Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-09, 20:11
  #301
Medlem
Läs denna artikel - den besvarar frågorna: https://sv.wikipedia.org/wiki/DNA-släktforskning

DNA-test är pålitligt för släktforskning, åtminstone för nära släktingar upp till fyrmänningar, och delvis för medicinska ändamål, men tveksamt för att avgöra sin "etniska blandning" eller "ursprung". (Vad är det bästa svenska namnet för detta?)

Olika DNA-testföretag ger olika och motsägelsefulla uppskattningar av din "etniska blandning", beroende på vilka kunder/användare de har och jämför ditt DNA-med, vilket etniskt ursprung användarna som du matchar med råkar ha och de uppger (de kanske inte vet exakt), och vilka algoritmer företagen använder.

Uppskattning av etnisk blandning baseras på autosomalt DNA-test som är väldigt slumpmässigt till sin karaktär. Du kanske har ärvt många fler gener från din farmors far än din morfars mor, medan för dina syskon är det tvärtom, och då får ni olika uppskattning av den etniska blandningen. YDNA-test och MtDNA-test är mycket mer säkert än autosomalt test. Det kan med stor sannolikhet beskriva arkeologiska kulturer och förhistoriska folkförflyttningar, men bara för en strikt faderslinje (din farfars farfars farfar osv), respektive en strikt moderslinje (din mormors mormors mormor osv), men inte för en blandning av fars- och morslinjer (t.ex. inte din morfars farmors rötter).
__________________
Senast redigerad av guru1966 2023-08-09 kl. 20:23.
Citera
2023-08-10, 10:36
  #302
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adobe
Ah okej häftigt!
Jo jag lyckades nu till slut få meddelande av MyHeritages automatiska kontroll som påvisade vissa fel i de anslutningar jag lagt till, bl.a en som påstod levt i över 150 år och annat.

Hur som helst hade jag förväntat mig få svar möjligtvis nästa vecka som tidigast enligt som stod på MyHeritage, men blev förvånad att jag fick svaren redan idag.
Ja ännu mer förvånad blev jag av resultatet
Från att min tanke var ~85% skandinav/svensk och 15% finsk så blev det snarare:
84.1% Finsk
8.7% Irländare, skotte och walesare
4.5% Centralasiat
1.8% Skandinav
0.9% Kines och vietnames

Men den träffar ganska så rätt på kartan där det är hög pålitlighet, som är då stort sett område runt haparanda som mittpunkt om man tänker sig och sedan sprids det runt i nästan en cirkel på både svenska och finska sidan och relativt norrut. Men snarare förvånad att det ansågs vara såpass hög % finsk och såpass liten skandinav.
Oavsett helt nöjd, hellre finsk än svensk enligt mig då.
Övriga % är helt galet däremot men intressant ändå. Något undrar jag ju hur pass pålitligt det är överhuvudtaget.

Har kikat runt lite mer på sidan och prövat lite allt möjligt.
Närmaste gemensam DNA med annan person jag har är 11.7% (832.7 cM) med 33 segment varav största segment 85.7 cM
Detta har jag inte läst vad det ens betyder men ska kika runt lite på det.

Har nyss tagit och anslutit kitet till den där familyTree DNA sidan, skulle tydligen ta några dagar stod det innan man får ut något där, så det blir nog intressant också

De där udda etneciteterna kan vara fel på ortnamn i släktträd. Även folk med mixade föräldrar.
Du kan kolla vad de heter så får du möjlig färklaring.

Välj t.ex Kines och vietnames

Längst ner väljer du:
Välj Se alla DNA-matchningar.

...så får du upp namnen på kineserrna.

Det kan bli jobbigt för dig med 85% finsk. Anledningen är att finnar är en liten folkgrupp och har funnits länge på platsen så de är en endogam befolkning, alla är släkt med alla eller inavel.

Peter Sjölund föreläser i ämnet:
https://familytreewebinars.com/webin...lakt-med-alla/

Citat:
11.7% (832.7 cM) med 33 segment varav största segment 85.7 cM

Den här matchningen visar just detta. Totalt 11,7% är en hög siffra och betyder normalt nära släktskap men att den är uppdelad på 33 segment tyder på att DNAet har blivit delat i småbitar under lång tid.

Största segmentet är dock från nära släkting.

Måttet cM anger hur sannolikt det är att segmentet delas i nästa generation. Ju större värde desto större möjlighet.

Se gärna detta föredrag av Peter om triangulering:
https://familytreewebinars.com/webin...triangulering/

Själv 21% finne.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback