Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-23, 12:28
  #1
Medlem
sweden_lands avatar
Hej Flashback!

Jag är intresserad av att köpa upp ett domännamn från en gammal död hemsida. Jag kan se att domännamnet (.org) går ut om 3 månader. Jag tänkte köpa upp detta så fort det blir ledigt. Men hur funkar det?

Enligt Ripe/whois går det ut om 3 månader. Kan jag samma minut som det går ut t.ex. köpa det på Fsdata/Binero eller liknande sidor som säljer domännamn? Eller är det en lång process från att domännamnet upphört/gått ut tills man kan köpa det?
Citera
2018-02-23, 12:41
  #2
Medlem
Ägaren brukar ha 30 dagar på sig att betala för fortsatt namn, sen släpps det, om nu inte någon annan redan står i kö hos någon administratör.
Citera
2018-02-23, 13:09
  #3
Medlem
Diverges avatar
Som PatricHbg sa så släpper det oftast inte på direkten och blir tillgängligt.
Men du kan kolla efter en snapback-tjänst som hjälper dig att fånga domänen så snart den blir tillgängligt, så slipper du sitta och bevaka.
Citera
2018-02-23, 15:43
  #4
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Webbhotell och webbserver
/Moderator
Citera
2018-02-23, 20:55
  #5
Medlem
sweden_lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diverge
Som PatricHbg sa så släpper det oftast inte på direkten och blir tillgängligt.
Men du kan kolla efter en snapback-tjänst som hjälper dig att fånga domänen så snart den blir tillgängligt, så slipper du sitta och bevaka.
Har du någon tjänst du tänker på? Allt detta är ganska nytt för mig.
Citera
2018-02-23, 21:37
  #6
Medlem
Webb.se erbjuder snapback av .org-domäner: https://www.webb.se/produkt/org-snapback/
Citera
2018-03-13, 23:16
  #7
Medlem
Sorry om jag är sen. Men bara för att domänen "expires" enligt whois så betyder det inte att den släpps till allmänheten. Beroende på vad det är för toppdomän så finns det olika regler som ICANN har satt som följs utav registrerar. Därefter så beror det på registrerar till registrerar hur länge en domän hålls kvar i "karantän" som det kallas innan den släpps. Normallt sett 30 - 60 dagar i karantän.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback