Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-22, 23:44
  #1
Medlem
Jag har nyligen fått diagnosen borderline eller emotionell instabil personlighetsstörning som det numera kallas. I hela mitt liv har jag känt att jag över eller underreagerar på saker. Svart eller vitt, upp eller ner! Aldrig nånsin nöjd, aldrig lagom. Här alltid velat ha ögonblicklig behovstillfredställelse!
Detta har lett till att jag började missbruka olika substanser för ca 2 år sedan, i början amfetamin och benso och sedermera opiater.
Mitt missbruk började sent i livet för att dämpa ångesten och smärtorna i min +50-kropp.
Fastnade för den mest farliga drogen Fentayl till slut och har missbrukat den iv i kanske dryga året. Nu är jag nykter sedan 1 månad ungefär och tittar tillbaka på orsaken till att jag började. Jag har läst att vi borderlinemänniskor ofta hamnar i ett missbruk. Men jag vill förstå varför?! Är det pga bristande impulskontroll? Är det för att vi har för starka känslor inombords?
Är det någon annan här som brottas med samma diagnos och beroende?
Jag tar nu en dag i taget och kan inte lova mer än så har jag lärt mig.
Citera
2018-02-22, 23:51
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantannorlunda
Jag har nyligen fått diagnosen borderline eller emotionell instabil personlighetsstörning som det numera kallas. I hela mitt liv har jag känt att jag över eller underreagerar på saker. Svart eller vitt, upp eller ner! Aldrig nånsin nöjd, aldrig lagom. Här alltid velat ha ögonblicklig behovstillfredställelse!
Detta har lett till att jag började missbruka olika substanser för ca 2 år sedan, i början amfetamin och benso och sedermera opiater.
Mitt missbruk började sent i livet för att dämpa ångesten och smärtorna i min +50-kropp.
Fastnade för den mest farliga drogen Fentayl till slut och har missbrukat den iv i kanske dryga året. Nu är jag nykter sedan 1 månad ungefär och tittar tillbaka på orsaken till att jag började. Jag har läst att vi borderlinemänniskor ofta hamnar i ett missbruk. Men jag vill förstå varför?! Är det pga bristande impulskontroll? Är det för att vi har för starka känslor inombords?
Är det någon annan här som brottas med samma diagnos och beroende?
Jag tar nu en dag i taget och kan inte lova mer än så har jag lärt mig.

Nu är jag inte psykolog.

Men det har att göra med flera orsaker som samspelar och bygger på varandra.

1. Dålig impulskontroll. Svårt att stå emot impulser och temporär njutning.
2. Snabbt förändrande känslolägen och känslor, leder till ännu sämre impulskontroll. Bruka droger för att må bra eller bruka droger för att du mår bra? Tröst eller fira?
3. De fastnar i nuet och det är inte särskilt konstigt då de inte vet hur de kommer att må och bete sig om några dagar. Det är nästan som om man har flera olika personligheter, men i nuet känns allting så oerhört riktigt och genuint.
4. Bristande konsekvenstänk, just för att de lever så mycket i nuet och är impulsiva.

Alla borderlinepersoner jag träffat har varit hedonister, sedan om det är knark, sprit eller sex spelar ingen roll, brukar dock vara en kombination av samtliga. Skulle inte rycka på ögonbrynen om du säger dig haft 100+ sexpartners.
Citera
2018-02-23, 12:57
  #3
Medlem
Hmmm du har läskigt rätt, har även varit sexmissbruk och förstört 2 bra äktenskap 😔
Citat:
Ursprungligen postat av deadinside239
Nu är jag inte psykolog.

Men det har att göra med flera orsaker som samspelar och bygger på varandra.

1. Dålig impulskontroll. Svårt att stå emot impulser och temporär njutning.
2. Snabbt förändrande känslolägen och känslor, leder till ännu sämre impulskontroll. Bruka droger för att må bra eller bruka droger för att du mår bra? Tröst eller fira?
3. De fastnar i nuet och det är inte särskilt konstigt då de inte vet hur de kommer att må och bete sig om några dagar. Det är nästan som om man har flera olika personligheter, men i nuet känns allting så oerhört riktigt och genuint.
4. Bristande konsekvenstänk, just för att de lever så mycket i nuet och är impulsiva.

Alla borderlinepersoner jag träffat har varit hedonister, sedan om det är knark, sprit eller sex spelar ingen roll, brukar dock vara en kombination av samtliga. Skulle inte rycka på ögonbrynen om du säger dig haft 100+ sexpartners.
Citera
2018-02-23, 14:55
  #4
Medlem
politis avatar
Ta lsd/ svamp/ Nn-dmt och undersök dina inre tankar.

Obs jag skämtar inte
Citera
2018-02-23, 15:13
  #5
Medlem
[Det skulle jag aldrig våga! Är det nåt som skrämmer mig så är det att tappa kontrollen!
Dessutom vore det väl urdumt att testa ytterligare en drog nu när jag är drogfri?!

QUOTE=politi|63320271]Ta lsd/ svamp/ Nn-dmt och undersök dina inre tankar.

Obs jag skämtar inte[/quote]
Citera
2018-03-06, 20:32
  #6
Medlem
Känner någramed allvarligt missbruk som fått "borderline" el "antisocial" stämplat på sig under aktivt missbruk.. och sedan är de inte alls så när de blivit drogfria/behandlade.
Men stämplar med missbruk personlighetsstörning försvinner aldrig och ger sämre vård
Om du inte är arg utan är ok med detta så är det positivt
Citera
2018-03-21, 15:09
  #7
Medlem
Yr.kands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadinside239
Nu är jag inte psykolog.

Men det har att göra med flera orsaker som samspelar och bygger på varandra.

1. Dålig impulskontroll. Svårt att stå emot impulser och temporär njutning.
2. Snabbt förändrande känslolägen och känslor, leder till ännu sämre impulskontroll. Bruka droger för att må bra eller bruka droger för att du mår bra? Tröst eller fira?
3. De fastnar i nuet och det är inte särskilt konstigt då de inte vet hur de kommer att må och bete sig om några dagar. Det är nästan som om man har flera olika personligheter, men i nuet känns allting så oerhört riktigt och genuint.
4. Bristande konsekvenstänk, just för att de lever så mycket i nuet och är impulsiva.

Alla borderlinepersoner jag träffat har varit hedonister, sedan om det är knark, sprit eller sex spelar ingen roll, brukar dock vara en kombination av samtliga. Skulle inte rycka på ögonbrynen om du säger dig haft 100+ sexpartners.

Vilken träffsäker beskrivning!

Leg.amatör psykolog Yr.kand.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback