Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-25, 11:22
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av veraxxx
Jag vill krydda olivolja med chili mm (som man ofta ser på restauranger - ett par chilis i en olivflaska).
Jag misstänker att glasflaskorna du ser på restaurang enbart är dekorativa och i den mån de alls använder chilikryddad olja gör det på ett helt annat sätt än att köra ned ett par torkade chilifrukter i en flaska olivolja. Alltså antingen köper färdigtillverkat eller gör något lite snabbare som att bara köra chili och olja (och då troligen inte olivolja) i mixer.
Citera
2018-02-25, 18:19
  #14
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veraxxx
Jag vill bara slippa köpa hem något som bara smakar fett (neutral smak är däremot bra!) och inte blir gott med mina chilisar!

Du ska använda en olivolja som du tycker om.
Vad du gillar och ogillar för olivoljor kan vi omöjligt veta, vissa gillar inte olivolja överhuvud taget.

När jag har gjort chiliolja så har jag använt mig av en vanlig, ganska billig "extra virgin" som t.ex https://www.ica.se/handla/produkt/ex...hagen-id_13164

Och vill du ha en olja med neutral smak (smaklös) ska du inte använda dig av olivolja utan t.ex en varmpressad rapsolja som dessutom är mycket billigare.
__________________
Senast redigerad av madtop 2018-02-25 kl. 18:21.
Citera
2018-02-25, 19:30
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Jag tror eller tycker inte om färdiga svar.

Chili, visst, säkert kort med hög smak.
I övrigt, testa och prova vad du vill och tycker om.
Olja som bas.
Örter, basilika, oregano, persilja, koriander etc...
Vitlök, smakrika smaksättare, Tryffelolja.....

Ös på och prova dig fram.
Du vet vad du gillar. Kör!!!
Lägg till och lyft bort.


´


Ös på och prova dig fram

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1404905/
Citera
2018-02-26, 02:05
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomodoFall
Jag misstänker att glasflaskorna du ser på restaurang enbart är dekorativa och i den mån de alls använder chilikryddad olja gör det på ett helt annat sätt än att köra ned ett par torkade chilifrukter i en flaska olivolja. Alltså antingen köper färdigtillverkat eller gör något lite snabbare som att bara köra chili och olja (och då troligen inte olivolja) i mixer.

Absolut inte. När jag bott i Italien eller Frankrike nära den italienska gränsen har varenda pizzeria olivolja med chili stående på borden för att ringla över pizzorna.

Men torkad chili? Säker på det? Nu köpte jag några färska röda vanliga chili för ett första försök idag. Tre stycken på en 35 cl flaska.

BTW, någon matbutik i Stockholm innanför tullarna som har ett stort utbud av chili i lösvikt? De flesta har bara 2-3 sorter, eller ännu färre, i lösvikt. Däremot har de börjat med massa påsar med några chilis i som kostar typ 5 gånger så mycket samtidigt som man inte kan kombinera som man själv vill. WTF är det!?
Citera
2018-03-24, 23:20
  #17
Medlem
Jag slängde i tre röda chilis i en destillerad 35 cl flaska som jag fyllde till 80 % med olivolja. Tyvärr sjönk inte chilifrukterna (en hamnade under ytan pga tryck från de andra två) och de två som delvis var ovanför ytan började mögla.

Lärdomen, men jag vet inte om det räcker, är att göra ett par hål i chilifrukterna, ett i varje ända. Förmodligen åtminstone ett par mm i diameter så att oljan kan komma in.

Någon som provat?

För övrigt fick oljan smak, men kanske inte så mycket som jag hade önskat av några veckors stående. Starkare chili nästa gång? Eller ska man ta torkad chili?
Citera
2018-03-24, 23:33
  #18
Avstängd
F.Hansens avatar
Köp den dyraste kallpressade olivoljan där du handlar, t ex ica. Det är antagligen Zeta eller liknande.

Antagligen flöt chilin för att den hade luft kvar i sig, dvs skiva den.
__________________
Senast redigerad av F.Hansen 2018-03-24 kl. 23:36.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback