Om det är som du säger att reläets kablage går till bl.a startmotorn (anslutning 50) så är det troligen inblandat just för att avlasta kontakterna inuti microswitchen då dessa inte brukar tåla så höga strömmar och just i detta fall även mot-EMK:n (spänningstoppen) som blir när strömmen till startmotorns solenoid bryts (när man släpper nyckeln/startknappen när motorn startat).
Så reläet avlastar genom sin inblandning microswitchen för att ge den livslängd öht.
Det syns på reläet att det inte är från samma era som fordonet.
I detta fall så finns det ju en del saker som kan strula, allt från microswitchen, reläet, kablaget, solenoiden och det finns olika angreppssätt för att hitta orsaken.
Allt från att mäta med mätinstrument, att undersöka visuellt och att rakt av byta delar.
Allt beror på kunskap och möjligheter hur man går tillväga.
Själv föredrar jag att kontrollera visuellt först, för att sedan mäta om det behövs och efter det byta
delar om det behövs för att sist kontrollera att man åtgärdat felet.
Jag byter vanligtvis inte delar utan att konstatera att de är felaktiga (möjligtvis om jag inte har verktyg tillgängliga för att kunna utröna felet, jag gillar alltså inte att chansa).
Mycket av det beror på mitt dagliga jobb där det inte fungerar att chansa, plus att jag är snål och har en arbetsmoral som överstiger mina arbetssysslor.
Har du tillgång till en multimeter som mäter inom området 0-20 VDC (likspänning)?
Men ett kortare svar är att det även kan vara problem med reläet, men då Saida är död och jag inte har förmågan så säger jag mät med mätinstrument.
Citat:
Ursprungligen postat av
lowpressure
Låter som en bra plan!
Jag tycker det är märkligt att den ibland som helt död, inte ett klick, och sen startar den direkt.
Skulle det kunna vara det här reläet tro?
https://imgur.com/a/ybqrn
Går till startmotorn