Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-23, 19:56
  #1
Medlem
Jag vill krydda olivolja med chili mm (som man ofta ser på restauranger - ett par chilis i en olivflaska). Vad är en rimlig olja att utgå från? Jag har kontaktat två agenter för olivolja och har fått helt olika svar (en neutral ganska billig olja resp en olja där gårdsnamnet är stämplat på etiketten, 300-400:-/l alltså).

Någon här som arbetar på restaurang som gör just detta med chili i olja? Vad använder ni?
Citera
2018-02-23, 20:12
  #2
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veraxxx
Jag vill krydda olivolja med chili mm (som man ofta ser på restauranger - ett par chilis i en olivflaska). Vad är en rimlig olja att utgå från? Jag har kontaktat två agenter för olivolja och har fått helt olika svar (en neutral ganska billig olja resp en olja där gårdsnamnet är stämplat på etiketten, 300-400:-/l alltså).

Någon här som arbetar på restaurang som gör just detta med chili i olja? Vad använder ni?
Här i hushållet är vi mycket för chili, men vi har gått över till kokosolja som är mer hälsosam och helt okey i matlagning, vi brukar köpa med oss från Thailand så man får en renare utan nån direkt uttalad kokossmak.
Prova att smaksätta en sån olja istället...

Men vill du hålla på med olivolja så tycker jag du skall utgå från kvalitet istället för billig olja, spec om du vill bygga upp ett bra varumärke på din smaksatta olja.
Citera
2018-02-24, 05:00
  #3
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Här i hushållet är vi mycket för chili, men vi har gått över till kokosolja som är mer hälsosam och helt okey i matlagning, vi brukar köpa med oss från Thailand så man får en renare utan nån direkt uttalad kokossmak.
Prova att smaksätta en sån olja istället...

Men vill du hålla på med olivolja så tycker jag du skall utgå från kvalitet istället för billig olja, spec om du vill bygga upp ett bra varumärke på din smaksatta olja.
Tror du kokosolja är hälsosammare än olivolja är du helt ute och cyklar.

Det är snarare ett av de sämre fetterna du kan äta.
https://www.matmytvetenskap.se/sa-ha...det-kokosolja/
Citera
2018-02-24, 05:10
  #4
Avstängd
Välj en torkad chili, så slipper du botulism också
Citera
2018-02-24, 07:45
  #5
Medlem
felstavadds avatar
När jag kryddat olivolja så har jag kört med ett vanligt billigt märke som Fontana eller Zeta men köpt en mer smakrik sort men det beror ju på att jag gillar olivoljesmaken.
Citera
2018-02-24, 20:24
  #6
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Tror du kokosolja är hälsosammare än olivolja är du helt ute och cyklar.

Det är snarare ett av de sämre fetterna du kan äta.
https://www.matmytvetenskap.se/sa-ha...det-kokosolja/
Två kvinnor som tycker, hm. I en svensk matmyttidning.
Sen står det vidare att det inte finns några studier om just kokosolja och dess effekter på hjärt kärlsjukdomar, sen var det inga höjdar länkar de hade som referenser.

Kör du vidare på din billiga olivolja som du fråga om, vinsten är nog det viktiga för dig. Glöm inte att göra en marknadsundersökning så du har en marknad som kommer att köpa dina produkter.
För hur svårt är det att pilla ner chili i en olivoljeflaska?

Gör som du vill, vi kör med ren kokosolja utan att cykla.
Citera
2018-02-24, 21:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Två kvinnor som tycker, hm. I en svensk matmyttidning.
Sen står det vidare att det inte finns några studier om just kokosolja och dess effekter på hjärt kärlsjukdomar, sen var det inga höjdar länkar de hade som referenser.

Kör du vidare på din billiga olivolja som du fråga om, vinsten är nog det viktiga för dig. Glöm inte att göra en marknadsundersökning så du har en marknad som kommer att köpa dina produkter.
För hur svårt är det att pilla ner chili i en olivoljeflaska?

Gör som du vill, vi kör med ren kokosolja utan att cykla.

Kan du bemöta invändningarna i sak istället? CV:t för dessa två kvinnor tyder på att de vet vad de pratar om.
Citera
2018-02-24, 22:22
  #8
Medlem
mjukmjukares avatar
Jag tror eller tycker inte om färdiga svar.

Chili, visst, säkert kort med hög smak.
I övrigt, testa och prova vad du vill och tycker om.
Olja som bas.
Örter, basilika, oregano, persilja, koriander etc...
Vitlök, smakrika smaksättare, Tryffelolja.....

Ös på och prova dig fram.
Du vet vad du gillar. Kör!!!
Lägg till och lyft bort.


´
Citera
2018-02-24, 23:05
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
När jag kryddat olivolja så har jag kört med ett vanligt billigt märke som Fontana eller Zeta men köpt en mer smakrik sort men det beror ju på att jag gillar olivoljesmaken.

Lust att vara lite mer exakt?

Ica Lindhagen har 63 olivoljor i sin webbshop (och ytterligare några i butiken)

https://www.ica.se/handla/kategori/o...hagen-id_13164

Jag brukar ha https://www.ica.se/handla/produkt/ol...hagen-id_13164 som basolja och sedan 1-2 mer exklusiva tillfälliga varianter med gårdnamn osv angivet.

Jag vill bara slippa köpa hem något som bara smakar fett (neutral smak är däremot bra!) och inte blir gott med mina chilisar!
Citera
2018-02-24, 23:07
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Jag tror eller tycker inte om färdiga svar.

Chili, visst, säkert kort med hög smak.
I övrigt, testa och prova vad du vill och tycker om.
Olja som bas.
Örter, basilika, oregano, persilja, koriander etc...
Vitlök, smakrika smaksättare, Tryffelolja.....

Ös på och prova dig fram.
Du vet vad du gillar. Kör!!!
Lägg till och lyft bort.


´

Absolut! Jag vill bara ha förslag på någon lagom olja att börja med så jag inte står hemma med massa olja jag aldrig kommer använda eller en kryddad olja som smakar illa pga dåliga råvaror!
Citera
2018-02-25, 10:33
  #11
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Två kvinnor som tycker, hm. I en svensk matmyttidning.
Sen står det vidare att det inte finns några studier om just kokosolja och dess effekter på hjärt kärlsjukdomar, sen var det inga höjdar länkar de hade som referenser.

Kör du vidare på din billiga olivolja som du fråga om, vinsten är nog det viktiga för dig. Glöm inte att göra en marknadsundersökning så du har en marknad som kommer att köpa dina produkter.
För hur svårt är det att pilla ner chili i en olivoljeflaska?

Gör som du vill, vi kör med ren kokosolja utan att cykla.
Två kvinnor som tycker...
Är det vad du kallar det?
Susanne Rautiainen är forskare inom medicinsk vetenskap med fokus på kostens betydelse för hälsan. Hon har tillbringat flera år på Harvard för att fördjupa sig i hur man bäst studerar kost och sjukdomssamband. Det har genererat flera vetenskapliga artiklar och bokkapitel.
Och när WHO, American Heart Association (AHA) och vårt eget Livsmedelsverk går ut med att omättade fetter är att föredra framför mättade fetter (AHA avråder till och med från kokosolja)...
Så väljer jag att ge dem mitt öra framför myten att det skulle vara nyttigt.

Att du sedan kommer dragandes med löjliga påståenden om att jag hävdat något om någon "billig olivolja" visar bara att du är mest en byfåne och inget annat.
Citera
2018-02-25, 11:14
  #12
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veraxxx
Lust att vara lite mer exakt?

Ica Lindhagen har 63 olivoljor i sin webbshop (och ytterligare några i butiken)

https://www.ica.se/handla/kategori/o...hagen-id_13164

Jag brukar ha https://www.ica.se/handla/produkt/ol...hagen-id_13164 som basolja och sedan 1-2 mer exklusiva tillfälliga varianter med gårdnamn osv angivet.

Jag vill bara slippa köpa hem något som bara smakar fett (neutral smak är däremot bra!) och inte blir gott med mina chilisar!


Fontana Frutatto tycker jg är god.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback