Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-22, 23:46
  #1
Avstängd
Står mellan följande:
Civil ing industriell ekonomi
Civil ing rymd/flygsystem
Civil ing rymdteknik
Civil ing/högskoleingenjör inom energiteknik
Civil ing inom elektroteknik (men välja teknisk master inom teknisk fysik i sådana fall)
Civil ing inom maskin

Men det som tilltalar mig mest är något inom rymden/flyg, energi eller industriell ekonomi.
Vill ha en bred teknisk utbildning.
Har hört ifrån en del instanser att inriktningen inte alltid spelar så stor roll som civil ingenjör utan att man i slutändan oftast hamnar inom något helt område än det man utbildade sig till. Är det samma sak när det gäller industriell ekonomi också eller är det ett undantag?
Citera
2018-02-22, 23:57
  #2
Medlem
Det är större skillnad än jag trodde, går flyg/rymd och det är i princip identiskt med teknisk fysik första 3 åren innan mastern, de flesta program har dock även rätt identiska första år med samma matte och fysik kurser. öppen ingång är ett alternativ som jag tyckte lät dumt i början men kanske hade valt om jag valt nu för då får man verkligen en bra inblick i de olika programmen och kan hoppa in i 2an på typ vilket program man vill.
Citera
2018-02-23, 00:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marcop0lo
Har hört ifrån en del instanser att inriktningen inte alltid spelar så stor roll som civil ingenjör utan att man i slutändan oftast hamnar inom något helt område än det man utbildade sig till. Är det samma sak när det gäller industriell ekonomi också eller är det ett undantag?

Ska du läsa just industriell ekonomi är det Linköping eller KTH som gäller. Det är inte bara inriktningen som är viktig, utan också vilken högskola man väljer. Personligen tycker jag du kan välja det som du tycker är mest intressant. För precis som du skriver kan det i slutändan bli lite vad som helst.
Citera
2018-02-23, 00:09
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giffi
Ska du läsa just industriell ekonomi är det Linköping eller KTH som gäller. Det är inte bara inriktningen som är viktig, utan också vilken högskola man väljer. Personligen tycker jag du kan välja det som du tycker är mest intressant. För precis som du skriver kan det i slutändan bli lite vad som helst.
Av alla företag jag snackat med på arbetsmarknadsmässor är det typ vart man läser som spela av absolut minst roll och mycket viktigare med relevant utbildning och evuntuella prestationer man gjort under sin studietid som ett bra exjobb eller medverkande i något projekt så att man sticker ut lite.
Citera
2018-02-23, 00:12
  #5
Medlem
Jag håller inte riktigt med där, men det är inte så att du kommer att gå arbetslös på grund av examen från någon av de lägre rankade skolorna. Det handlar mest om vilken typ av jobb du vill konkurrera om. Antagningspoäng ger en god fingervisning om vad som är hetast. Samtidigt så vill jag önska dig lycka till för att det kommer att bli bra vad du än väljer.
Citera
2018-02-23, 02:08
  #6
Medlem
-Firben-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
Det är större skillnad än jag trodde, går flyg/rymd och det är i princip identiskt med teknisk fysik första 3 åren innan mastern, de flesta program har dock även rätt identiska första år med samma matte och fysik kurser. öppen ingång är ett alternativ som jag tyckte lät dumt i början men kanske hade valt om jag valt nu för då får man verkligen en bra inblick i de olika programmen och kan hoppa in i 2an på typ vilket program man vill.

Vart läser du ? KTH eller LTU ?
Citera
2018-02-23, 02:25
  #7
Medlem
Jag får slå ett slag för elektroteknik även om jag kan vara lite "biased". Maskinteknik som tvåa.

Blir du superduktig på elektronik så finns det oerhört många brancher att söka jobb inom sedan.

Sedan ska tilläggas att t.ex. rymdteknik med största sannolikhet inte leder till ett jobb inom detta område då de är tämligen hårt konkurensutsatta, så då får man fråga sig hur relevant ett sådant ämnesval är egentligen.
Citera
2018-02-23, 06:30
  #8
Medlem
Energiteknik alla dagar i veckan.
Citera
2018-02-23, 06:51
  #9
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.01.

Rubrikförtydligande inom parentes, samt korrigering av mindre stavfel.

/Mod.
Citera
2018-02-25, 15:28
  #10
Medlem
Farkostteknik KTH har möjlighet till master inom allt du skriver.

Valbara masterprogram
*Datorsimlueringar inom teknik och naturvetenskap / Computer Simulations for Science and Engineering*
*Flyg- och rymdteknik / Aerospace Engineering
*Fordonsteknik / Vehicle Engineering
*Hållbar energiteknik / Sustainable Energy Engineering
*Industriell ekonomi / Industrial Management
*Industriell produktutveckling / Engineering Design
*Integrerad produktdesign, spår Innovationsledning och produktutveckling / Integrated Product Design
*Järnvägsteknik / Railway Engineering
*Kärnenergiteknik / Nuclear Energy Engineering
*Marina system / Naval Architecture
*Marinteknik / Maritime Engineering*
*Systemteknik och robotik / Systems, Control and Robotics

*Teknisk mekanik / Engineering Mechanics
*Tillämpad matematik och beräkningsmatematik / Applied and Computational Mathematics
Citera
2018-02-25, 20:01
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Etapic
Farkostteknik KTH har möjlighet till master inom allt du skriver.

Valbara masterprogram
*Datorsimlueringar inom teknik och naturvetenskap / Computer Simulations for Science and Engineering*
*Flyg- och rymdteknik / Aerospace Engineering
*Fordonsteknik / Vehicle Engineering
*Hållbar energiteknik / Sustainable Energy Engineering
*Industriell ekonomi / Industrial Management
*Industriell produktutveckling / Engineering Design
*Integrerad produktdesign, spår Innovationsledning och produktutveckling / Integrated Product Design
*Järnvägsteknik / Railway Engineering
*Kärnenergiteknik / Nuclear Energy Engineering
*Marina system / Naval Architecture
*Marinteknik / Maritime Engineering*
*Systemteknik och robotik / Systems, Control and Robotics

*Teknisk mekanik / Engineering Mechanics
*Tillämpad matematik och beräkningsmatematik / Applied and Computational Mathematics
Aaah, har funderat på farkostteknik, men problemet är att jag inte kommer in där, och måste nog i sådana fall göra några fler högskoleprov. Sedan är det i Stockholm där det råder bostadsbrist och dyra bostäder allmänt. Det fanns också kärnenergiteknik, det lät också intressant.
Men som det lutar just nu blir det att gå civil ing inom rymd/flygteknik eller energi.

Vad är bättre i sådana fall Luleå eller Mälardalen eller Umeå?
Citera
2018-04-11, 00:10
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
Det är större skillnad än jag trodde, går flyg/rymd och det är i princip identiskt med teknisk fysik första 3 åren innan mastern, de flesta program har dock även rätt identiska första år med samma matte och fysik kurser. öppen ingång är ett alternativ som jag tyckte lät dumt i början men kanske hade valt om jag valt nu för då får man verkligen en bra inblick i de olika programmen och kan hoppa in i 2an på typ vilket program man vill.
Var går du flyg/rymdteknik om man får fråga?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback