• 1
  • 2
2018-02-24, 02:13
Medlem
Tjena!

Har en volvo 940 ftt från 98, och har ett problem, därmed att oljelampan lyser då jag gasar hårt och bromsar hårt, inte när jag startar eller kör normalt. Så undrar om någon av er som vet vad det kan vara för problem. Om lampan bara glappar eller om det är något inre problem, för det är ingen annan lampa som håller på och krånglar... Och om det är lätt att fixa själv eller låta någon bilfirma fixa det??

Tack i förhand
Citera
2018-02-24, 02:16
Medlem
Pallestroms avatar
Lämna in...😊
Citera
2018-02-24, 03:27
Medlem
pantywankers avatar
Kollat nivån? Om problemet även blir vid bromsning borde det inte bero på sliten motor utan mer att oljan i tråget åker till ena sidan så oljepumpen suger luft.
Det bästa är att koppla på en oljetrycksmätare och åka ut och köra.
Citera
2018-02-24, 03:53
Medlem
MrMadoffs avatar
Ja jag vet vad der är för fel, det är dåligt med olja i motorn.
Citera
2018-02-24, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Lämna in...😊

Tejpa för...😊
Citera
2018-02-24, 10:01
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Låg oljenivå.

Så kunde man göra ibland när man var lat, fylla på olja när den började lysa i skarpa kurvor.
Citera
2018-02-24, 10:12
Medlem
Provocative2.0s avatar
Släpp lampan. För att den ska lysa krävs ström. För att den ens ska få ström krävs att oljetrycket är lågt.
Men om du vill kan du riva halva bilen för att kolla alla anslutningar än att slippa kolla stickan o betala för den snordyra litern olja.
Citera
2018-02-24, 12:18
Medlem
cyckelpolisens avatar
Vad tror du det kan vara?
Olja + lampa..... hmmmm
Kanske det har med olja att göra!
Skulle säga att det är för mycket olja i bilen, töm motorn på olja o se om det försvinner! Kör sedan ca 5-10km för att den ska känna av nya oljenivån.
Citera
2018-02-24, 12:22
Bannlyst
när oljelampan lyser så har du redan 0 bar oljetryck , mindre bra typ
Citera
2018-02-24, 12:25
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adrenalinlife
när oljelampan lyser så har du redan 0 bar oljetryck , mindre bra typ
Vi vet inte om han talar om oljenivålampa eller oljetryckslampa. Av framställningen att döma är det oljenivå och då bör han snarast kolla nivån på stickan. Men är det den röda trycklampan så är det lite allvarligare.
Citera
2018-02-24, 12:32
Medlem
keyzexs avatar
TS registrerade sig Juli 2015 och gör sitt första inlägg nu för mig signalerar det troll.

Men om jag har fel om det, så är det ju uppenbart att TS bör lyfta på motorhuven kontrollera olje nivån när bilen stått stil en stund.

Oavsett vilken lampa för olje problem som tänds.
Citera
2018-02-24, 14:59
Medlem
Tammers avatar
Symptomen tyder förstås på sliten motor. Att lampan tänds vid belastning indikerar att oljekanalerna är igensatta, eller att slitage gör att olja läcker så att inget tryck erhålls, eller att oljepumpen har gjort sitt. Det mesta av detta är dyrt att åtgärda. Om bilen är sliten och inte har något större värde kan man testa att fylla på olja av högre densitet, kan hjälpa till att höja trycket i motorn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in