Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-03-03, 05:32
  #37
Medlem
carass avatar
Stalinistiska (ideella) föreningen Näthatsgranskaren har alltså för sin verksamhet hittills finansierats med 600 000 kr av regeringen Löfven. Utbetalning via MUCF (Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor).

Helt sjukt!

Det är alltså indirekt MUCF/regeringen Löfven som finansierar ett gäng anonyma "stasi-agenter" som jagar "fel" kommentarer på sociala media framför allt facebook.
MUCF/regeringen Löfven måste vara nöjda med att så många gamla pensionärer nu åtalas för "hets mot folkgrupp". Till och med 85-åriga tanter åtalas för harmlösa kommentarer.
Citera
2018-03-03, 11:42
  #38
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caras

Varför yttrandefrihet i grundlagen numera betyder mindre än den tendentiösa gummiparagrafen Hets mot folkgrupp-lagen?

Massa andra frågor..
Så har det generellt inte varit, men nu har media för lite skit på SD, och letar nu med ljus och lykta efter någon i partiet som kan har uttryckt sig opassande, för att skifta fokus från sina egna tillkortakommanden. Jag sitter hellre i fängelse för att ha sagt något elakt, än att kommunicera genom sådant språkfilter som t.ex. förekommer på familjeliv.se där man helt enkelt gör en stor mängd ord och uttryck otillgängliga. Jag vet inte om det bara är nya miljöer på nätet, eller att de flesta aktörer insett att man inte kan begränsa kränkningar genom att förbjuda ord.

Personligen så skulle jag föredra total yttrandefrihet, där man inte ens kan straffas för att uttala mordhot, eller att försöka svindla människor. Då skulle det vara mycket svårare för rättshaverister att nyttja lagen för politisk vinning. Jag tror det skulle gynna utvecklingen av kritiskt tänkande hos människor.

Genom att kriminalisera vissa ordval så uppstår lätt missförstånd, och ju fler uttryck som förbjuds, ju fler, och större missförstånd kommer uppstå. Värst av allt är ju att det gynnar kollektivistisk mob-mentalitet på bekostnad av individens frihet när man ger vissa grupper tolkningsföreträde.

Det bästa hade väl varit att om någon känner sig kränkt, så talar man om det för den kränkande, så att denne får en möjlighet att be om ursäkt, om det inte var uppsåtet. Det fungerade ju på dagis, så jag förstår inte varför det är så svårt för vuxna människor?

Många av anmälningarna kommer nog direkt från politiska aktivister, som tror att de gör nytta på det viset. I första hand vill de trolla skiten ur oss som vet bättre, men har man svårt för att argumentera för sin sak så gör man ju mer nytta genom att näthata näthatare. Är förtryck deras enda kompetens värd att lyfta, så får man väl vara glad att de oftast förtrycker andra idioter.
Citera
2018-03-03, 20:47
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N0rrb4gg
som blev frikänd av tingsrätten för 'hets mot folkgrupp'.
Det här är felaktig information!
Det var inget brottmål, utan ett tvistemål (Norrköping tingsrätt mål nr T 1987-14) där Spiritvs Neronis stämde svarande. Svarande hade postat följande:

Citat:
"Till den som kan belägga att jag begått något endaste brott -företag, förening, fiende eller
frände- utfäster jag härmed 25 000 kronor! Den som vill kräva pengarna får stämma mig i
valfri tingsrätt senast på tisdag."

Han blev således inte frikänd utan käromålet lämnades utan bifall.
Citera
2018-03-21, 22:49
  #40
Medlem
Erik van der Heeg skriver på ledarsidorna.se om HMF
https://ledarsidorna.se/2018/03/hets...lev-ett-oting/

Även han gör inte grundlig research gällande tvistemålet i Norrköpings tingsrätt:
"Mannen friades i tingsrätten".
Citera
2018-03-26, 20:46
  #41
Medlem
Spoke_islands avatar
Fick idag ett brev från vår alltid lika alerta och pålitliga Polismyndighet. Någon har tydligen anmält mig för hets mot folkgrupp p.g.a något som jag skrivit på Facebook. Jag blir imponerad! Nu finns det resurser. men förra hösten, när jag skulle åka till jobbet kl. 00:30 på natten så hoppade 3 ytterst mörkpigmenterade barn/yngre män från en icke skidåkande nation fram ur buskarna vid parkeringen och försökte stoppa min bil samt slå sig in i den. Jag hann som tur var låsa dörrarna och distanserade mig från platsen. Stannade och ringde 112, beskrev vad som hänt samt stannade och väntade på hjälp. Inget hände. Inte ens ett samtal tillbaks till mig. Så, jag drog iväg mot jobbet. Personalbrist kunde de inte skylla på, för de hade personal som stod på båda sidor av Tranebergsbron, hela natten, för att kolla nykterheten hos bilförarna. Som sagt, då fanns det resurser! Mitt förtroende för svenska myndigheter är obrutet fruktansvärt lågt. Jo, ska nämnas, den som skickade brevet till mig är inte etnisk svensk, han tillhör den solbrända sorten. Tror nån han är partisk? Vi får se.
Citera
2019-10-20, 20:56
  #42
Medlem
Spoke_islands avatar
Finns det namn på medlemmarna som håller i Näthatsgranskaren?
Citera
2019-10-20, 21:28
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spoke_island
Finns det namn på medlemmarna som håller i Näthatsgranskaren?

Tomas Åberg heter initiativtagaren. Han har visst bytt efternamn, det här ska dock gälla nu.

Och nu har det precis framkommit att en Kajsa Klein varit anställd av föreningen. Men den anställningen har alltså avslutats av någon anledning.

NHG har en Facebook-sida där man kan se att många jagärhär-aktivister tycks ge NHG sitt stöd.
Citera
2019-10-21, 11:52
  #44
Medlem
Spoke_islands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kim088
Tomas Åberg heter initiativtagaren. Han har visst bytt efternamn, det här ska dock gälla nu.

Och nu har det precis framkommit att en Kajsa Klein varit anställd av föreningen. Men den anställningen har alltså avslutats av någon anledning.

NHG har en Facebook-sida där man kan se att många jagärhär-aktivister tycks ge NHG sitt stöd.
Tack!!!
Citera
2019-10-21, 12:20
  #45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Spoke_island
Fick idag ett brev från vår alltid lika alerta och pålitliga Polismyndighet. Någon har tydligen anmält mig för hets mot folkgrupp p.g.a något som jag skrivit på Facebook. Jag blir imponerad! Nu finns det resurser. men förra hösten, när jag skulle åka till jobbet kl. 00:30 på natten så hoppade 3 ytterst mörkpigmenterade barn/yngre män från en icke skidåkande nation fram ur buskarna vid parkeringen och försökte stoppa min bil samt slå sig in i den. Jag hann som tur var låsa dörrarna och distanserade mig från platsen. Stannade och ringde 112, beskrev vad som hänt samt stannade och väntade på hjälp. Inget hände. Inte ens ett samtal tillbaks till mig. Så, jag drog iväg mot jobbet. Personalbrist kunde de inte skylla på, för de hade personal som stod på båda sidor av Tranebergsbron, hela natten, för att kolla nykterheten hos bilförarna. Som sagt, då fanns det resurser! Mitt förtroende för svenska myndigheter är obrutet fruktansvärt lågt. Jo, ska nämnas, den som skickade brevet till mig är inte etnisk svensk, han tillhör den solbrända sorten. Tror nån han är partisk? Vi får se.

Nej, någon personalbrist var det nog inte hos polisen. Antingen förstod de inte vad du sa, eller så kanske en sopåkare (eller tidningsutdelare) mer eller mindre in är så viktigt?
Citera
2020-10-12, 04:28
  #46
Avstängd
Runkar-din-hunds avatar
Saker man kan komma undan med.

Att hata vita och deras historia. Dom pratar om white privilige, BLM, Karen,s och annat. Har rapporterat varenda gång. Mer av princip för att jag hatar dubbelmoral.

Varenda gång så får man ett automatiskt svar. Att det inte bryter mot deras regler.
Sedan en föreläsning om att alla gillar olika, e.t.c och att om man inte gillar det så kan man blocka och ta det I röven.

Sexism likadant. Fanns till exempel ett inlägg med Karen Osbourne. Uppmanade att könsstympa män. Kacklades så rått. Men det var helt ok det med.

Så om du är man och vit så har du inge rättigheter alls. Bara skyldigheter att tolerera alla miffon och hatare som vill döda dig.

Grovt djurplågeri verkar vara ok med. Har en del salladsätande tröghuvuden som satt hela dagarna I ända och postade sånt där skit. Stört.

Vad det smäller på. Sa att Amerikanska militären var jordens mest våldsamma avskum. Hatespeech.

2,ra låsningen. Neger med ett horn på kuken. Naket enligt deras hjärna. Beror helt enkelt vad granskaren har för bias.

Nu kan dom även rapportera I messenger. Så anförtro inget till någon. Dom spanar på dig där med.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback