Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-24, 00:01
  #1
Medlem
Hej,

Hade tänkt att börja månadsspara (på Avanzas platform) och då främst i fonder. Jag är intresserad av att spara i en fond som så väl som möjligt följer S&P 500 index, och då helst med ingen eller så låg avgift som möjligt. Jag hade siktat in mig på en Vanguard S&P 500 ETF då förvaltningsavgiften låg på 0,04% eller liknande.

Tydligen har EU beslutat å mina vägnar att jag sedan 2018 inte skall kunna köpa den fonden. Undrar därför vilken / vilka fonder som finns tillgängliga som i så stor utsträckning som möjligt matchar mina önskemål. Jag har kollat på SPP Aktiefond USA samt Länsförsäkringar USA Indexnära, båda tycks dock ha en förvaltningsavgift på runt 0,2% vilket är betydligt högre.

Sett på 12 månader har Vanguards genererat 16% avkastning medans de andra två ligger på ca 5% respektive. Hur kan det skilja så mycket när de skall följa samma index? Är nybörjare på detta och vill bara ha en billig S&P 500 fond att stoppa pengarna i varje månad.
Citera
2018-02-24, 07:04
  #2
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Det som gör att det ser annorlunda ut om du bara går in på t ex Avanza är att för Vanguard visar kurvan och siffrorna utvecklingen i dollar.

För de svenska fonderna så visas det hela i kronor. Fonderna äger tillgångar i dollar. När växelkursen ändrar sig så påverkar det värdet mätt i kronor.

Hade du ägt alla fonderna och sett hur ditt innehav mätt i svenska kronor utvecklats så hade det sett lika ut i princip.

Om du gärna vill ha en ETF istället för vanlig fond så finns: https://www.avanza.se/borshandlade-p...bx-s-p-500-etf

Själv köper jag nästan bara Berkshire för att få "exponering mot USA". BRK har blivit så stora att man nog inte kan hoppas på så stark utveckling som tidigare men det innebär också att det är osannolikt att aktien skulle gå sämre än index.
__________________
Senast redigerad av EbolaTillAlla 2018-02-24 kl. 07:19.
Citera
2018-02-25, 09:28
  #3
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Det som gör att det ser annorlunda ut om du bara går in på t ex Avanza är att för Vanguard visar kurvan och siffrorna utvecklingen i dollar.

För de svenska fonderna så visas det hela i kronor. Fonderna äger tillgångar i dollar. När växelkursen ändrar sig så påverkar det värdet mätt i kronor.

Hade du ägt alla fonderna och sett hur ditt innehav mätt i svenska kronor utvecklats så hade det sett lika ut i princip.

Om du gärna vill ha en ETF istället för vanlig fond så finns: https://www.avanza.se/borshandlade-p...bx-s-p-500-etf

Själv köper jag nästan bara Berkshire för att få "exponering mot USA". BRK har blivit så stora att man nog inte kan hoppas på så stark utveckling som tidigare men det innebär också att det är osannolikt att aktien skulle gå sämre än index.

DBX S&P 500 ETF har ju gått fantastiskt på 5 år, 150% jämfört med Berkshires 100%.
Citera
2018-02-25, 13:36
  #4
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
DBX S&P 500 ETF har ju gått fantastiskt på 5 år, 150% jämfört med Berkshires 100%.

Ja några garantier över en viss tidperiod finns inte. Å andra sidan kan man titta över längre tid:

http://static4.uk.businessinsider.co...the-market.jpg

OBS att det är log-skala för att överhuvudtaget få det i samma diagram.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback