• 1
  • 2
2018-02-25, 02:06
Medlem
Hej, har en gammal automatlåda där det sitter en startspärr som gör att den endast startar på P-läge.
Den här bråkar och gör att detär helt dött när jag ska starta, ibland lossnar även en del som man får pilla tillbaka..

Så min fråga är, kan jag bygla ihop denna eller kommer parkeringsljus eller nått ännu värre hända?
eller känner nån igen den vet om man kan byta ut denˋmot nån med samma funktion?

https://imgur.com/a/ViSiI

Som ni ser sitter det en likadan för backen och antar att den tänder backljuset.

Vad tror ni?
Citera
2018-02-25, 02:59
Medlem
Fuzzs avatar
Du vet att du inte kommer kunna klara besiktningen om tar bort startspärren.
Men annars är det bara att bygla. Annars borde typ elfa ha något som kan passa
Citera
2018-02-25, 03:07
Medlem
jah_man2s avatar
Klart att du kan bygla kontakten för att få startmotorn att snurra . Problemet börjar när du ska kontrollbesiktiga bilen för en gammal säger att man inte ska kunna starta bilen i "Drive"-läget. Parkeringsljuset har inte ett att göra med den kontakten.
Citera
2018-02-25, 09:49
Medlem
Vad är det för bil?
OEM reservdelar bör ju finnas att få tag på eller som nämnts t.ex Elfa.
Citera
2018-02-25, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Du vet att du inte kommer kunna klara besiktningen om tar bort startspärren.
Men annars är det bara att bygla. Annars borde typ elfa ha något som kan passa

Okej bra att veta! Jag såg på tidigare papper stt det stod "startspärr".
Men som tur var funkade den nu när jag besiktade.
Citera
2018-02-25, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rödeby
Vad är det för bil?
OEM reservdelar bör ju finnas att få tag på eller som nämnts t.ex Elfa.

Tror inte det där är original tyvärr och sen är det en engelsk 70-talare så blir nog svårt. Men elfa var ett bra tips, inte sett förut!
Citera
2018-02-25, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jah_man2
Klart att du kan bygla kontakten för att få startmotorn att snurra . Problemet börjar när du ska kontrollbesiktiga bilen för en gammal säger att man inte ska kunna starta bilen i "Drive"-läget. Parkeringsljuset har inte ett att göra med den kontakten.

Okej, jag trodde det att dem satt på samma! Får prova och se.
Citera
2018-02-25, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lowpressure
Tror inte det där är original tyvärr och sen är det en engelsk 70-talare så blir nog svårt. Men elfa var ett bra tips, inte sett förut!
Gör så här då:
om nödvändigt lossa den felaktiga microswitchen och läs på sidan av den dess artikelnummer och googla på det.
Syns inget nummer så jämför dess fysiska mått, mät upp strömstyrkan som passerar genom den och googla eller jämför på Elfa eller liknande sidor (Farnell t.ex) så kan du säkert hitta en motsvarande.
Kör du fast, delge oss information om brytaren så kan vi gå vidare.
Vad är det för 70-talsbil?
Citera
2018-02-25, 15:20
Medlem
Citat:
Gör så här då:
om nödvändigt lossa den felaktiga microswitchen och läs på sidan av den dess artikelnummer och googla på det.
Syns inget nummer så jämför dess fysiska mått, mät upp strömstyrkan som passerar genom den och googla eller jämför på Elfa eller liknande sidor (Farnell t.ex) så kan du säkert hitta en motsvarande.
Kör du fast, delge oss information om brytaren så kan vi gå vidare.
Vad är det för 70-talsbil?

Låter som en bra plan!

Jag tycker det är märkligt att den ibland som helt död, inte ett klick, och sen startar den direkt.
Skulle det kunna vara det här reläet tro?

https://imgur.com/a/ybqrn

Går till startmotorn
Citera
2018-02-25, 15:23
Medlem
Rödeby

Det är en bedford!
Citera
2018-02-25, 22:25
Medlem
Om det är som du säger att reläets kablage går till bl.a startmotorn (anslutning 50) så är det troligen inblandat just för att avlasta kontakterna inuti microswitchen då dessa inte brukar tåla så höga strömmar och just i detta fall även mot-EMK:n (spänningstoppen) som blir när strömmen till startmotorns solenoid bryts (när man släpper nyckeln/startknappen när motorn startat).
Så reläet avlastar genom sin inblandning microswitchen för att ge den livslängd öht.
Det syns på reläet att det inte är från samma era som fordonet.

I detta fall så finns det ju en del saker som kan strula, allt från microswitchen, reläet, kablaget, solenoiden och det finns olika angreppssätt för att hitta orsaken.
Allt från att mäta med mätinstrument, att undersöka visuellt och att rakt av byta delar.
Allt beror på kunskap och möjligheter hur man går tillväga.
Själv föredrar jag att kontrollera visuellt först, för att sedan mäta om det behövs och efter det byta
delar om det behövs för att sist kontrollera att man åtgärdat felet.
Jag byter vanligtvis inte delar utan att konstatera att de är felaktiga (möjligtvis om jag inte har verktyg tillgängliga för att kunna utröna felet, jag gillar alltså inte att chansa).
Mycket av det beror på mitt dagliga jobb där det inte fungerar att chansa, plus att jag är snål och har en arbetsmoral som överstiger mina arbetssysslor.

Har du tillgång till en multimeter som mäter inom området 0-20 VDC (likspänning)?

Men ett kortare svar är att det även kan vara problem med reläet, men då Saida är död och jag inte har förmågan så säger jag mät med mätinstrument.

Citat:
Ursprungligen postat av lowpressure
Låter som en bra plan!

Jag tycker det är märkligt att den ibland som helt död, inte ett klick, och sen startar den direkt.
Skulle det kunna vara det här reläet tro?

https://imgur.com/a/ybqrn

Går till startmotorn
Citera
2018-02-26, 18:38
Medlem
Citat:
Om det är som du säger att reläets kablage går till bl.a startmotorn (anslutning 50) så är det troligen inblandat just för att avlasta kontakterna inuti microswitchen då dessa inte brukar tåla så höga strömmar och just i detta fall även mot-EMK:n (spänningstoppen) som blir när strömmen till startmotorns solenoid bryts (när man släpper nyckeln/startknappen när motorn startat).
Så reläet avlastar genom sin inblandning microswitchen för att ge den livslängd öht.
Det syns på reläet att det inte är från samma era som fordonet.

I detta fall så finns det ju en del saker som kan strula, allt från microswitchen, reläet, kablaget, solenoiden och det finns olika angreppssätt för att hitta orsaken.
Allt från att mäta med mätinstrument, att undersöka visuellt och att rakt av byta delar.
Allt beror på kunskap och möjligheter hur man går tillväga.
Själv föredrar jag att kontrollera visuellt först, för att sedan mäta om det behövs och efter det byta
delar om det behövs för att sist kontrollera att man åtgärdat felet.
Jag byter vanligtvis inte delar utan att konstatera att de är felaktiga (möjligtvis om jag inte har verktyg tillgängliga för att kunna utröna felet, jag gillar alltså inte att chansa).
Mycket av det beror på mitt dagliga jobb där det inte fungerar att chansa, plus att jag är snål och har en arbetsmoral som överstiger mina arbetssysslor.

Har du tillgång till en multimeter som mäter inom området 0-20 VDC (likspänning)?

Men ett kortare svar är att det även kan vara problem med reläet, men då Saida är död och jag inte har förmågan så säger jag mät med mätinstrument.

Okej! Tack som fasen för svar, bra att få veta vad reläet har för funktion.
Jag ska prova bygla startspärren och se om det är där det sitter, Annars går jag vidare till reläet. Ska jag mäta kabeln från relät till startmotorn om den får ström när jag försöker starta? och sen mäta om det går fram ström till reläet typ.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in