Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-23, 15:02
  #1
Medlem
Jag tycker inte att 2008 känns så där jättelänge sedan, när jag kollar tillbaka på bilder och videor om 2008 så känns det ändå ganska likt till hur det är idag.

Nu pratar jag om allt i samhället:

Design på bil, buss och tåg
Mode
Musik
Arkitektur
Levnadsstandard
Teknik
Design på allt, från mobiler till datorer
Grafik i spel
Design på webbsidor och program
Reklam
Film
etc.

Det känns som att det inte är så jättestor skillnad jämfört med 2008 och 1998. Jag kommer ihåg då 2008, så kändes 1998 skitgammalt, till och med 2002 kändes skitlänge sen. När man såg bilder från 1998 så reagerade man på hur omodernt folk klädde sig och hur omodernt allt såg ut, från bilar till mobiler. Spelgrafiken mellan 1998 och 2008 är som natt och dag.

Nu under 2010-talet så känns det som allt har stagnerats. Typ nästan ingen skillnad från 2007. 2012 känns som igår. Kan tillägga att jag är född 1993 så det kanske har en viss betydelse, men jag tycker ändå jag har en poäng.

Håller ni med mig?

Citera
2018-02-23, 15:15
  #2
Medlem
DoungAs avatar
Det har ändå hänt en del.
Tänker specifikt på hur tekniken utvecklats. Mycket fanns kanske tidigare, men inte att använda för den stora massan.
Tex Smarta hem, med belysningen och att du kan styra det i telefonen.
Näthandeln har fullkomligt exploderat i hela världen. Var stor innan, men nu är den en enormt mäktig ekonomisk kraft.
USA har tvärvänt.
Ryssland har gått från lite halvliberalt till sjukt konservativt sovjetland.
Modet har blivit lite mer minimalistiskt än tidigare tycker jag. Diskreta detaljer med påkostade material. Istället för vräkiga kläder med halvbra kvalité.
Bilarna är rullande datorer. De flesta bilar från 2008 hade på sin höjd bluetooth i telefonen som standard. Så är det inte idag. Elbilsmarknaden är dessutom en marknad på uppgång som omsätter miljarder mer dollar än 2008.

Det händer ändå en del. Men man tänker kanske inte på det för det inte är milleniumskifte.
Hade vi inte haft ett milleniumsskifte så tror jag inte att det känts lika mycket mellan 98-08.
Sen kändes 90-talet generellt som en förlängning på 80-talet i det mesta. Inte jättemycket nytt. Det mesta som arbetades fram då släpptes på 00-talet.
Citera
2018-02-23, 15:17
  #3
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mein.Neger
Jag tycker inte att 2008 känns så där jättelänge sedan, när jag kollar tillbaka på bilder och videor om 2008 så känns det ändå ganska likt till hur det är idag.

Nu pratar jag om allt i samhället:

Design på bil, buss och tåg
Mode
Musik
Arkitektur
Levnadsstandard
Teknik
Design på allt, från mobiler till datorer
Grafik i spel
Design på webbsidor och program
Reklam
Film
etc.

Det känns som att det inte är så jättestor skillnad jämfört med 2008 och 1998. Jag kommer ihåg då 2008, så kändes 1998 skitgammalt, till och med 2002 kändes skitlänge sen. När man såg bilder från 1998 så reagerade man på hur omodernt folk klädde sig och hur omodernt allt såg ut, från bilar till mobiler. Spelgrafiken mellan 1998 och 2008 är som natt och dag.

Nu under 2010-talet så känns det som allt har stagnerats. Typ nästan ingen skillnad från 2007. 2012 känns som igår. Kan tillägga att jag är född 1993 så det kanske har en viss betydelse, men jag tycker ändå jag har en poäng.

Håller ni med mig?


Så du menar att världen ändrades mycket mellan att du var 5 och att du var 15, men inte så mycket från att du var 15 till 25? Jag tror åldern är viktigaste orsaken till din observation.

Personligen skulle jag säga att samhället är mer annorlunda. 2008 var en tid utan smarta telefoner och facebook, saker som HELT genomsyrar folks verklighet idag.
Citera
2018-02-23, 15:23
  #4
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Så du menar att världen ändrades mycket mellan att du var 5 och att du var 15, men inte så mycket från att du var 15 till 25? Jag tror åldern är viktigaste orsaken till din observation.

Personligen skulle jag säga att samhället är mer annorlunda. 2008 var en tid utan smarta telefoner och facebook, saker som HELT genomsyrar folks verklighet idag.
Bookface fanns ju men det är just det här med att inte ha internet i fickan som är den stora skillnaden. Det har förstört för hela västvärlden.
Citera
2018-02-23, 15:32
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Bookface fanns ju men det är just det här med att inte ha internet i fickan som är den stora skillnaden. Det har förstört för hela västvärlden.

På vilket sätt har internet i fickan förstört för hela västvärlden?
Citera
2018-02-23, 15:34
  #6
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RapePlayFantasten
På vilket sätt har internet i fickan förstört för hela västvärlden?
Det har skapat inte bara en generation utan i alla fall två, kanske till och med tre, som är beroende av insta-kicks och billiga likes från människor som egentligen inte känner snarare än att lägga tid och ansträngning på att försöka bli omtyckt och respekterad av människor i sin fysiska omgivning.
Citera
2018-02-23, 15:40
  #7
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Bookface fanns ju men det är just det här med att inte ha internet i fickan som är den stora skillnaden. Det har förstört för hela västvärlden.

Fanns gjorde det absolut, men det hade inte alls samma genomslag. En liten bit in på tiotalet fick man fortfarande frågan om man "hade facebook", en fråga som man inte får längre då svaret är självklart. När jag träffar en annan människa under 50 som inte har någon facebookanvändare är det något speciellt man kan bonda över. Det sker nån gång per år. Ska du idag ta del av något erbjudande, vara med i någon utlottning eller anmäla dig till något event är det alltid bökigt om man inte är facebookansluten. De flesta myndigheter finns på facebook, vilket är helt absurt.

Jag tycker den här förändringen är viktigare än ytligare förändringar som musikstilar och mode.
Citera
2018-02-23, 16:26
  #8
Medlem
Politiskt sett är Sverige ett helt annat land idag än 2008, som i sammanhanget ter sig ganska likt 1998. 2008 var svenskar bosatta på landsbygden, i småstäder och även en hel del mellanstora städer fortfarande rätt oförstående inför mångkultur. Jag flyttade till en medelstor stad 2011, och att möta människornas okunskaper var som att få en hink isvatten slängd över huvudet. De trodde att mångkultur var pizza, Zlatan och spännande danser, och att kallas osvensk såg de som en hedersbetygelse. När jag förra året flyttade från samma stad hade människorna en mycket djupare förståelse för dessa frågor. 2008 var också åsiktskorridoren mer utbredd i hela landet: svensk konsenuskultur bryts sakta ner, vilket märks sett över en tioårsperiod. EU som institution var inte ifrågasatt. Liberala optimister kunde säga att det bara var en tidsfråga innan Ryssland går med, efter att Georgien, Ukraina, Turkiet och Vitryssland blivit medlemmar. Mona Sahlin var stadsministerkandidat. Ett tips är att läsa Francis Fukuyamas The End of History - ingen normalt funtad person tror på dess budskap idag, då var det många som gjorde det.

Om 2008 var 1980-talet så är 2010-talets senare hälft 1970-talet, för att göra en liknelse. Samhället och människorna är idag mindre sorglösa och mer politiserade och polariserade.
__________________
Senast redigerad av Aethelred 2018-02-23 kl. 16:29.
Citera
2018-02-23, 16:36
  #9
Medlem
StenSaxPungs avatar
Jag håller definitivt med i alla punkter du tar upp, eller kanske inte om det kring levnadsstandard dock. Vill du utveckla hur du tänker där? Detta är något jag har funderat på ibland, men jag har nästan avfärdat det med att det har med min egen ålder att göra. Som ung är man mycket mer mottaglig för allt sånt här.

Det tydligaste exemplet är enligt mig klädmodet. Från ca 1996 till 2005 så förändrades modet i en rasande fart, sen dess har utvecklingen bromsats mer och mer.
Citera
2018-02-23, 16:38
  #10
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Det har ändå hänt en del.
Tänker specifikt på hur tekniken utvecklats. Mycket fanns kanske tidigare, men inte att använda för den stora massan.
Tex Smarta hem, med belysningen och att du kan styra det i telefonen.
Näthandeln har fullkomligt exploderat i hela världen. Var stor innan, men nu är den en enormt mäktig ekonomisk kraft.
USA har tvärvänt.
Ryssland har gått från lite halvliberalt till sjukt konservativt sovjetland.
Modet har blivit lite mer minimalistiskt än tidigare tycker jag. Diskreta detaljer med påkostade material. Istället för vräkiga kläder med halvbra kvalité.
Bilarna är rullande datorer. De flesta bilar från 2008 hade på sin höjd bluetooth i telefonen som standard. Så är det inte idag. Elbilsmarknaden är dessutom en marknad på uppgång som omsätter miljarder mer dollar än 2008.

Det händer ändå en del. Men man tänker kanske inte på det för det inte är milleniumskifte.
Hade vi inte haft ett milleniumsskifte så tror jag inte att det känts lika mycket mellan 98-08.
Sen kändes 90-talet generellt som en förlängning på 80-talet i det mesta. Inte jättemycket nytt. Det mesta som arbetades fram då släpptes på 00-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Bookface fanns ju men det är just det här med att inte ha internet i fickan som är den stora skillnaden. Det har förstört för hela västvärlden.
Internet i fickan hade blivit relativt vanligt i Sverige redan 2008. Alla mina kollegor hade det, men jag tror inte att det nått alla skikt av samhället. Jag köpte min Nokia N95 i början av 2008 och det var min första telefon med wifi vilket det ledde till att jag började använda den betydligt oftare, t ex till att kolla flashback och nyheter när jag bajsade eller åt frukost. Jag hade tidigare haft de där Ericsson med pekskärm, men använde sällan internetfunktionerna eftersom det var dyrt och dålig kvalitet.

Dock var håller jag med om att det ju var först i o m iphone som smartphones blev var mans egendom.
Citera
2018-02-24, 12:12
  #11
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Fanns gjorde det absolut, men det hade inte alls samma genomslag. En liten bit in på tiotalet fick man fortfarande frågan om man "hade facebook", en fråga som man inte får längre då svaret är självklart. När jag träffar en annan människa under 50 som inte har någon facebookanvändare är det något speciellt man kan bonda över. Det sker nån gång per år. Ska du idag ta del av något erbjudande, vara med i någon utlottning eller anmäla dig till något event är det alltid bökigt om man inte är facebookansluten. De flesta myndigheter finns på facebook, vilket är helt absurt.

Jag tycker den här förändringen är viktigare än ytligare förändringar som musikstilar och mode.

Citat:
Ursprungligen postat av Horbock.i.Fjugesta
Internet i fickan hade blivit relativt vanligt i Sverige redan 2008. Alla mina kollegor hade det, men jag tror inte att det nått alla skikt av samhället. Jag köpte min Nokia N95 i början av 2008 och det var min första telefon med wifi vilket det ledde till att jag började använda den betydligt oftare, t ex till att kolla flashback och nyheter när jag bajsade eller åt frukost. Jag hade tidigare haft de där Ericsson med pekskärm, men använde sällan internetfunktionerna eftersom det var dyrt och dålig kvalitet.

Dock var håller jag med om att det ju var först i o m iphone som smartphones blev var mans egendom.
Precis. Jag hade internet i telefonen, GPRS så "ständig" uppkoppling, redan 2002. Grejen är ju att internet inte blev direkt "fickanpassat" förrän iPhone och Android tog fart på allvar.
Citera
2018-02-24, 14:06
  #12
Medlem
TobiasBeechers avatar
Brottsligheten har ökat betydligt mer mellan 2008 till 2018 jämfört med mellan 1998 och 2008. Gällande teknik så var det många som inte hade dator hemma 1998, än mindre internet. Eftersom vi lever majoriteten av vår vakna tid som uppkopplade på nätet är det klart att skillnaden mellan 2008 och 2018 känns mindre än 1998 till 2008. Idag streamar vi serier och film, för 10 år sen tankade man hem allt, den enda skillnaden är egentligen kvaliteten och att man idag slipper vänta på en dags nedladdning som en okänd film kunde ta att få hem med 8mbit adsl. Vi skickade sms istället för att använda messenger men det är ingen skillnad egentligen. Rent socialt har statusjakten dock exploderat på grund av de nya sociala medierna och tempot då vi är konstant uppkopplade, år 2008 gick man ut på internet när man kom hem från skolan eller jobbet, och man tävlade ej om likes. Så gällande social status var 2008 kanske mer likt 1998 än 2018.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback