Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-23, 00:03
  #1
Medlem
Det började för 6 år sedan då jag hade drivit en startup under 3 års tid. Jag hade investerat 30 000 kr och all min tid under dessa år i denna startup. Jag tog endast ut lön så att jag hade råd med mat. Jag fick höra om "tricket" i europeisk roulette och tänkte att jag kunde tjäna lite extra där. Jag brände snabbt 10 000 kr vilket var mycket pengar för mig just då.

Därefter gick företaget i konkurs, jag blev skuldsatt och började arbeta för ett annat företag. Efter 2 års tid så hade jag betalat av mina skulder och sparat ihop 150 000 kr och funderade på vad jag skulle göra med dessa pengar. Jag kände att denna gång så är det min tur att få lite ekonomiskt flyt så jag investerade 50 000kr i råolja på Plus500 och direkt så störtdök värdet och jag förlorade alla pengar.

Jag försökte komma på något sätt att få tillbaka pengarna och tänkte att eftersom jag har högt IQ (130+) och är en systematisk människa så borde jag kunna tjäna lite pengar på poker. Följande två år så spelade jag frenetiskt och brände nästan alla pengar på poker. Varje gång jag fick ny lön så la jag ett otal timmar på spelandet vilket ofsta resulterade i förlust och en stor frustration som gjorde att jag tog alla pengar jag hade kvar på kontot och gick in på Black Jack och satsade all-in i hopp om att få tillbaka pengarna. Ibland fungerade det, ibland inte.

Efter två år till så hade jag bränt totalt 310 000 kr och hade tyvärr varit så pass korkad att jag lånat skattepengar ifrån min egen firma som arbetade för på kvällar och helger. Jag hade nu en skuld på 100 000kr och fick ta ett blancolån för att betala av det.

Tre år gick och jag hade betalat av lånet och lyckades spara ihop 150 000kr på kontot igen. Detta är i januari 2018. Ganska nyligen alltså. Jag funderade på vad jag skulle göra med pengarna och började kika på värdepapper.

Jag ser att US Tech har gått framåt mycket de senaste åren och det känns säkert att investera i så jag beslutar at investera alla pengar i US Technology den 5e februari 2018 med 10 ggrs hävstångseffekt. Jag klarar alltså en 15% sänkning i värde vilket jag anser är högst osannolikt att det ska ske. Jag lutar mig tillbaka och ser fram emot den ekonomiska turen som jag har förtjänat så länge nu.

Dagen efter så sker det största tappet på börsen på en dag någonsin. Som mest så dippar det 14.9% och mina värdepapper automatsäljs. Media skriker börjskrasch. Jag har nu förlorat 150 000kr på en dag.

Desperat för att få tillbaka pengarna så tog jag ett blancolån på 150 000kr som jag sedan satte in i US Tech igen. Efter ett frenetiskt duttande på köp och sälj denna månad så har jag nu förlorat alla dessa pengar så nu har jag gått från +150 000kr till -150 000 kr på tiden av 3 veckor.

Totalt har jag alltså förlorat 610 000 kr de senaste 6-7 åren och åter igen så är jag skuldsatt och kommer straffa mig själv igenom att snåla på med nöjen och arbeta övertid för att tjäna ikapp dessa pengar.

Mentalt och fysiskt så är jag nästan utbränd för att jag arbetat så mycket övertid dessa år för att "straffa" mig själv för förlusterna jag gjort. Jag vet inte riktigt vart jag ska ta vägen nu. Känner att jag börjar bli rätt instabil och gör något drastiskt snart.. Det tär på mig att hålla detta hemligt ifrån familj och sambo också som förväntar sig att jag har så mycket pengar eftersom jag alltid arbetar..

Varsågoda att skratta och att idiotförklara mig. Om någon annan förlorat pengar så kan ni väl berätta om det också så att jag inte känner mig som den enda idioten i världen..
Citera
2018-02-23, 00:13
  #2
Medlem
Zaedrewss avatar
Kommer inte skratta åt dig. Du försökte men det gick inte. Du kommer säkert i sinom tid hitta något som ger dig pengar. Så länge du inte åker dit på något missbruk som att försöka spela ihop till framgång. Mitt råd Go at it! Du är ju smart du kommer hitta just nisch.
Citera
2018-02-23, 00:20
  #3
Medlem
Varför skulle någon få för sig att skratta åt din situation?

Du är uppenbarligen extremt högpresterande, men jag tror att du som många andra har överskattat sin kapacitet. Du nämner din IQ som om det vore ett kvitto på att du då kan göra stora pengar.

Du måste landa i situationen, inse vad livet egentligen handlar om. Förstå smarta investeringar, de där tipsen som äldre investerare ger. De ger inte de där tipsen för att de inte är kapabla. De ger dessa råd eftersom de har erfarenhet.

Ränta på ränta, långsiktiga investeringar i stabila företag som visat på prestation och vinst i många år.

Boring men det är vägen, lotto, poker och blackjack är alternativet som nu lett dig in på vad som är den dåliga vägen.

Berätta sanningen för sambon, du jobbar som fan, du är kapabel och att du lär dig från dina misstag.
Citera
2018-02-23, 01:42
  #4
Medlem
Flaskhalsats avatar
Du gamlade och det gick åt helvete. Nog fnissar jag där hemma på att du dragit nitlotten gång efter gång men alla dina chansningar kunde lika gärna gått åt andra hållet.
Citera
2018-02-23, 01:47
  #5
Medlem
Dofternas avatar
Har du några tips om man sitter några hundra papp att investera?
Citera
2018-02-23, 02:36
  #6
Medlem
BigFatCones avatar
Det sägs väl att definitionen av idioti är att försöka samma sak gång efter annan men ändå förvänta sig olika resultat? Kanske skulle gambla med lite mindre summor? Typ som du har råd att bli av med utan att behöva slita som ett djur.
Citera
2018-02-23, 02:54
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det sägs väl att definitionen av idioti är att försöka samma sak gång efter annan men ändå förvänta sig olika resultat? Kanske skulle gambla med lite mindre summor? Typ som du har råd att bli av med utan att behöva slita som ett djur.

Tyvärr är jag sådan tävlingsmänniska att fösöker motivera mig själv till att jag klarar av att vända runt det i sånna situationer. Typ om man missar målet i fotboll så är det bara att fortsätta tills det sitter. Den metodiken suger totalt för den här typen av aktiviteter dock.. Det är svårt att ta en förlust bara.. Inte bara i pengar, utan i prestige också.
Citera
2018-02-23, 03:05
  #8
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voXt
Tyvärr är jag sådan tävlingsmänniska att fösöker motivera mig själv till att jag klarar av att vända runt det i sånna situationer. Typ om man missar målet i fotboll så är det bara att fortsätta tills det sitter. Den metodiken suger totalt för den här typen av aktiviteter dock.. Det är svårt att ta en förlust bara.. Inte bara i pengar, utan i prestige också.
Jag förstår det, absolut. Men det är ju en styrka att känna sina svagheter. Uppenbarligen så klarar du inte att vända läget utan du gräver dig bara djupare. I alla fall med den här metoden. Det verkar liksom som du tog dig vatten över huvudet. Försökte spela en allsvensk match när du egentligen hör hemma i Korpen, så att säga.
Citera
2018-02-23, 03:09
  #9
Medlem
Du måste lära dig

Buy low sell high denna klassiska regel

både vid oljan och ustech gick du in på toppen

Du måste gå in tidigare med investeringar
Citera
2018-02-23, 03:25
  #10
Medlem
Tror du behöver göra om det där iq-testet haha. Du får skylla dig själv och se det här som en läxa, din "höga" iq räcker inte mot marknadens.

Börja lägg pengarna i index istället, ingen jävla 14x hävstång och lån och skit, hur kan du va så dum med ditt "höga" iq?

Edit: tycker synd om dig dock, hoppas du lär dig hantera din ekonomi
__________________
Senast redigerad av sistaforsoket.. 2018-02-23 kl. 03:27.
Citera
2018-02-23, 06:19
  #11
Medlem
Det är bara att köra vidare på spel eftersom du vet en massa trick. Måste vara min låga iq som gör att jag inte tror på trick i etablerade spel.


Edit. Säg inte att du körde dubbelt upp. Det finns med i varje mattebok. Trodde alla visste varför det finns en nolla i roulette.
__________________
Senast redigerad av kalle632 2018-02-23 kl. 06:25.
Citera
2018-02-23, 07:36
  #12
Medlem
"Forever in DEBT" kanske man också kan säga?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback