Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-23, 23:38
  #13
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Dog inte den här jävla debatten med 90-talet?

Jag ska låta en arg blatte tala för min räkning:
https://www.youtube.com/watch?v=17YrXwlfbWY&t=852s

Jag vill även tillägga att det är min rätt att slå huvudet av en fiktiv person byggd av polygoner med en spade, pissa på kroppen, dränka det avslagna huvudet i bensin, tända eld på nämnda huvud och sparka det brinnande huvudet in i en folkmassa för att sedan skjuta ihjäl alla jag ser med en undermåligt representerad M16.

Edit:
"Sadism" bygger på vad man gör i verkligheten, inte vad man fantiserar om att göra eller för den delen läser om vad andra gör.

Kunde sagt det bättre själv...

Alltid lika roligt när man får "argumentet" "TV-spel" är skadligt för att personer tror det är verkligt och gör detta i verkligheten... och ja detta skedde även på 80 talet (med "video våldet")...
Personen som argumenterar emot är bara att "döda" genom att säga om "du tycker detta är så verkligt så är du nog inte personen som skall spela detta spel" (oftast har personen ifråga inte spelat ett enda spel)... Jag däremot kan skilja på verklighet och fantasi, men kan du inte göra det så förstår jag din ståndpunkt... och tycker du inte skall spela några spel alls, för om du inte kan skilja på verklighet och fantasi så kan vi andra få det väldigt jobbigt...
Citera
2018-02-23, 23:53
  #14
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Kunde sagt det bättre själv...

Alltid lika roligt när man får "argumentet" "TV-spel" är skadligt för att personer tror det är verkligt och gör detta i verkligheten... och ja detta skedde även på 80 talet (med "video våldet")...
Personen som argumenterar emot är bara att "döda" genom att säga om "du tycker detta är så verkligt så är du nog inte personen som skall spela detta spel" (oftast har personen ifråga inte spelat ett enda spel)... Jag däremot kan skilja på verklighet och fantasi, men kan du inte göra det så förstår jag din ståndpunkt... och tycker du inte skall spela några spel alls, för om du inte kan skilja på verklighet och fantasi så kan vi andra få det väldigt jobbigt...

Och personer som inte kan göra detta har ett sådant defekt sinne att de utgör en knapp tjugondels promille av den totala befolkningen. Den del av "mänskligheten" som har Dahmer, Stalin, Panzram och andra monster som jämställda i mentalitet.

Tror man att datorspel, böcker, filmer och musik skapar monster (riktiga monster) har man verkligen en totalt felaktig bild om mänskligheten.
Citera
2018-02-24, 01:25
  #15
Medlem
hugTracersbutts avatar
Människan kan vara en våldsam varelse, spel simulerar bara (eller kan) verkligheten. Förstår inte vad som är konstigt i det. Det är väl snarare bättre att det sker i en simulerad miljö än i verkligheten. Eller beror t.ex. knarkkrigen i Mexico på tvspel?

Sedan finns det spel som inte är våldsamma alls och simulerar en helt annan miljö, t.ex. Stardew Valley som jag brukade spela bara för att slappna av och fantisera om ett simplare liv där man fiskar, odlar grejer och annat kul i ett litet samhälle. Andra gånger spelar man spel där man i team möter andra team för att besegra dem, t.ex. genom att döda dem (spränga dem i bitar) - Har hört att såna spel spelar lite på en instinkt som påminner om förr i tiden när man jagade i team... Vet inte hur mycket sanning som ligger i det, men tävlingsinriktad blir man.
Citera
2018-02-24, 01:32
  #16
Medlem
Samma snack för 30 år sedan! Människor som påverkas av tex gta är redan sjuka...
Citera
2018-02-24, 03:03
  #17
Medlem
Callebiltes avatar
Jag gillar FPS men det är inte aspekten av att jag skjuter små virtuella människor som gör det kul utan mer tävlings momentet att det är skicklighetsbaserat (snabba reaktioner + bra sikte) och att man skall överleva längre än de andra. Lite extra njutning blir det när man knäpper sin nemesis i en omgång på samma sätt som när man spöar en (lite bättre) kompis i bowling eller femkamp..

Tror många attraheras mer av tävlingsmomentet än att spelen blir mer och mer verklighetstrogna..
Citera
2018-02-25, 11:02
  #18
Medlem
elephantstones avatar
När jag engagerar mig i starka berättelser som Telltales The Walking Dead, Heavy Rain eller Mass Effect berörs jag starkt av olika karaktärer, val och dilemman. Spelen lämnar i bästa fall så mycket intryck att jag skapar känslor för dess universum. Däremot reagerar jag aldrig när jag ska ta en karaktärs liv och påverkas därför inte av det. Jag antar att handlingen av att döda i TV-spel är så avlägsen från verkligheten att den inte ens kan jämföras.
Citera
2018-02-26, 13:18
  #19
Medlem
BigFatCones avatar
Först var det serietidningar, sen var det rocken, sen videovåld, sen hårdrocken och nu är det (fortfarande) TV-spelen som korrumperar våra unga. Är det nån som ens går på det här nu för tiden? Det finns ju studie efter studie som falsifierar alla påståenden om att kulturen skulle förstöra ungdomar.

Alla som är förhållandevis friska är ju med på att det som händer på skärmen inte är på riktigt och att övervåldet bara är underhållning. Jag själv har liksom inga problem med att se fiktionellt våld med huvuden som flyger, blod som sprutar och ben som smulas i bitar. Men en bild på en riktigt skottskada, eller någons ben som står ut genom huden gör mig rejält illa till mods. Jag kan inte heller påstå att mitt spelande har på något sätt avtrubbat mig för situationer där jag själv behöver bruka våld. Det är förvisso, understundom, hysteriskt roande att placera sin knutna näve i någons ansikte. Men inte fan går man loss som i film, TV eller spel. För man vet att det är skillnad på verklighet och fantasi.

Det finns så klart en minoritet som inte klarar av att göra den skillnaden men det är ju just dessa människor som ändå plågar katter, mördar hemlösa och skjuter upp skolorna. Det hade dom med största sannolikhet gjort även om dom inte hade spelat/läst serietidningar/whatever.
Citera
2018-02-27, 07:11
  #20
Medlem
elephantstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det finns så klart en minoritet som inte klarar av att göra den skillnaden men det är ju just dessa människor som ändå plågar katter, mördar hemlösa och skjuter upp skolorna. Det hade dom med största sannolikhet gjort även om dom inte hade spelat/läst serietidningar/whatever.

Advokaten och TV-spelshataren Jack Thompson gav sig på Doom i samband med Columbine-massakern. Han menade att ungdomarna hade lärt sig att hantera vapen och sikta med dem genom Doom. Har man navigerat i detta Doom tidigare förstår man att siktet är begränsat till höger, vänster, upp och ner - någon vidare djup finns således inte om man hade antagligen haft bättre nytta av Duck Hunt.

Har för mig att han också gav sig på The Sims som har en kod vilken gör det möjligt att avlägsna censur-rutorna från simmarnas kroppar. Vad som blottas är då kantiga texturer av könslösa kroppar, men det kunde man så klart fantisera bort.

Märklig man, finns mycket spännande läsning!
Citera
2018-02-27, 11:40
  #21
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elephantstone
Advokaten och TV-spelshataren Jack Thompson gav sig på Doom i samband med Columbine-massakern. Han menade att ungdomarna hade lärt sig att hantera vapen och sikta med dem genom Doom. Har man navigerat i detta Doom tidigare förstår man att siktet är begränsat till höger, vänster, upp och ner - någon vidare djup finns således inte om man hade antagligen haft bättre nytta av Duck Hunt.

Har för mig att han också gav sig på The Sims som har en kod vilken gör det möjligt att avlägsna censur-rutorna från simmarnas kroppar. Vad som blottas är då kantiga texturer av könslösa kroppar, men det kunde man så klart fantisera bort.

Märklig man, finns mycket spännande läsning!
Det är helt bisarrt.
Citera
2018-03-08, 23:47
  #22
Avstängd
Handlar inte alla spel om makt?

För mig är det roliga i Monopol att äga så mycket som möjligt och kunna ta betalt när någon hamnar på min egendom. Schack är som bäst då jag måste välja vilka av mina pjäser jag ska offra för att få ett generellt strategiskt övertag.

Kanske människan bara har fått sämre fantasi? Det räcker inte längre att slå ut någons pjäs i Fia med knuff, man måste skjuta skallen av honom och doppa ballarna i hans mun.
Citera
2018-03-09, 00:36
  #23
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
Handlar inte alla spel om makt?

För mig är det roliga i Monopol att äga så mycket som möjligt och kunna ta betalt när någon hamnar på min egendom. Schack är som bäst då jag måste välja vilka av mina pjäser jag ska offra för att få ett generellt strategiskt övertag.

Kanske människan bara har fått sämre fantasi? Det räcker inte längre att slå ut någons pjäs i Fia med knuff, man måste skjuta skallen av honom och doppa ballarna i hans mun.
Nej, givetvis handlar inte alla spel om makt. Inte ens alla multiplayerspel handlar om makt. Däremot handlar det om att tävla, om att vara bäst. Om du anser att det ger en makt så har du väl rätt, jag skulle dock inte använda det ordet.
Citera
2018-03-09, 15:22
  #24
Medlem
Haha! Vita husets egna Youtube-kanal har tagit ner "Violence in videogames"-videon. Komiskt! Undra hur alla unga Trumpsupporters känner sig nu när deras gud mer eller mindre spottar de i ansiktet, och går på häxjakt efter våldsamma spel. Ytterst, ytterst roligt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback