Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-24, 00:55
  #1
Medlem
Hej, undrar hur jag skall gå tillväga för att klippa ut stillbilder från ett videoklipp, är det bara att filma, ladda upp i datorn och printscreena? Eller vad har ni för förslag?

Vad behövs för kvalite på videon för att få en klar stillbild? Duger det med en sony xperia s7 kamera? En gopro med 4k hd?

Kom med förslag, har ingen koll på sådant här utan fick det som ide nyss och ville höra vad flashback eliten säger!
Citera
2018-02-24, 00:58
  #2
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Jag fryser videon, tar en print screen, klistrar in bilden i Paint och gör den sedan som jag vill ha den. Funkar utmärkt för mig!

Jag har klippt ut bilder på 720p och det blir helt okej. Tror inte du nödvändigtvis behöver 4k.
Citera
2018-02-24, 01:02
  #3
Medlem
Potplayer har tillvalet att klippa ut screenshots från videos, brukar använda den,
Ddu kan alltid pausa videon och printscreena också.
Citera
2018-02-24, 01:07
  #4
Medlem
MPC-HC har kortkommandot Alt+i.

Alla andra program bör ha liknande funktion.
Citera
2018-02-24, 09:33
  #5
Medlem
https://wiki.videolan.org/VLC_HowTo/Take_a_snapshot/

https://turbofuture.com/computers/Ho...C-Media-Player
Citera
2018-02-24, 14:39
  #6
Medlem
Är detta program man använder via datorn eller telefonen?
Citera
2018-02-24, 17:32
  #7
Medlem
De bästa bilderna är så kallade "key frames" i videofilmen, det kanske inte blir exakt den bilden du vill ha men om det är något att kolla in på detta mer än "print screen" (vilket fungerar utmärkt) så är det key frames.

Googla exempelvis "extract key frames from video" om detta är något jätteviktigt.
Citera
2018-07-08, 05:13
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingetspec
Hej, undrar hur jag skall gå tillväga för att klippa ut stillbilder från ett videoklipp, är det bara att filma, ladda upp i datorn och printscreena? Eller vad har ni för förslag?

Vad behövs för kvalite på videon för att få en klar stillbild? Duger det med en sony xperia s7 kamera? En gopro med 4k hd?

Kom med förslag, har ingen koll på sådant här utan fick det som ide nyss och ville höra vad flashback eliten säger!

Om du kör Lightroom kan du öppna videoklippet där, välja exakt vilken bildruta du skall "fånga" så sparas bilden automatiskt i mappen där videon är.
Bäst är om du har 4K eller mer för att få högsta möjliga upplösning på bilderna.
Du kan alltså sitta och fånga ut bildruta efter bildruta, sedan göra en bildredigering på alla bilderna och därefter sätta hop bilderna till en film igen, eller en animering om du så vill.

Här är ett exempel från mig. http://dayviews.com/lonian/2018/6/1/
__________________
Senast redigerad av lonian 2018-07-08 kl. 05:16.
Citera
2018-08-09, 21:27
  #9
Medlem
Guttazzs avatar
Jag fryser videon, tar en print screen, klistrar in bilden i Paint och gör den sedan som jag vill ha den. Funkar utmärkt för mig!

Jag har klippt ut bilder på 720p och det blir jättebra.
Citera
2018-08-10, 13:11
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jag fryser videon, tar en print screen, klistrar in bilden i Paint och gör den sedan som jag vill ha den. Funkar utmärkt för mig!

Jag har klippt ut bilder på 720p och det blir helt okej. Tror inte du nödvändigtvis behöver 4k.

Citat:
Ursprungligen postat av Guttazz
Jag fryser videon, tar en print screen, klistrar in bilden i Paint och gör den sedan som jag vill ha den. Funkar utmärkt för mig!

Jag har klippt ut bilder på 720p och det blir jättebra.

Störande med "copy-cats"...


OnT:

Citat:
Duger det med en sony xperia s7 kamera? En gopro med 4k hd?

TS, vad menar du med det ovan? Att ta en print screen blir mkt bättre på en dator.
Citera
2019-01-23, 15:48
  #11
Medlem
Jobbar du i Premiere finns en liten kameraikon vid det högra visningsfönstret som tar skärmbild.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback