Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-23, 20:53
  #1
Medlem
Servigins avatar
Har märkt att datorn börjar gå trögt när jag fipplar med Lightroom, framförallt vid importer/export av filer samt när man gör HDR-bilder och sammanfogar flera filer. Spelar ytterst sällan på burken, utan det är surfning och bildbehandling som görs.

Som jag förstått det så är det bästa att uppgradera RAM-minnet för att motverka segheten. Nu är det ett par år sedan jag pysslade med datorer, då gällde det DDR2 minnen i stationära datorer. Grejen är att jag är inte sugen på att punga ut mer än nödvändigt på detta, så jag undrar om man kan köpa ett nytt 8 eller eventuell 16 gig minne av kompatibel modell och stoppa i utan större problem? Sitter 1x6 GB just nu. Självklart tittar jag att det specifika minnet är kompatibelt med maskinen, men utöver frekvens är det något mer jag bör titta efter?

https://new.webhallen.com/se/product...8GB-SSD-Win-10

Detta får jag fram i hårdvarumanualen på Lenovos hemsida:
Memory:

Type and
speed DDR4-2133 MHz

Maximum
supported
capacity 32 GB

Slots SODIMM × 2
Citera
2018-02-23, 23:17
  #2
Medlem
Ja, det går fint.

Har de olika hastighet så kommer båda jobba på det minnets hastighet (MHz) som är långsammast.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback