippa shakes.
Sådan skit kan man inte leva på utan viktnedgången kommer bli kortvarig med sådant.

Ät riktig mat hela tiden så går du ner i vikt och kommer behålla den vikten.

Kycklingfilé eller fisk med grönsaker.
Skippa potatis, ris och pasta samt bröd.
Givetvis bort med socker i alla former.

Misstaget många gör är att de med skitmat bantar bort muskelmassa och då kräver kroppen mindre energi när man lyckats gå ned och återgår man till samma intag som före så går man snabbt upp igen.
Så blir det bara ny shakes och allt blir jojobantning.

Satsa på riktig mat hela tiden. Den är mättande och nyttig.
Citera
2018-02-25, 12:04
  #8
Avstängd
LE37s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollcod
Det handlar inte om att de är äckliga. De håller en mätt samt är det väldigt smidigt att slänga ihop en på morgonen och som mellanmål

Smidigt kanske men mättande ha ha, har du inte orken att göra lite nyttigt käk så har jag svårt att tro att du har viljan och därmed lyckas gå ner dom där kilona.
Citera
2018-02-25, 12:06
  #9
Avstängd
LE37s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Håller med, skippa shakes.
Sådan skit kan man inte leva på utan viktnedgången kommer bli kortvarig med sådant.

Ät riktig mat hela tiden så går du ner i vikt och kommer behålla den vikten.

Kycklingfilé eller fisk med grönsaker.
Skippa potatis, ris och pasta samt bröd.
Givetvis bort med socker i alla former.

Misstaget många gör är att de med skitmat bantar bort muskelmassa och då kräver kroppen mindre energi när man lyckats gå ned och återgår man till samma intag som före så går man snabbt upp igen.
Så blir det bara ny shakes och allt blir jojobantning.

Satsa på riktig mat hela tiden. Den är mättande och nyttig.

Kycklingfile´ är väldigt smidigt och man kan tillaga dom direkt från frysen i ett foliepaket med grönsaker i ugnen på någon timma. Enklare en så blir det inte.

Men får jag själv välja så vill jag ha färska grönsaker.

Edit: Idag blir det fläskfile´ med en smarrig sallad till, fin fin och god bantarmat.
__________________
Senast redigerad av LE37 2018-02-25 kl. 12:13.
Citera
2018-02-25, 12:25
  #10
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollcod
Kanske var otydlig med min förklaring. Jag syftar mer på shaken man gör genom att blanda pulver med vatten https://www.svensktkosttillskott.se/...iABEgKTuvD_BwE
Jag förstår, men om du tittar på ingredienserna i den shake som du länkade till, så ser du att fruktos listas som 2:a ingrediens och ingredienserna står alltid i mängdordning.

Tittar du på näringsinnehållet så är det 9,6 gram sockerarter per portion. Du planerar att dricka 5 per dag.

Fruktos anses vara den värsta av alla sockerarter. Fruktos ökar också risken för många sjukdomar i artärerna.

Forskning & framsteg
Livsmedelsverket
Citera
2018-02-25, 12:26
  #11
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LE37
Kycklingfile´ är väldigt smidigt och man kan tillaga dom direkt från frysen i ett foliepaket med grönsaker i ugnen på någon timma. Enklare en så blir det inte.

Men får jag själv välja så vill jag ha färska grönsaker.

Edit: Idag blir det fläskfile´ med en smarrig sallad till, fin fin och god bantarmat.


Skulle inte kalla det "bantarmat" utan riktig mat. Ger också bantningseffekt om man är överviktig. En kost man kan hålla på med hela livet.
Citera
2018-02-25, 12:48
  #12
Medlem
Knucklehugss avatar
Så här det. Visst VLCD innehåller socker men å andra sidan så behöver kroppen energi precis som motorn i en bil behöver bensin. Lyssna inte på alla negativa kommentarer eftersom dessa personer inte använder sig av VLCD utan bara ordbajsar utan att veta fakta.

Jag har använt mig av VLCD i två års tid, först gick jag ned 15 kilo och numera ligger min vikt i symbios med mitt BMI. Jag äter frukost och lunch med VLCD men sedan äter jag vanlig mat som middag. Funkar ypperligt och jag kan käka snabbmat ett par gånger i veckan om jag vill då dessa kalorier inte lägger sig.

Det tar cirka ett halvår innan kroppen vant sig men numera är jag fri från sötsug äter endast när jag är hungrig vilket är väldigt exakta tider.

Kan varmt rekommendera VLCD tillsammans med vanlig kost.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback