Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-23, 21:33
  #1
Medlem
Hej!

Någon mer kunnig som kan hjälpa mig tolka lagtexten? Vad jag uppfattar det som att det är fri hastighet på vägar som är skyltade med över 110km/h ex 120 vägar.

9 kap
6. Fordon får inte föras med högre hastighet än 110 kilometer i timmen.

(Trafikverket får meddela föreskrifter om att den högsta tillåtna hastigheten på en motorväg ska vara 120 kilometer i timmen. Förordning (2010:144).)


Det är väl fortfarande olagligt att köra i 120kmh så egentligen är det fri hastighet. Har jag uppfattat det korrekt?
Citera
2018-02-23, 21:43
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foundit2
Hej!

Någon mer kunnig som kan hjälpa mig tolka lagtexten? Vad jag uppfattar det som att det är fri hastighet på vägar som är skyltade med över 110km/h ex 120 vägar.

9 kap
6. Fordon får inte föras med högre hastighet än 110 kilometer i timmen.

(Trafikverket får meddela föreskrifter om att den högsta tillåtna hastigheten på en motorväg ska vara 120 kilometer i timmen. Förordning (2010:144).)


Det är väl fortfarande olagligt att köra i 120kmh så egentligen är det fri hastighet. Har jag uppfattat det korrekt?

Hur är du funtad egentligen? Det är inte olagligt att köra i 120 km/h om trafikverket har skyltat om det (lagen är dispositiv). Kör du snabbare än vad som är skyltat, vare sig det är 50/70/90/110/120 så är det olagligt.

Tillägg: I praktiken bestraffas överträdelser över 120 km/h med härledning av 14 kap. 3 §. Till exempel via p. 1 g:
Citat:
Till penningböter döms en förare av ett motordrivet fordon som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot föreskrift som har meddelats med stöd av 1 §
Som alltså hänvisar tillbaka till:
Citat:
Trafikverket får meddela föreskrifter om att den högsta tillåtna hastigheten på en motorväg ska vara 120 kilometer i timmen.
Finns prejudikat om detta från 1998 och framåt, t.ex. B 4422-11 och NJA 2014 s 63
__________________
Senast redigerad av DJ-Emerald 2018-02-23 kl. 22:27.
Citera
2018-02-23, 21:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foundit2
Hej!

Någon mer kunnig som kan hjälpa mig tolka lagtexten? Vad jag uppfattar det som att det är fri hastighet på vägar som är skyltade med över 110km/h ex 120 vägar.

9 kap
6. Fordon får inte föras med högre hastighet än 110 kilometer i timmen.

(Trafikverket får meddela föreskrifter om att den högsta tillåtna hastigheten på en motorväg ska vara 120 kilometer i timmen. Förordning (2010:144).)


Det är väl fortfarande olagligt att köra i 120kmh så egentligen är det fri hastighet. Har jag uppfattat det korrekt?

Hur du får till den tankevurpan är en gåta.....

Jag tar en enkel förklaring.

1. Den grundläggande regeln är att det är max 110 kmh.
2. Trots det kan Trafikverket ge tillstånd till 120 kmh

3. Då vi har vägar som är skyldade med 120 kmh, så är det väl i princip självklart att det då är den högsta lagliga hastigheten på den vägen. Hur skulle det kunna vara fri fart menar du.
Citera
2018-02-23, 21:59
  #4
Medlem
Det var väl lite diskussioner om det här när de första 120-skyltarna dök upp. Polisen fattade först inte hur de skulle tolka lagtexten så de lät bli att bötfälla bilister under en kort period.
Citera
2018-02-23, 22:42
  #5
Medlem
GubbenSnusks avatar
Mer än TS som resonerat så här tydligen.
Säkert löst vid det här laget.

http://teknikensvarld.se/avslojande-...-vagar-121676/
Citera
2018-02-24, 01:14
  #6
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GubbenSnusk
Mer än TS som resonerat så här tydligen.
Säkert löst vid det här laget.

http://teknikensvarld.se/avslojande-...-vagar-121676/


Det är löst sedan flera år.

Men från början kunde inte polisen bötfälla hastighetsöverträdelser på 120 väg. Däremot kunde du fortfarande bli åtalad för andr brott såsom vårdlöshet i trafik, blinkers också vidare.

När det blev uppmärksammat så löste det sig efter cirka 3-4 månader.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback