Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-24, 18:15
  #1
Medlem
Tja! Har ett problem som jag vill dela med mig av.

Knaprade tramadol 2-3 ggr i veckan under perioden slutet av dec till början av feb. Doserna låg på 300-500mg. Nu är avtändningen borta. Men för att lindra avtändningen tog jag mellan 150-450 mg lyrica i en veckas period. Det var en vecka sen jag tog min sista dos. Mådde dåligt ett par dagar sen blev jag normal igen.

Jag jobbar som elsäljare och låg 2a 2 dagar denna vecka. Kände mig social och glad osv. Vaknade till jobbet idag av extrem ångest och rädsla för nåt jag inte visste vad. Drog till jobbet och körde. Hade någon slags socialfobi när jag pratade med kunderna och kollegorna. Mådde allmänt piss. Stammade och hade inte energi alla trotts att jag åt och sov bra.

Min fråga är vad kan detta vara ? Kan det fortfarande vara avtändningen? Om ja, varför mådde jag bra för ett par dagar sen men dåligt nu?

Please om nån kan svara! Vill inte prestera dåligt!!
Citera
2018-02-24, 18:33
  #2
Medlem
blodigdiarres avatar
Det kan vara efterverkningar av avtändningen. Det tar ett tag innan hjärnan rättar sig till. Att du mådda bra för några dagar sen kan vara för att du då ännu hade överskott på endorfiner och dopamin. Då tar det ett tag innan hjärnan börjar producera det i rätt nivåer på egen hand. Nu har du alltså ett underskott, men det kommer rätta sig till på nån vecka eller nåt ytterligare.
Citera
2018-02-24, 18:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Det kan vara efterverkningar av avtändningen. Det tar ett tag innan hjärnan rättar sig till. Att du mådda bra för några dagar sen kan vara för att du då ännu hade överskott på endorfiner och dopamin. Då tar det ett tag innan hjärnan börjar producera det i rätt nivåer på egen hand. Nu har du alltså ett underskott, men det kommer rätta sig till på nån vecka eller nåt ytterligare.


Jaha okok!

Är det en teori eller fakta?
Citera
2018-02-24, 18:53
  #4
Medlem
Utan någon som helst grund i forskningsresultat undrar jag om inte 10mg lyrica skulle göra att du hamnade top 1 nästa månad i försäjlnings resultat.
Citera
2018-02-24, 18:57
  #5
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PussyMagnet
Jaha okok!

Är det en teori eller fakta?

När det gäller smärtstillande som tramadol och alla andra opiater så slutar hjärnan att producera egna smärtstillande ämnen som endorfiner under tiden man tar det. När man slutar ta det står hjärnan helt plötsligt tom på det. Under tiden det tar innan rätt nivåer producerats fram så blir man ganska kinkig. Jag har ingen källa att ange, men det är fakta. Hur det är med dopamin vet jag inte men av erfarenhet så känns det att det ligger långt under rätt nivå ett tag efter. Hur mycket och hur länge varierar med mängd och tid. Dopaminduschar brukar man relatera till centralstimulerande men även tramadol ökar dopaminmängden.
Citera
2018-02-24, 23:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
När det gäller smärtstillande som tramadol och alla andra opiater så slutar hjärnan att producera egna smärtstillande ämnen som endorfiner under tiden man tar det. När man slutar ta det står hjärnan helt plötsligt tom på det. Under tiden det tar innan rätt nivåer producerats fram så blir man ganska kinkig. Jag har ingen källa att ange, men det är fakta. Hur det är med dopamin vet jag inte men av erfarenhet så känns det att det ligger långt under rätt nivå ett tag efter. Hur mycket och hur länge varierar med mängd och tid. Dopaminduschar brukar man relatera till centralstimulerande men även tramadol ökar dopaminmängden.

När ungefär är det över??
Citera
2018-02-25, 00:12
  #7
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PussyMagnet
När ungefär är det över??
Inte mer än nån vecka till innan allt är normalt. Mat och sömn är helande för hjärnan.
Citera
2018-02-25, 02:05
  #8
Medlem
DjDoggs avatar
Skulle säga att det är ett typiskt fall av Post Acute Withdrawal Syndrome (PAWS) som sker för väldigt många efter de tänt av opioider. Tram är ganska långtidsverkande och verkar även antidepressivt vilket ger andra komplikationer när man tänder av. Googla PAWS och se listan med symptom så kan du säkert checka av en hel del. Kom ihåg att det kan ta ett par månader att repa sig efter ett relativt kort beroende av opioider. Var glad för att du ej höll på längre, avvänjningen av opis kan då bli fruktansvärt långdragen och outlidlig och PAWS kan bli både långvariga och vidriga.

Men detta är bara vad jag tror. Kan ju såklart ha med helt andra saker att göra!

Frid
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback