Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-04-03, 22:01
  #61
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Har du ätit den mängden i 2 år så är det möjligt det är annat. Att du skulle bli känslig för laktosen helt plötsligt låter märkligt, med tanke på mängden du ätit under en längre tid. Nu kan ju förvisso förmågan att ta hand om laktosen minska ju äldre man blir, så visst, helt omöjligt är det inte. Vill du minska på mjölken så gör det, alternativet kan ju vara proteinpulver som har tillsatt laktas (samma enzym som är tillsatt i laktosfri mjölk), eller tonfisk som du nämner.

Som sagt, det behöver inte vara laktosen som ställer till det, men samtidigt inte omöjligt. Du kan givetvis få i dig protein från andra källor om du föredrar det.

Det är alltså 1kg kvarg per dag jag har ätit under 2 års tid. Det är under de senaste 3-4 månaderna jag har legat på 1.5kg kvarg per dag samt kanske 5-7l mjölk i veckan, för att komma upp till 300g protein istället för 200g. Så planen är att gå tillbaka till 1kg kvarg som jag har legat på tidigare och äta mer tonfisk för att komma upp till 300g protein.
Citera
2018-04-03, 22:14
  #62
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Det är alltså 1kg kvarg per dag jag har ätit under 2 års tid. Det är under de senaste 3-4 månaderna jag har legat på 1.5kg kvarg per dag samt kanske 5-7l mjölk i veckan, för att komma upp till 300g protein istället för 200g. Så planen är att gå tillbaka till 1kg kvarg som jag har legat på tidigare och äta mer tonfisk för att komma upp till 300g protein.

Okej, då förstår jag. Vad väger du? Inte för att det är något skadligt med ett högt proteinintag, men 300 gram kanske är ett onödigt högt proteinintag med tanke på att rekommendationerna ligger kring 1.6-2.2 g/kg. Återigen, det är inget skadligt med den mängden protein, mer nyfikenhet från min sida.
Citera
2018-04-03, 22:20
  #63
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Okej, då förstår jag. Vad väger du? Inte för att det är något skadligt med ett högt proteinintag, men 300 gram kanske är ett onödigt högt proteinintag med tanke på att rekommendationerna ligger kring 1.6-2.2 g/kg. Återigen, det är inget skadligt med den mängden protein, mer nyfikenhet från min sida.

Vägde 103kg senast jag kollade för någon vecka sedan. Är 187cm lång. Skulle uppskatta kroppsfettet till ca 20%.
Citera
2018-04-03, 22:37
  #64
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Vägde 103kg senast jag kollade för någon vecka sedan. Är 187cm lång. Skulle uppskatta kroppsfettet till ca 20%.

Okej. Ja, enligt anekdoter så finns det ju en del som ligger såpass högt när det gäller proteinintaget och trivs utmärkt med det.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback