Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-24, 16:27
  #1
Medlem
RightRites avatar
Tjabba.

Har precis skördat min första flush och lagt ut allt på papper med en fläkt riktad på svamparna. Vad har ni för knep för att torka dessa? Hört torkmedel så som silica gel. Men vet inte vart jag ska hitta det just nu.

Hur gör ni när ni torkar och förvarar för att bibehålla maximal potens? Har ni några andra knep? Vill ha de "cracker dry".
Citera
2018-02-24, 17:43
  #2
Medlem
darkomcfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RightRite
Tjabba.

Har precis skördat min första flush och lagt ut allt på papper med en fläkt riktad på svamparna. Vad har ni för knep för att torka dessa? Hört torkmedel så som silica gel. Men vet inte vart jag ska hitta det just nu.

Hur gör ni när ni torkar och förvarar för att bibehålla maximal potens? Har ni några andra knep? Vill ha de "cracker dry".

När det gick och köpa kilovis med färsk svamp från holland så torkade jag dom i gamla ölflak. Mörkt och ingen fläkt. När dom är helt torkade så kan man förvara den torkade svampen i frysen.

mvh
Citera
2018-02-25, 02:01
  #3
Medlem
RightRites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkomcface
När det gick och köpa kilovis med färsk svamp från holland så torkade jag dom i gamla ölflak. Mörkt och ingen fläkt. När dom är helt torkade så kan man förvara den torkade svampen i frysen.

mvh

Tack! Hur förvarar du i frysen? Lufttätt?
Citera
2018-02-25, 10:47
  #4
Medlem
Greenwhites avatar
jag brukar trä fiskelina genom svamparna och hänga upp, när de är torra förvarar jag dem sedan i frysen.
Citera
2018-02-25, 11:10
  #5
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RightRite
Tack! Hur förvarar du i frysen? Lufttätt?
Du ska ha dom i en påse och sen påsen i en burk så kondensen kommer på påsen istället för svampen.
__________________
Senast redigerad av fuska 2018-02-25 kl. 11:10. Anledning: Dö Alex dö
Citera
2018-02-27, 17:03
  #6
Medlem
RightRites avatar
Tack för svaren! Jag har en del syra också som jag lagt i en zippy som jag lagt folie runt. Lagt dessa i en lufttät burk, och sedan lagt ned allt i en stor plastpåse.

Kan man slänga in svampen i samma glasburk som syran ligger i och sedan frysa ned allt, eller riskerar jag att pajja något?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback