Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-23, 11:06
  #1
Medlem
Nu kanske jag är extremt dålig på att googla, men jag hittade inte mycket vettigt. Ni får gärna dumförklara mig osv.

Men vilken körkortskompetens krävs för att få köra Hjullastare för att t.ex. skotta snö? Jag kan tänka mig att det är ett par utbildningar man måste genomgå?

Någon som själv kör och kan belysa mig? Jag är intresserad av att få behörighet och på vintern kanske försöka få något extrajobb nattetid med att skotta snö osv. Hur ser behovet ut där? Finns det mängder och åter mängder av folk som söker dessa tjänster?

Jag har alltid varit en smula avundsjuk när man åker hem från sitt 8-17 jobb en sen mörk vinterkväll och ser hur hjullastarna börjar röra sig ut på dom tomma vägarna. Det är lite av en fjantig pojkdröm men ska jag försöka så är det väl nu?

Alla tips och råd mottages!
Citera
2018-02-23, 11:10
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detendasvartafaret
Nu kanske jag är extremt dålig på att googla, men jag hittade inte mycket vettigt. Ni får gärna dumförklara mig osv.

Men vilken körkortskompetens krävs för att få köra Hjullastare för att t.ex. skotta snö? Jag kan tänka mig att det är ett par utbildningar man måste genomgå?

Någon som själv kör och kan belysa mig? Jag är intresserad av att få behörighet och på vintern kanske försöka få något extrajobb nattetid med att skotta snö osv. Hur ser behovet ut där? Finns det mängder och åter mängder av folk som söker dessa tjänster?

Jag har alltid varit en smula avundsjuk när man åker hem från sitt 8-17 jobb en sen mörk vinterkväll och ser hur hjullastarna börjar röra sig ut på dom tomma vägarna. Det är lite av en fjantig pojkdröm men ska jag försöka så är det väl nu?

Alla tips och råd mottages!



vad jag hörde av folk när jag jobbade för ett uthyrarföretag av maskiner så vart det det att skulle man jobba med o lasta sand så vart man tvungen o skaffa ett specielt kort och ville man lasta något annat så vart man tvungen o skaffa kort för just det,,,,men har alldrig kollat upp det så vet inte om det är sant elller ej men skulle föreslå att du sööker på google hjullastarkort
Citera
2018-02-23, 11:14
  #3
Medlem
Gå en maskinförarutbildning,

Hjullastare godshantering
Hjullastare anläggning

Det är rätt kul att köra hjullastare , men jag tycker grävmaskin är ännu roligare
Citera
2018-02-23, 12:58
  #4
Medlem
DollyDusters avatar
Man behöver bara för godshantering för att skotta snö. Ska du sedan fylla snö på lastbil (eller sten, sand mm) behövs anläggning.

Anläggning är det bästa, för då har du högsta utbildningen inom hjullastare och kan även hjälpa till vid vägarbete mm.

Jag vet inte hur lång anläggning är, men godshantering gick jag i 3 veckor.....och sen hade jag kortet.

Största skillnaden mellan gods och anläggning är att man är den som har skyldighet att veta hur mycket gods man kan lasta på en lastbil (genom uträkningar) så lastbilens vikt ff är laglig.

Vad gäller hjullastare med godshantering är det mest snöröjning och packa lastbilar med pallar (typ)
Citera
2018-02-23, 15:17
  #5
Medlem
pingpungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DollyDuster
Jag vet inte hur lång anläggning är, men godshantering gick jag i 3 veckor.....och sen hade jag kortet.(typ)

Tog 2 dagar för mig att få kortet. Kände iof han som hade kursen.
Citera
2018-02-23, 19:31
  #6
Medlem
Bongomans avatar
Hjullastare godshantering får man om man går en komplett truckutbildning.
Citera
2018-02-23, 20:04
  #7
Medlem
Psykonaut-s avatar
Jag har truckkort hjullastare med gafflar.

Får jag skotta snö?
Citera
2018-02-28, 23:15
  #8
Medlem
toby79s avatar
Motorredskap klass 1 kräver lägst B-behörighet
Motorredskap klass 2 kräver lägst AM eller traktorkort.
Citera
2018-03-20, 20:09
  #9
Medlem
Zippo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Jag har truckkort hjullastare med gafflar.

Får jag skotta snö?
Ploga med hjulastare, det tror jag du inte får göra på det. du måste ha anläggning.
Citera
2018-03-20, 20:11
  #10
Medlem
Zippo666s avatar
Kan kanske ha att göra vad försäkringsbolag och beställare kräver.. Hemma på din egna bondgård gissar jag att du får köra som du vill.
Citera
2018-03-23, 06:14
  #11
Medlem
ZaphodBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Hjullastare godshantering får man om man går en komplett truckutbildning.

På mitt truckkort står det iallafall C2, Hjullastare (Industriell Hantering) och det är ett TYA-kort, förvisso enligt TPL-2 då det var ett tag sedan jag tog det........

Har nästan alla klass A och B behörigheter för truck utöver hjullastare.

Mvh, ZaphodB
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback