Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-25, 00:54
  #1
Medlem
Jag har två stycken stora hemmabyggda golvhögtalare med 2x300w basar + diskant och mellanregister i vardera.

Häromdagen när jag spelade (väldigt) högt på dem så lade förstärkare av med texten ”overload” på displayen. Sedan dess kunde jag inte spela på högre volym än 30 av 100 utan att förstärkaren lägger av med samma symptom. Först trodde jag det var förstärkaren som var problemet men genom uteslutningsmetoden har jag upptäckt att det är en av mina 2 högtalare som skapar problemet.

Det är inga som helst missljud i högtalaren bara det att förstärkaren stänger av sig vid högre volym än 30-35. Har testat med en annan förstärkare men problemet kvarstår.

Vad är det som har gått sönder? Jag har kollat alla kopplingar och sladdar samt monterat av en av subbarna och ser inget visuellt fel på delningsfiltret.

Vilken komponent kan orsaka detta problem? Tacksam för svar /
__________________
Senast redigerad av Trasiga.Skor 2018-02-25 kl. 01:15. Anledning: Felstavning
Citera
2018-02-25, 01:03
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trasiga.Skor
Jag har två stycken stora hemmabyggda golvhögtalare med 2x300w basar + diskant och mellanregister i vardera.

Häromdagen när jag spelade (väldigt) högt på dem så lade förstärkare av med texten ”overload” på displayen. Sedan dess kunde jag inte spela på högre volym än 30 av 100 utan att förstärkaren lägger av med samma symptom. Först trodde jag det var förstärkaren som var problemet men genom uteslutningsmetoden har jag upptäckt att det är en av mina 2 högtalare som skapar problemet.

Det är inga som helt missljud i högtalaren bara det att förstärkaren stänger av sig vid högre volym än 30-35. Har testat med en annan förstärkare men problemet kvarstår.

Vad är det som har gått sönder? Jag har kollat alla kopplingar och sladdar samt monterat av en av subbarna och ser inget visuellt fel på delningsfiltret.

Vilken komponent kan orsaka detta problem? Tacksam för svar /
Mest troligt är att du sprängt pappen i högtalaren och du får så att säga "backswoof" detta generar i att förstärkaren lägger av. Jag skulle råda dig att byta ut högtalaren för att "systemet" ska funka normalt igen.
Citera
2018-02-25, 01:14
  #3
Medlem
Okej Hur kan jag bekräfta om det är det som har hänt då? Som sagt så låter den defekta högtalaren precis lika fint som vanligt fram tills dess att förstärkaren stänger av sig själv.
Citera
2018-02-25, 01:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trasiga.Skor
Okej Hur kan jag bekräfta om det är det som har hänt då? Som sagt så låter den defekta högtalaren precis lika fint som vanligt fram tills dess att förstärkaren stänger av sig själv.
Du kan ju byta positionerna med kablarna på den defekta och en riktig högtalare. Om problemet kvarstår så är ju den högtalaren tyvärr defekt. Finns då ingen anledning att lägga ned tid på den utan det är i så fall bättre att köpa en ny/beg.
Citera
2018-02-25, 09:56
  #5
Medlem
Lossa ett element i taget så märker du var problemet ligger.
__________________
Senast redigerad av Rödeby 2018-02-25 kl. 10:31. Anledning: Fel genus
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback