Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-23, 18:45
  #13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Jag har ingen dator och jag är en student. Det är väldigt jobbigt. Anledningen är för att jag inte har råd med en. Jag får ingen csn just nu. Vad skall jag göra?

Om du inte enbart studerar på distans, så finns det alltid datorer på plats.
Citera
2018-02-23, 18:48
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Om du inte enbart studerar på distans, så finns det alltid datorer på plats.
Jag är på distans just nu
Citera
2018-02-23, 18:55
  #15
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Jag är på distans just nu

Kompis? Granne? Släkt? Bibliotek?

Väldigt många har begagnade datorer ståendes som de inte nänns slänga. Inte med blixtrande prestanda, men till studier räcker det långt.

Hör dig för.
Citera
2018-02-23, 19:00
  #16
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Rubrikförtydligande/korrigering utförd enligt regel 0.01 och 0.03-inlägg raderade. Vänligen undvik trams/off topic (porrsurfning har inte med ämnet att göra). Var vaksamma på regel 1.01. Tips på hur TS kan få datortillgång i studiesyfte är okej, men detta är ingen köpes/säljes/bytes-tråd.

/Mod.

Citera
2018-02-23, 19:20
  #17
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52


Tror du man i dagens läge lämnar in en 2000-ords uppsats med korrekt källhänvisning handskriven i blyerts på linjerade blad?
Jag tror inte att en uppsats skulle underkännas på den grunden att den var handskriven, nej.
Citera
2018-02-23, 19:27
  #18
Medlem
bengt-allans avatar
Efterlys en billig fungerande begagnad laptop i facebook-grupper, köpes på Blocket och fråga om dina vänner kan hålla ögonen öppna efter vad som helst - bara den fungerar.
Citera
2018-02-23, 20:01
  #19
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Jag tror inte att en uppsats skulle underkännas på den grunden att den var handskriven, nej.

Det tror inte jag heller. Underkännas, knappast och som du säger "det har gjorts förr".

Men det skulle ta så pass mycket mer tid och prestation än vad som skulle vara "resonligt" rent praktiskt så att den fokus som skulle läggas på korrekturläsning och renskrivning skulle bli ett projekt i sig självt och i min mening skulle det bli "orättvist". Det här är det viktiga, "förr" hade alla inte tillgång till dator.

Om två studenter får samma uppgift ska den ena inte behöva lägga ner extra tid på layout och att räkna ord för hand pga att denne helt enkelt inte har en dator, nu kanske jag låter som en jävla kommunist men en medborgares studieprestation ska inte begränsas genom dennes klasstillhörighet. Studenter ska skriva sin uppsats, göra research mm på likvärdig nivå, detta för att garantera att ingen student får artificiell hjälpkraft.

Men som nämnts i tråden, det finns ju datorer både på skolan och biblioteket. Så mycket av vad jag säger är rent idealistiskt pjämmer. Har man viljan finns det alltid ett sätt.

Men rent praktiskt, det är helt enkelt som enklast och mest behagligt för många att när man ska skriva ett arbete att stapla böckerna, sätta sig vid datorn och bara fokusera på arbetets innehåll utan att behöva noja över "hur det ser ut" för layout och redigeringsarbetet är något man gör på en kvart tack vare datorn. Därmed kan mer tid läggas på researchen och innehållet.

Sedermera måste jag också tillägga den gamla klyschan "Vi lever i ett datorsamhälle." Det är helt enkelt så, vi betalar stora skattesummor för att alla ska kunna studera, samhällets fortlevnad och välstånd bygger på att vi får en konstant tillströmning av välbildad och kompetent arbetskraft som är konkurrenskraftig och kan "språket" (jag kan lägga in mer argument här men du har säkert hört allt förr). Men om jag säger så här, "En dator i dagens läge är närmast lika självklart som papper och penna". Det är något som behövs helt enkelt eftersom "alla andra har en".
Citera
2018-02-23, 22:04
  #20
Medlem
Borde jag ta lån för att köpa en?
Citera
2018-02-23, 22:10
  #21
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Borde jag ta lån för att köpa en?

Det är ju upp till dig vad du vill satsa och lägga ner på din egen framtid, men om du upplever det som ett stort problem just nu och inte kan lösa det på annat sätt, så - JA.
Citera
2018-02-23, 22:17
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är ju upp till dig vad du vill satsa och lägga ner på din egen framtid, men om du upplever det som ett stort problem just nu och inte kan lösa det på annat sätt, så - JA.
Sms lån?
Citera
2018-02-23, 22:21
  #23
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Sms lån?

Som sagt, det är upp till dig vad du vill investera i din egen framtid. Lån med hög ränta är väl inte vad som i första hand är det bästa. Du får väga det mot behov och vad du, som jag nämnde tidigare, kan få ut av personer i din omgivning, bibliotek osv.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback