Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-22, 23:43
  #1
Medlem
Hej och förlåt den lite provocerande titeln. Vet att det inte är så enkelt.

Men om man som tjej 35+ vill gå ner 7 kg motsvarande ca. 11% viktnedgång och rivstarta med VLCD, hur länge får man räkna med att det tar?

Behöver man växla upp från VLCD efter ett visst antal veckor, eller kan man fortsätta tills man nått målet?

Kommer även kombinera med normal motion, tänk jogging 5-7 km ca 3 gånger i veckan och 2-3 pass styrka. Tacksam för input!
Citera
2018-02-22, 23:52
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giffi
Hej och förlåt den lite provocerande titeln. Vet att det inte är så enkelt.

Men om man som tjej 35+ vill gå ner 7 kg motsvarande ca. 11% viktnedgång och rivstarta med VLCD, hur länge får man räkna med att det tar?

Behöver man växla upp från VLCD efter ett visst antal veckor, eller kan man fortsätta tills man nått målet?

Kommer även kombinera med normal motion, tänk jogging 5-7 km ca 3 gånger i veckan och 2-3 pass styrka. Tacksam för input!
Går man inte bara upp igen när man börjar käka normalt efter vlcd? förlåt ör att jag citerade ts
Citera
2018-02-22, 23:58
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
Går man inte bara upp igen när man börjar käka normalt efter vlcd? förlåt ör att jag citerade ts

Jo, absolut gör man det. Går man ner i vikt så måste man även lägga om sin kosthållning och övriga levnadsvanor för att hålla den nya lägre vikten. Men nu är det inte det vi diskuterar när
Citera
2018-02-23, 00:06
  #4
Medlem
StenSaxPungs avatar
2-3 veckor. Tyvärr så är bara hälften av det fett, resten är glykogendepåerna som du har tömt pga det låga kolhydratintaget. Sen när du börjar käka kolisar igen så fylls dem på igen och du går upp ca 3,5 kg.
Detta kan du ju dock undvika med en ganska så strikt LCHF diet efter turbobantningen.

Detta är ju såklart bara vad jag gissar, alla är väldigt olika och ovanstående är enligt mig det bästa rimliga resultatet.

För sju kilo minus i rent fett skulle jag säga en månad till 6 veckor.

Turbobantning är inget som verkar funka för de flesta dock. Extremdieter är mer för såna som är riktigt stora.
__________________
Senast redigerad av StenSaxPung 2018-02-23 kl. 00:17.
Citera
2018-02-23, 05:20
  #5
Medlem
Knucklehugss avatar
En eller två veckor kanske + par dagar till med enbart vlcd.. Tänk att kroppen vant sig vid så pass lite näring nu att du inte går över till gamla vanor... Då går det fort att gå upp igen.
Citera
2018-02-23, 06:54
  #6
Medlem
7kg bör ta 7-14 veckor för en frisk människa. Ett underskott på 500-1000kcal varje dag.
Citera
2018-02-23, 09:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giffi
Hej och förlåt den lite provocerande titeln. Vet att det inte är så enkelt.

Men om man som tjej 35+ vill gå ner 7 kg motsvarande ca. 11% viktnedgång och rivstarta med VLCD, hur länge får man räkna med att det tar?

Behöver man växla upp från VLCD efter ett visst antal veckor, eller kan man fortsätta tills man nått målet?

Kommer även kombinera med normal motion, tänk jogging 5-7 km ca 3 gånger i veckan och 2-3 pass styrka. Tacksam för input!
Vore jag dig så skulle jag inte bara dra på för fullt utan börja lite försiktigt sen dra på lite mera om viktnedgången stannar av. Det bästa du kan göra för att få en kontrollerad viktnedgång är att väga dig ofta!

Väg dig varje dag vid ungefär samma tid på dygnet och med lika mycket kläder. Det ska helst vara på hektot. Du kommer då efter en vecka få ut 7 tal som 65, 66, 64 osv. Lägg ihop dessa och dela på 7 så får du ut medelvärdet.
Alltså vad du vägde i genomsnitt den veckan.

Gör du så varje vecka så får du ut en väldigt exakt bild av hur mycket du går ner varje vecka. Du kan då analysera vad som kan ha gjort att du gick ner mer vissa veckor eller om det saktar ner. Man behöver då inte räkna kalorier utan det kan räcka med ögonmått där du plockar bort lite.
__________________
Senast redigerad av Regnpojken 2018-02-23 kl. 09:26.
Citera
2018-02-23, 10:47
  #8
Medlem
udons avatar
fantastiskt att det finns en bokstavskombination för "att banta" som nu istället används .

Om du är ute efter en permanent viktnedgång så tror jag det är en dålig idé. Speciellt om du är kvinna och tränar hyfsat hårt samtidigt.
Citera
2018-02-23, 10:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giffi
Hej och förlåt den lite provocerande titeln. Vet att det inte är så enkelt.

Men om man som tjej 35+ vill gå ner 7 kg motsvarande ca. 11% viktnedgång och rivstarta med VLCD, hur länge får man räkna med att det tar?

Behöver man växla upp från VLCD efter ett visst antal veckor, eller kan man fortsätta tills man nått målet?

Kommer även kombinera med normal motion, tänk jogging 5-7 km ca 3 gånger i veckan och 2-3 pass styrka. Tacksam för input!
Kör LCHF istället
Du äter bättre och mår mycket bättre än med VLCD
Citera
2018-02-23, 13:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skycaptain
Kör LCHF istället
Du äter bättre och mår mycket bättre än med VLCD
Lchf och andra dieter är för tjockisar som inte klarar av att välja bra mat i vardagen utan behöver en mall att följa...

Det enda som har någon betydelse är kalorier in och ut för viktnedgång. Vill du må bra så ska dessa kalorier vara så näringsrika som möjligt och helst ha en bra mättnad sett till kalorie innehållet. Att välja en diet som lchf, Gl osv så väljer du samtidigt bort riktigt nyttig mat som varje diet förbjuder.
__________________
Senast redigerad av Regnpojken 2018-02-23 kl. 13:12.
Citera
2018-02-23, 13:23
  #11
Medlem
StenSaxPungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
fantastiskt att det finns en bokstavskombination för "att banta" som nu istället används .

Om du är ute efter en permanent viktnedgång så tror jag det är en dålig idé. Speciellt om du är kvinna och tränar hyfsat hårt samtidigt.

"Att banta" har ingen bokstavskombination, du missförstår.
Citera
2018-02-23, 13:41
  #12
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPung
"Att banta" har ingen bokstavskombination, du missförstår.

vad är skillnaden på VLCD och banta då?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback