Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-23, 08:47
  #1
Medlem
sasos avatar
såg detta och blev intresserad
https://weekendwalls.com/

undrar om det finns något liknande här och vilka nackdelar finns det
med sådana väggar?
Citera
2018-02-23, 09:00
  #2
Medlem
snowbells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
såg detta och blev intresserad
https://weekendwalls.com/

undrar om det finns något liknande här och vilka nackdelar finns det
med sådana väggar?

Det går ju att använda golv, laminat eller trä, då får du ett större urval också.
För- och nackdelar vet jag inget om..
Citera
2018-02-23, 09:10
  #3
Medlem
killawifes avatar
Jag såg en annons för detta på fb och då var det ett par stycken som skrev i tråden att de hade testat med ganska dåligt resultat. Tydligen blev det problem med att kanterna reste sig efter ett tag då själva panelerna slog sig.
Citera
2018-02-23, 09:17
  #4
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Jag såg en annons för detta på fb och då var det ett par stycken som skrev i tråden att de hade testat med ganska dåligt resultat. Tydligen blev det problem med att kanterna reste sig efter ett tag då själva panelerna slog sig.


tack, det var just det jag misstänkte
Citera
2018-02-23, 09:49
  #5
Medlem
constants avatar
En modern form av "bilhandlarpanel", googla :-)
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Tydligen blev det problem med att kanterna reste sig efter ett tag då själva panelerna slog sig.
Det borde man kunna lösa med lister uppe, nere och i hörn.
Citera
2018-02-23, 10:22
  #6
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Tydligen blev det problem med att kanterna reste sig efter ett tag då själva panelerna slog sig.

Lägger man ett laminatgolv dåligt gör det samma sak. Om man limmar spontarna och sen lämnar utrymme i kanterna så att materialet har lite utrymme att leva på borde det rimligen fungera precis lika bra som att lägga det på ett golv.
Citera
2018-02-23, 10:47
  #7
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Lägger man ett laminatgolv dåligt gör det samma sak. Om man limmar spontarna och sen lämnar utrymme i kanterna så att materialet har lite utrymme att leva på borde det rimligen fungera precis lika bra som att lägga det på ett golv.
Här var det att kanterna lyfter sig, om man lägger laminatgolv dåligt, har jag fått för mig att det "sväller" i mitten på golvet. Har jag tokfel där?

Nyfiken då jag funderar på att lägga sånt... (fattar såklart att jag kan kolla med säljaren, men...
Citera
2018-02-23, 12:48
  #8
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Här var det att kanterna lyfter sig, om man lägger laminatgolv dåligt, har jag fått för mig att det "sväller" i mitten på golvet. Har jag tokfel där?

Nyfiken då jag funderar på att lägga sånt... (fattar såklart att jag kan kolla med säljaren, men...

Om du lämnar för lite utrymme uppefter väggarna (d.v.s. kanterna/hörnen) så har golvet inget annat ställa att ta vägen än uppåt och då "klättrar" den. Dessa kan man som sagt undvika genom att dels limma spontarna och dels ge tillräckligt med utrymme att svälla på. Det senare är i synnerhet viktigt om man "löslägger" ett golv.

Golvet sväller ju pga luftfuktighet så mig veterligen bör det inte vara någon skillnad i hur mycket det sväller på olika ställen, det är förstås varken mer eller mindre fuktigt i mitten. Men det sväller ju i praktiken "inifrån ut" eftersom det bör finnas utrymme att utvidgas just i kanterna.
Citera
2018-02-23, 12:55
  #9
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Om du lämnar för lite utrymme uppefter väggarna (d.v.s. kanterna/hörnen) så har golvet inget annat ställa att ta vägen än uppåt och då "klättrar" den. Dessa kan man som sagt undvika genom att dels limma spontarna och dels ge tillräckligt med utrymme att svälla på. Det senare är i synnerhet viktigt om man "löslägger" ett golv.

Golvet sväller ju pga luftfuktighet så mig veterligen bör det inte vara någon skillnad i hur mycket det sväller på olika ställen, det är förstås varken mer eller mindre fuktigt i mitten. Men det sväller ju i praktiken "inifrån ut" eftersom det bör finnas utrymme att utvidgas just i kanterna.
Tror jag fattar där, om golvet/väggarna har utrymme så borde det inte vara några problem.

Men att klagomålen handlar om att det "växer" vid skarvarna känns lite läskigt.
Citera
2018-02-23, 21:04
  #10
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Lägger man ett laminatgolv dåligt gör det samma sak. Om man limmar spontarna och sen lämnar utrymme i kanterna så att materialet har lite utrymme att leva på borde det rimligen fungera precis lika bra som att lägga det på ett golv.

Fast detta är tydligen inte alls som laminatgolv utan en betydligt mjukare panel. Och det handlade inte om fukt direkt utan mer vanlig inomhusmiljö. Jag kan säga att min första tanke var också att man nog kunde limma det men då försvinner hela poängen med panelen, att man kan ta bort den och återmontera den kvickt om man vill. Och det finns andra lösningar om man vill ha en sån här vägg fast av lite kvalitet. Som någon tidigare nämnde så tror jag även att vanligt laminatgolv gör jobbet bättre om man ändå ska limma.
Citera
2018-02-24, 00:12
  #11
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Fast detta är tydligen inte alls som laminatgolv utan en betydligt mjukare panel. Och det handlade inte om fukt direkt utan mer vanlig inomhusmiljö. Jag kan säga att min första tanke var också att man nog kunde limma det men då försvinner hela poängen med panelen, att man kan ta bort den och återmontera den kvickt om man vill. Och det finns andra lösningar om man vill ha en sån här vägg fast av lite kvalitet. Som någon tidigare nämnde så tror jag även att vanligt laminatgolv gör jobbet bättre om man ändå ska limma.

Nu svarade jag med tanke på sasos inlägg och diskussionen kring detta. Men hursomhelst så bör det följa samma principer. Alla material av någon form av trä sväller pga luftfuktigheten.

Luftfuktigheten inomhus ändras också. Prova mäta luftfuktigheten i vilken bostad/hus/lägenhet som helst så kan du konstatera att du inte kommer att se samma siffror på sommarn och vintern t.ex. (såvida nu utrymmet inte är hermetiskt tillslutet och all luft kommer via en avfuktande aircondition )

Absolut bäst är att limma oavsett, men om du vill ha möjlighet att ta bort dom måste du givetvis skippa den delen. Borde inte vara omöjligt oavsett men då bör du vara extra noga med att du har tillräckligt med utrymme för det att expandera (kolla med återförsäljaren vad som rekommenderas).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback