Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-23, 20:01
  #1
Medlem
Hallå där!

Har haft fondsparande i ca 5 år som legat lite passivt i bakgrunden men har under de senaste året börjat sätta mig in mer i det hela samt öka insättningarna. Jag är fortfarande väldigt ny i det hela och vill ändå ha sakerna hyfsat uppstyrt men är rätt säker på att dem inte är det just nu.

Nordea Stratega 100 Långsiktigtsparande

Ca 9% av mitt nuvarande månadsparande går dit, denna fonden har legat i bakgrunden enda sen jag blev kund på Nordea, då bankmannen så smidigt drog in den i all hast med lägenhetslån osv. Vet om att den är väl inte så mycket att hänga i granen så kommer byta ut denna i det närmsta och föra över alla insatta pengar + vinst till en ny fond.

Avanza Zero - Långsiktigtsparande

Ca 19% av månadsparandet går hit. Inte mycket att orda om denna antar jag? Som jag fattat det är detta en standard fond som de flesta kör in i. Har kört in pengar här i 2 år.

Avanza Auto 3 Kortsiktigtsparande

Ca 38% av sparandet går här, började med denna för 4 månader sedan, då jag ville öka på mitt fondsparande men visste inte riktigt vart jag skulle börja. Så tog ett "enkelt" alternativ som avanza då "tipsa" om.

Tundra Vietnamn A Medellångtsparande

Ca 19% här också. En av fonderna som jag fastna för när jag läste på lite strax efter nyår. Så har enbart kört här 2 månader.

Swedbank Robour Ny Teknik Medellångtsparande

Ca 13% går in här. Första månaden med denna fonden nu, var tjejen som satt och börja med sitt sparande igår och fastna för denna så jag tänkte att jag hakar på med en mindre summa.

-----

Som sagt vet inte hur detta känns spontant, vad tycker folket? Är väl främst vad jag borde byta ut Nordea fonden mot som jag funderar på.
Citera
2018-02-23, 20:05
  #2
Medlem
Tycker nog att du ska dra upp Avanza Zero till minst Ca 21%.
Citera
2018-02-23, 20:29
  #3
Medlem
Avanza zero är en indexfond som följer de 30 största bolagen i Sverige. Tror du på Ericsson, H&M etc? Jag skulle föreslå en aktivt förvaltad Sverigefond som kan plocka russinen. Kolla in Cliens, Didner och Prior Nilsson - de är bra förvaltare.

Är låga avgifter viktigt för dig kan du köra en bredare svensk indexfond via SPP
Citera
2018-02-23, 21:43
  #4
Medlem
En gång för alla, Avanza zero är en dålig fond. Finns så många bättre alternativ, ex spiltan aktiefond investmentbolag.

AZ har nu 1 av 5 morningstarstjärnor igen: https://blogg.avanza.se/avanza/hur-f...r-avanza-zero/
Citera
2018-02-23, 22:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robilibob11
En gång för alla, Avanza zero är en dålig fond. Finns så många bättre alternativ, ex spiltan aktiefond investmentbolag.

AZ har nu 1 av 5 morningstarstjärnor igen: https://blogg.avanza.se/avanza/hur-f...r-avanza-zero/

Tror man på OMXS30 så köper man Avanza zero, tror man inte på OMXS30 så låter man bli. Avanza zero som sådan är knappast en dålig fond. Den är gratis och den gör exakt det den utger sig för att göra.

Med det sagt så föredrar jag också just Spiltan aktiefond investmentbolag framför Avanza zero.
Citera
2018-02-23, 23:14
  #6
Medlem
Miss-Brukares avatar
Kanske bättre att fråga här?
Citera
2018-02-23, 23:37
  #7
Medlem
trailblasers avatar
Angående det svenska innehavet.
Den självklara frågan är, hur lång är din sparhorisont?

Är den längre än 15 år så delar du 50/50 mellan Spiltan och en aktiv Småbolagsfond såsom Didner & Gerge. Du kan tacka mig senare. Zero kommer aldrig slå en aktiv Sverigefond eller en väl renommerad aktiv Småbolagsfond på LÅNG sikt.
Citera
2018-03-04, 09:51
  #8
Medlem
Hej,

Gör dig av med Nordea Stratega 100. Dyr avgift som inte kan motiveras när man tittar på avkastningen. Det borde ringa en varningsklocka om det är en rekommendation från bankmannen. Byt den mot en global indexfond, vilken av dem spelar marginell roll. Jag har både Länsförsäkringar Global Index och Swedbank Access Global och jag kan inte säga vilken jag tycker bäst om.

Jag skulle även vikta upp den globala fonden i ditt långsiktiga sparande. Alltså att du lägger mer pengar,
kanske <60%, på en global indexfond och >40% i din svenska indexfond. Om det är Avanza Zero eller någon annan tycker jag inte spelar någon roll. Kolla vilka olika index som finns, sen väljer du en fond som följer det index du gillar bäst. Själv gillar jag SEB Sverige Indexfond som följer hela Stockholmsbörsen.
Citera
2018-03-04, 13:48
  #9
Medlem
Allt detta jävla klagande på OMXS30, storbolagen har haft det tufft framförallt H&M, Ericsson och Telia riktigt tufft senaste tiden. Dessa tre utgör en betydande del av indexen, och är den största anledningen till att omxs30 går dåligt. Detta index har många stora stabila bolag som garanterat kommer gå bättre än era småbolagsfonder när konjunkturen vänder nedåt och börsen kraschar. Jag skulle säga att omxs30 är perfekt (och mkt bättre än småbolagsfonder) att äga just nu när en lågkonjunktur lär vara nära.

Många av er tänker så jävla kortsiktigt, "AZ suger bara 2 stjärnor på morningstar", vet ni hur kort tid bakåt de dömer på?

Det är Stockholmsbörsen ni pratar om, avanza Zero följer den utan avgifter vilket gör den till en BRA fond, som inte gått bre senaste tiden.
Citera
2018-03-04, 14:18
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Allt detta jävla klagande på OMXS30, storbolagen har haft det tufft framförallt H&M, Ericsson och Telia riktigt tufft senaste tiden. Dessa tre utgör en betydande del av indexen, och är den största anledningen till att omxs30 går dåligt. Detta index har många stora stabila bolag som garanterat kommer gå bättre än era småbolagsfonder när konjunkturen vänder nedåt och börsen kraschar. Jag skulle säga att omxs30 är perfekt (och mkt bättre än småbolagsfonder) att äga just nu när en lågkonjunktur lär vara nära.

Många av er tänker så jävla kortsiktigt, "AZ suger bara 2 stjärnor på morningstar", vet ni hur kort tid bakåt de dömer på?

Det är Stockholmsbörsen ni pratar om, avanza Zero följer den utan avgifter vilket gör den till en BRA fond, som inte gått bre senaste tiden.

Jag har sett dig gorma en himla massa i många trådar, skärp dig. Du beter dig som en pubertal snorunge.

1. Breda index är ALLTID bättre än smala, det säger sig självt. Risken minskar ju fler företag som ingår.
2. Avanza Zero följer INTE Stockholmsbörsen. Stockholmsbörsen är inte SIX30RX (dvs det index AZ följer), det finns över 300 bolag listade på Stockholmsbörsen. Indexet som tar med alla dessa bolag heter SIX Return Index. Det finns mig veterligen endast två indexfonder som följer detta fullständiga index, och det är SEB Sverige Indexfond (0,42% avgift) och Handelsbanken Sverigefond Index (0,66% avgift). Den lilla extra avgiften jämfört med AZ kommer löna sig i längden, vare sig du tror det eller ej. AZ kommer möjligtvis i perioder gå bättre än SIX Return men omöjligtvis över tid.

Om Avanza är lite smart så inser de att det här inte kommer hålla i längden, och justerar fonden så att den åtminstone inkluderar cirka 80 bolag, såsom Nordnet Superfonden Sverige, SPP Aktiefond Sverige, med flera, gör.
Citera
2018-03-05, 10:38
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Javac
Jag har sett dig gorma en himla massa i många trådar, skärp dig. Du beter dig som en pubertal snorunge.

1. Breda index är ALLTID bättre än smala, det säger sig självt. Risken minskar ju fler företag som ingår.
2. Avanza Zero följer INTE Stockholmsbörsen. Stockholmsbörsen är inte SIX30RX (dvs det index AZ följer), det finns över 300 bolag listade på Stockholmsbörsen. Indexet som tar med alla dessa bolag heter SIX Return Index. Det finns mig veterligen endast två indexfonder som följer detta fullständiga index, och det är SEB Sverige Indexfond (0,42% avgift) och Handelsbanken Sverigefond Index (0,66% avgift). Den lilla extra avgiften jämfört med AZ kommer löna sig i längden, vare sig du tror det eller ej. AZ kommer möjligtvis i perioder gå bättre än SIX Return men omöjligtvis över tid.

Om Avanza är lite smart så inser de att det här inte kommer hålla i längden, och justerar fonden så att den åtminstone inkluderar cirka 80 bolag, såsom Nordnet Superfonden Sverige, SPP Aktiefond Sverige, med flera, gör.

Äntligen någon som har förstått detta! Höll på att tappa det lilla hopp jag hade om flashback när det gäller placeringar.
Citera
2018-03-07, 12:05
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Javac
Jag har sett dig gorma en himla massa i många trådar, skärp dig. Du beter dig som en pubertal snorunge.

1. Breda index är ALLTID bättre än smala, det säger sig självt. Risken minskar ju fler företag som ingår.
2. Avanza Zero följer INTE Stockholmsbörsen. Stockholmsbörsen är inte SIX30RX (dvs det index AZ följer), det finns över 300 bolag listade på Stockholmsbörsen. Indexet som tar med alla dessa bolag heter SIX Return Index. Det finns mig veterligen endast två indexfonder som följer detta fullständiga index, och det är SEB Sverige Indexfond (0,42% avgift) och Handelsbanken Sverigefond Index (0,66% avgift). Den lilla extra avgiften jämfört med AZ kommer löna sig i längden, vare sig du tror det eller ej. AZ kommer möjligtvis i perioder gå bättre än SIX Return men omöjligtvis över tid.

Om Avanza är lite smart så inser de att det här inte kommer hålla i längden, och justerar fonden så att den åtminstone inkluderar cirka 80 bolag, såsom Nordnet Superfonden Sverige, SPP Aktiefond Sverige, med flera, gör.

Jag gormar inte.

1. Minskad volatilitet betyder ofta minskad avkastning.

2. Tack för informationen.

Tycker också Avanza borde byta Zero till bredare index, vore riktigt bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback