Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-23, 16:40
  #1
Medlem
politiker.ljugers avatar
Hade en utläggning men insåg att det nästan skulle kunna tolkas som planer inför statskupp så jag raderar detta.

Jag lämnar istället min rubrik som en frågeställning.

Så hur rimligt är det egentligen med att det sker någon statskupp efter valet? Jag tänker mig typ som att NMR får ett oväntat kraftigt stöd och att de kan påverka innan de blir förbjudna, eller att någon hittills okänd islamistisk gruppering träder fram och försöker göra sverige till ett nytt kalifat.
__________________
Senast redigerad av politiker.ljuger 2018-02-23 kl. 16:53.
Citera
2018-02-23, 16:53
  #2
Medlem
StenSaxPungs avatar
Det är enligt mig extremt osannolikt. Det enda högst hypotetiska scenariot hade varit om SD skulle nå ett valresultat kring ca 40% och ändå blev utfrysta från makt och inflytande.
Citera
2018-02-23, 17:00
  #3
Medlem
politiker.ljugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPung
Det är enligt mig extremt osannolikt. Det enda högst hypotetiska scenariot hade varit om SD skulle nå ett valresultat kring ca 40% och ändå blev utfrysta från makt och inflytande.

I ditt scenario (sd 40%), vilka skulle i så fall göra statskuppen? Sd-röstare, allmänt missnöjda personer, NMR, Islamister?

Håller nog med om att en statskupp/revolution är högst osannolik, om man tänker sig en kopia på franska/ryska revolutionen. Men dagens läge ger utrymme för andra typer av revolutioner.
Citera
2018-02-23, 17:01
  #4
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Mer troligt att en "statskupp" sker via valfusk.
Citera
2018-02-23, 17:04
  #5
Avstängd
LE37s avatar
Det är orimligt, du får vänta ett par år till!
Citera
2018-02-23, 17:08
  #6
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPung
Det är enligt mig extremt osannolikt. Det enda högst hypotetiska scenariot hade varit om SD skulle nå ett valresultat kring ca 40% och ändå blev utfrysta från makt och inflytande.
Man skulle också kunna tänka sig att SD får majoritet, och att det i så fall skulle kunna trigga statskupp från vänsterkanten. Detta skulle kanske vara troligare eftersom personer med erfarenhet av t ex riksdagsarbete är bättre organiserade för att ta över viktiga funktioner i statsapparaten. Det är väl inte helt omöjligt att diverse skumma människor i småpartierna till vänster skulle vara beredda att överge demokratiska principer om ett i deras tycke "fascistiskt" parti kommer till makten
Citera
2018-02-23, 17:38
  #7
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Terrorism --> Valsystemet och statsskicket
/Moderator
Citera
2018-02-23, 17:53
  #8
Medlem
politiker.ljugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LE37
Det är orimligt, du får vänta ett par år till!
Håller med om att det är orimligt men du tänker dig alltså att det kan ske en statskupp om två år. Varför tror du att det kan ske en statskupp om två år?
Citera
2018-02-23, 17:54
  #9
Medlem
politiker.ljugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horbock.i.Fjugesta
Man skulle också kunna tänka sig att SD får majoritet, och att det i så fall skulle kunna trigga statskupp från vänsterkanten. Detta skulle kanske vara troligare eftersom personer med erfarenhet av t ex riksdagsarbete är bättre organiserade för att ta över viktiga funktioner i statsapparaten. Det är väl inte helt omöjligt att diverse skumma människor i småpartierna till vänster skulle vara beredda att överge demokratiska principer om ett i deras tycke "fascistiskt" parti kommer till makten

Ja, den autonoma vänstern är ju ett stort hot mot demokratin redan idag. Så det kanske är det mest troliga scenariot.
Citera
2018-02-23, 17:56
  #10
Medlem
politiker.ljugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Mer troligt att en "statskupp" sker via valfusk.

Nja, var det inte valfusk i kyrkovalet. Det ledde inte ens till några artiklar. Fast å andra sidan var det S som stod för valfusket, kanske att det påverkade att det inte togs upp i media.
Citera
2018-02-23, 18:02
  #11
Medlem
BewilderedHulders avatar
Mest är troligt är att ingen vet.

Det vi vet är att klasskyftorna har ökat enormt, att företagare inte har råd att anställa med paradoxen att inhyrd personal blir nästintilll dubbelt så dyr. Och att den psykiska ohälsan skenar.

TILLÄGG
Och att företag importerar (billigare?) arbetskraft, när somliga svenskar inte kan klara sig på sin lön.
__________________
Senast redigerad av BewilderedHulder 2018-02-23 kl. 18:23.
Citera
2018-02-23, 18:15
  #12
Medlem
stevenstillss avatar
Det kan bli turbulent efter valet i höst. Särskilt om M och SD gått fram så mycket att de bildar regering, en regering som blir kraftlös eftersom den motarbetas kraftigt av medierna och etablissemanget. Ett nyval kanske inte heller leder någon vart. Ett nyval som bara skulle stärka SD som hotar med att använda utnämningsmakten och lagstiftningsmakten till att plocka bort politruker, professorer och tar bort presstödet. Då kan vad som helst hända. Samma sak kan nog hända i Tyskland om AfD blir för stora och de gamla partierna försvagas kraftigt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback