Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-24, 07:16
  #1
Medlem
Radical-6s avatar
Som en väldigt kroniskt sjuk människa kan jag föreställa mig att jag skulle väldigt enkelt kunna få medicinsk cannabis i Danmark utskrivet. Enligt min förståelse får man endast ta tillbaka till Sverige en mängd som motsvarar 30 dagars bruk. Jag är dock sparsam användare. Jag undrar då om någon klaner till lagen, får man ta med en mängd som motsvarar 30 dagars bruk och sedan fortsätta använda den efter 30 dagar eller blir det man har kvar efter 30 dagar olagligt?
Citera
2018-02-24, 08:09
  #2
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radical-6
Som en väldigt kroniskt sjuk människa kan jag föreställa mig att jag skulle väldigt enkelt kunna få medicinsk cannabis i Danmark utskrivet. Enligt min förståelse får man endast ta tillbaka till Sverige en mängd som motsvarar 30 dagars bruk. Jag är dock sparsam användare. Jag undrar då om någon klaner till lagen, får man ta med en mängd som motsvarar 30 dagars bruk och sedan fortsätta använda den efter 30 dagar eller blir det man har kvar efter 30 dagar olagligt?
Är väl lagligt hela tiden bara du har recept, men då pratar vi om i Danmark.
I Sverige blir det olagligt redan vid gränsen!
https://www.metro.se/artikel/medicin...ehöver-du-veta
__________________
Senast redigerad av caca 2018-02-24 kl. 08:11.
Citera
2018-02-24, 08:15
  #3
Medlem
Pallestroms avatar
Är en flytt dit omöjlig?
Citera
2018-02-24, 08:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Är en flytt dit omöjlig?

Det råder fri flytträtt inom Norden för svenska medborgare.
Citera
2018-02-24, 10:03
  #5
Medlem
Radical-6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Är väl lagligt hela tiden bara du har recept, men då pratar vi om i Danmark.
I Sverige blir det olagligt redan vid gränsen!
https://www.metro.se/artikel/medicin...ehöver-du-veta
Stämmer det? I tidningen 2000 talets alma nova från 2017 hade dom en hel grej om svenskar som går till Köpenhamn för att få det på recept. Det står:

"Cannabis finns i Köpenhamn - men kostar. För de svenska patienter som kommer till Tina finns det sätt att undvika att begå brott. Tina kan nämligen skriva ut ett intyg som gör att man lagligt får ta med cannabisoljan över gränsen. Enligt Schengenfördraget får EU-medborgare a med sig cannabismedicin över gränserna, under förutsättning att det är för personligt bruk och inte motsvarar mer än 30 dagars förbrukning. Medicinen är inte dyr. Men ett läkarbesök för en utlänning är det. - Jag tar 2500 danska kronor för ett besök. Dessutom måste man ha någon typ av smärtbesvär för att få komma till mig. Alltså, ännu en barriär för en svensk patient"
Citera
2018-02-24, 10:33
  #6
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Är väl lagligt hela tiden bara du har recept, men då pratar vi om i Danmark.
I Sverige blir det olagligt redan vid gränsen!
https://www.metro.se/artikel/medicin...ehöver-du-veta

Det låter ologiskt.

Om du har fått ett recept och en medicin utskrivet i ett EU land så är den självklart tillåten att ta med på tillfällig resa till annat land.

Oavsett om samma medicin finns att få utskrivet i det landet eller inte.


”Du behöver ett så kallat Schengenintyg om du reser till ett land inom Schengen med narkotikaklassade läkemedel, till exempel vissa värkmediciner och sömnmediciner. Intyget kan du få utskrivet på ett apotek, och det är giltigt i 30 dagar.”

https://www.1177.se/Skane/Fakta-och-...med-lakemedel/
__________________
Senast redigerad av bergwall94 2018-02-24 kl. 10:36.
Citera
2018-02-26, 18:46
  #7
Medlem
Kan man alltså få ut cannabis på recept i Danmark, alltså vanligt röka inte sativex (stavning) hade för mig de fixat så man får odla för medicinskt bruk. Om man nu kan få HQ weed utskrivet så är ju de toppen.

Vet ej hur det ser ut gällande att ta med sig men borde vara liknande regler som vid alla andra narkotikaklassade mediciner, eller jag kanske är ute o cyklar?
Citera
2018-02-26, 19:18
  #8
Medlem
Radical-6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burnersafety01
Kan man alltså få ut cannabis på recept i Danmark, alltså vanligt röka inte sativex (stavning) hade för mig de fixat så man får odla för medicinskt bruk. Om man nu kan få HQ weed utskrivet så är ju de toppen.

Vet ej hur det ser ut gällande att ta med sig men borde vara liknande regler som vid alla andra narkotikaklassade mediciner, eller jag kanske är ute o cyklar?
Det stämmer, du kan nu få blommor och lagen svåger du kan ta en mängd som motsvarar 30 dagars bruk tillbaks till Sverige som du lagligt får förbruka hur du än vill.

Orsaken varför jag gjorde denna tråden var för att kunna klargöra om det blir olagligt efter 30 dagar, vilket jag starkt tvekar på, det gäller nog bara mängden. Och i sådant fall om man skulle få kanske 50 gram så skulle det vara mig evigheter. Använde sparsamt men dagligen 15 gram på ett år utan problem.
Citera
2018-08-31, 10:29
  #9
Medlem
nocoolnamejims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radical-6
Som en väldigt kroniskt sjuk människa kan jag föreställa mig att jag skulle väldigt enkelt kunna få medicinsk cannabis i Danmark utskrivet. Enligt min förståelse får man endast ta tillbaka till Sverige en mängd som motsvarar 30 dagars bruk. Jag är dock sparsam användare. Jag undrar då om någon klaner till lagen, får man ta med en mängd som motsvarar 30 dagars bruk och sedan fortsätta använda den efter 30 dagar eller blir det man har kvar efter 30 dagar olagligt?


Jag ska faktiskt åka till Danmark, inom en snar framtid, just för att prova på medicinsk cannabis.

Har en lång tids dragits med SVÅRA nervsmärtor, provat mååånga smärtbehandlingar, tar dagligen starka smärtstillande mediciner, som funkar från dag till dag.

Dock får man finansiera allt själv, och tusenlapparna drar iväg fort kan jag lova. Men känner att varenda krona är värt för att testa om jag lyckas hitta ett hjälpmedel.

Kan uppdatera min resa/historia här, om de finns intresse? Kan börja med resan och sedan uppdatera om medicinerna fungerar för just mig. Hoppas så innerligt att de åtminstone lindrar en del...

Folk får mer än gärna skicka PM, om de finns nå frågor eller bara allmänt nyfikenhet!
Citera
2018-09-15, 11:28
  #10
Medlem
trueforgoods avatar
Fan vad najs... bara en tidsfråga till det kommer till Sverige även om vi är så jävla skitnödiga på denna fronten. Dock kommer det ske förr eller senare och då kommer jag börja igen
Citera
2018-09-20, 10:22
  #11
Medlem
nocoolnamejims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radical-6
Stämmer det? I tidningen 2000 talets alma nova från 2017 hade dom en hel grej om svenskar som går till Köpenhamn för att få det på recept. Det står:

"Cannabis finns i Köpenhamn - men kostar. För de svenska patienter som kommer till Tina finns det sätt att undvika att begå brott. Tina kan nämligen skriva ut ett intyg som gör att man lagligt får ta med cannabisoljan över gränsen. Enligt Schengenfördraget får EU-medborgare a med sig cannabismedicin över gränserna, under förutsättning att det är för personligt bruk och inte motsvarar mer än 30 dagars förbrukning. Medicinen är inte dyr. Men ett läkarbesök för en utlänning är det. - Jag tar 2500 danska kronor för ett besök. Dessutom måste man ha någon typ av smärtbesvär för att få komma till mig. Alltså, ännu en barriär för en svensk patient"


De var just Tina jag träffade som skrev ut medicinen till mig. Men blev chockad över citatet:”medicinen är inte dyr”.
Jag fick betala 7000SEK för medicinen, som räcker runt 1.5 månad. För mig är de ganska dyrt...

Citera
2018-10-08, 21:44
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det råder fri flytträtt inom Norden för svenska medborgare.
kan du utveckla det där?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback