Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-22, 20:45
  #1
Medlem
Dags att skapa ett underforum för frågor om konkreta tips och konkret information? Tanken är att i ett sådant underforum ska trådarna inte trasas sönder av frågor av typen "varför vill du?" eller "varför skulle?" (vilket då ska räknas som trams och offtopic), diskussionen ska koncentreras på tips och information om just det frågan i trådstarten handlar om. Om någon frågar om tips för att palla äpplen ska svaren vara tips för att palla äpplen, inte kommentarer av typen "varför vill du palla äpplen om du inte ens vet hur du ska göra det?". En tråd där det har skett störande inlägg och som skulle må bra av sådan moderering är (FB) Grannsamverkan mot psykiatrin?

Första svaret efter trådstarten i denna tråd var ett störande inlägg:
(FB) Hjälp mig hitta billig & bra sista minuten resa!

Även här var det mycket störande:
(FB) Hur skaffar man en bra manager?
(FB) Hur fan ska man få tag i en hyreslägenhet?!
(FB) Smuggla lite tjack för eget bruk till USA
(FB) Affärsidé. Behöver svar på frågor.

De här trådarna hade passat i ett forum för tips även om de hittills har sluppit allt för störande kommentarer:
(FB) Vart hittar jag bäst speltips? Vilka rekare följer ni?
(FB) Vart/när hittar man billigaste MacBook Pro?
(FB) Råd & tips önskas kring anläggning för vinylspelare.
(FB) Köpa första bil - tips mottages!
(FB) Har två laptops som är helt döda - rädda vad som finns på hårddiskarna?
(FB) Behöver lite hjälp med Composer, får felmeddelande enligt nedan:
(FB) Behöver kunna skicka MÅNGA email
(FB) Behöver hjälp med att uttrycka mig väl i tal och skrift

I de här trådarna dök det upp icke-hjälpande "tips" som borde rensas:
(FB) Var hittar man generell intellektuellt utbyte?
(FB) Söka högskola men sakna vissa gymnasiekurser
(FB) Importera bilar ifrån Japan

I de här trådarna var det blandad kompott:
(FB) Får ej jobb som jurist - vad för jobb borde jag söka istället? Vilken bransch?
(FB) Tips på kika fotboll på Apple TV?
(FB) Tips för konflikthantering med chef?
(FB) Tips på skoter
(FB) Operera bort tatuering tips
(FB) Tips på asiatisk film
(FB) Lidl Tips?
(FB) Skaffa barn på egen hand, vilken väg ska man gå?
(FB) Få tag i magasin från usa
(FB) AKUT behov av gnuggis! (Akut behov av tillfällig tatuering). Halp
(FB) Hoppa av gymnasie och flytta hemifrån
(FB) I kläm mellan flickvän, barn och familj
(FB) Smuggla vapen från USA till Sverige
(FB) Testa psycadelics, vad behöver jag veta?
Citera
2018-02-22, 21:07
  #2
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Dags att skapa ett underforum för frågor om konkreta tips och konkret information? Tanken är att i ett sådant underforum ska trådarna inte trasas sönder av frågor av typen "varför vill du?" eller "varför skulle?" (vilket då ska räknas som trams och offtopic), diskussionen ska koncentreras på tips och information om just det frågan i trådstarten handlar om. Om någon frågar om tips för att palla äpplen ska svaren vara tips för att palla äpplen, inte kommentarer av typen "varför vill du palla äpplen om du inte ens vet hur du ska göra det?". En tråd där det har skett störande inlägg och som skulle må bra av sådan moderering är (FB) Grannsamverkan mot psykiatrin?

Första svaret efter trådstarten i denna tråd var ett störande inlägg:
(FB) Hjälp mig hitta billig & bra sista minuten resa!

Även här var det mycket störande:
(FB) Hur skaffar man en bra manager?
(FB) Hur fan ska man få tag i en hyreslägenhet?!
(FB) Smuggla lite tjack för eget bruk till USA
(FB) Affärsidé. Behöver svar på frågor.

De här trådarna hade passat i ett forum för tips även om de hittills har sluppit allt för störande kommentarer:
(FB) Vart hittar jag bäst speltips? Vilka rekare följer ni?
(FB) Vart/när hittar man billigaste MacBook Pro?
(FB) Råd & tips önskas kring anläggning för vinylspelare.
(FB) Köpa första bil - tips mottages!
(FB) Har två laptops som är helt döda - rädda vad som finns på hårddiskarna?
(FB) Behöver lite hjälp med Composer, får felmeddelande enligt nedan:
(FB) Behöver kunna skicka MÅNGA email
(FB) Behöver hjälp med att uttrycka mig väl i tal och skrift

I de här trådarna dök det upp icke-hjälpande "tips" som borde rensas:
(FB) Var hittar man generell intellektuellt utbyte?
(FB) Söka högskola men sakna vissa gymnasiekurser
(FB) Importera bilar ifrån Japan

I de här trådarna var det blandad kompott:
(FB) Får ej jobb som jurist - vad för jobb borde jag söka istället? Vilken bransch?
(FB) Tips på kika fotboll på Apple TV?
(FB) Tips för konflikthantering med chef?
(FB) Tips på skoter
(FB) Operera bort tatuering tips
(FB) Tips på asiatisk film
(FB) Lidl Tips?
(FB) Skaffa barn på egen hand, vilken väg ska man gå?
(FB) Få tag i magasin från usa
(FB) AKUT behov av gnuggis! (Akut behov av tillfällig tatuering). Halp
(FB) Hoppa av gymnasie och flytta hemifrån
(FB) I kläm mellan flickvän, barn och familj
(FB) Smuggla vapen från USA till Sverige
(FB) Testa psycadelics, vad behöver jag veta?

För en dryg vecka sedan kom ett annat förslag om ett "samlat tipsforum":

(FB) Samla alla tipstrådar i samma underforum.

Även om det förslaget var i mina ögon rejält luddigt i sig, då det redan finns ett spelforum. TS förklaringar gjorde inte frågan tydligare.

Här blir det än värre.

Du menar att "tìps" om spel, datorer, cannabis, banker, äppelpallning, bilar, isolering, kameror, Persbrandt, stafflier, ogräsmedel, katthalsband, raggsockor, poddar, intimvaxning, anime, grannsamverkan, HA, Palme, Amsterdam, huvudvärkstabletter, hagelbrakare, svartmögel, kackerlackor, chips, slipsar och företag som skinnar folk på pengar ska samlas i ett enda forum?

Why on earth?

Allt detta har redan egna avdelningar där tips kan ges och frågor kan ställas.

Om jag vill ha tips om något, inte fan ger jag mig in i någon megagigantisk avdelning där allt och säger allt tipsas om. Jag går direkt till den konkreta formavdelningen där just det jag är intresserad av är ämnet.
Citera
2018-02-22, 21:19
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
För en dryg vecka sedan kom ett annat förslag om ett "samlat tipsforum":

(FB) Samla alla tipstrådar i samma underforum.

Även om det förslaget var i mina ögon rejält luddigt i sig, då det redan finns ett spelforum. TS förklaringar gjorde inte frågan tydligare.

Här blir det än värre.

Du menar att "tìps" om spel, datorer, cannabis, banker, äppelpallning, bilar, isolering, kameror, Persbrandt, stafflier, ogräsmedel, katthalsband, raggsockor, poddar, intimvaxning, anime, grannsamverkan, HA, Palme, Amsterdam, huvudvärkstabletter, hagelbrakare, svartmögel, kackerlackor, chips, slipsar och företag som skinnar folk på pengar ska samlas i ett enda forum?

Why on earth?

Allt detta har redan egna avdelningar där tips kan ges och frågor kan ställas.

Om jag vill ha tips om något, inte fan ger jag mig in i någon megagigantisk avdelning där allt och säger allt tipsas om. Jag går direkt till den konkreta formavdelningen där just det jag är intresserad av är ämnet.
Poängen är att det ska vara ett underforum där det är strikt 0.03-moderering av alla svar som inte ger konkreta svar på trådens tipsfrågor. Som alternativ till ett nytt underforum kan jag även tänka mig att införa en möjlighet att skriva exempelvis "endast svar på frågan" med samma effekt.
Citera
2018-02-22, 22:53
  #4
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Poängen är att det ska vara ett underforum där det är strikt 0.03-moderering av alla svar som inte ger konkreta svar på trådens tipsfrågor. Som alternativ till ett nytt underforum kan jag även tänka mig att införa en möjlighet att skriva exempelvis "endast svar på frågan" med samma effekt.

Hör inte ett svar till ämnet är det bara att RP:a.

Behövs inget separat forum för det.
Citera
2018-02-23, 06:16
  #5
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Dags att skapa ett underforum för frågor om konkreta tips och konkret information? Tanken är att i ett sådant underforum ska trådarna inte trasas sönder av frågor av typen "varför vill du?" eller "varför skulle?" (vilket då ska räknas som trams och offtopic), diskussionen ska koncentreras på tips och information om just det frågan i trådstarten handlar om. Om någon frågar om tips för att palla äpplen ska svaren vara tips för att palla äpplen, inte kommentarer av typen "varför vill du palla äpplen om du inte ens vet hur du ska göra det?". En tråd där det har skett störande inlägg och som skulle må bra av sådan moderering är (FB) Grannsamverkan mot psykiatrin?

[...]

Rapportera istället inlägg som du upplever stör diskussionen. Om TS ställer fråga X och en användare ställer en motfråga som inte besvarar TS fråga, så kan det falla under regel 0.03. Då är det bara att rapportera eller, om du är osäker, PM:a en moderator och fråga huruvida inlägget är okej eller ej. Det är möjligt att moderatorerna har "missat" de här inläggen av den enkla anledningen att de inte har rapporterats. Den enkla förklaringen är att även om moderatorer som regel försöker läsa i trådar, så kan vi inte hålla koll på varenda inlägg som postas i varenda tråd. Moderering är på så vis någonting som sker i samverkan mellan användare som rapporterar korrekt när de upptäcker ett misstänkt regelbrott och moderatorer som därefter hanterar rapporten.

Spontant känns det inkonsekvent att skapa ett forum där reglerna skall appliceras på ett annat sätt än i övriga forum. Även om individuella riktlinjer kan finnas för specifika trådar och del/underforum, så är idealbilden att modereringen inte skall släpa efter och hålla en jämn nivå i samtliga forum. Men det kräver ett engagemang från användarnas sida också.

Jag ser det också som negativt att "strypa" och begränsa diskussionen för mycket. Självklart bör rena off topic-diskussioner undvikas, men i vissa fall behövs även ett visst svängrum för att kunna diskutera på andra sätt än enligt en mall som består av "Konkret fråga"+"Konkret svar 1"+"Konkret svar 2." Många frågor som diskuteras är mer komplexa än så.
__________________
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2018-02-23 kl. 06:18.
Citera
2018-02-23, 13:25
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Rapportera istället inlägg som du upplever stör diskussionen. Om TS ställer fråga X och en användare ställer en motfråga som inte besvarar TS fråga, så kan det falla under regel 0.03. Då är det bara att rapportera eller, om du är osäker, PM:a en moderator och fråga huruvida inlägget är okej eller ej. Det är möjligt att moderatorerna har "missat" de här inläggen av den enkla anledningen att de inte har rapporterats. Den enkla förklaringen är att även om moderatorer som regel försöker läsa i trådar, så kan vi inte hålla koll på varenda inlägg som postas i varenda tråd. Moderering är på så vis någonting som sker i samverkan mellan användare som rapporterar korrekt när de upptäcker ett misstänkt regelbrott och moderatorer som därefter hanterar rapporten.

Spontant känns det inkonsekvent att skapa ett forum där reglerna skall appliceras på ett annat sätt än i övriga forum. Även om individuella riktlinjer kan finnas för specifika trådar och del/underforum, så är idealbilden att modereringen inte skall släpa efter och hålla en jämn nivå i samtliga forum. Men det kräver ett engagemang från användarnas sida också.

Jag ser det också som negativt att "strypa" och begränsa diskussionen för mycket. Självklart bör rena off topic-diskussioner undvikas, men i vissa fall behövs även ett visst svängrum för att kunna diskutera på andra sätt än enligt en mall som består av "Konkret fråga"+"Konkret svar 1"+"Konkret svar 2." Många frågor som diskuteras är mer komplexa än så.
Kanske införa en möjlighet för trådstartaren att välja om exempelvis motfrågor som inte svarar på frågan eller luskande om "vad personen egentligen tänker göra" ska tillåtas eller inte?
Citera
2018-02-23, 16:10
  #7
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Kanske införa en möjlighet för trådstartaren att välja om exempelvis motfrågor som inte svarar på frågan eller luskande om "vad personen egentligen tänker göra" ska tillåtas eller inte?

Det är svårt att svara på en sådan fråga, eftersom man måste ta hänsyn till varje individuellt fall. Som bekant så kan trådar utformas på många olika sätt och självklart kan trådstartaren komma med ett önskemål om endast relevanta svar. Men om jag ska försöka besvara din fråga så kommer det ner till följande svar: En sådan möjlighet skulle innebära att varje trådstartare kan sätta egna riktlinjer för hur enskilda trådar skall modereras, som antagligen på något sätt måste automatiseras och sedan måste moderatorerna ta hänsyn till dessa riktlinjer. Men jag kan inte se att ett sådant behov finns.

Regelverket hanterar redan sådana här saker och regelverket är allmänt för hela forumet (med viss modifikation för särskilda riktlinjer inom specifika forum). Regelverket skall spegla samtliga användares gemensamma skyldighet(er) mot forumet när de diskuterar. Man skulle, om man vill, kunna se målet med regelverket som ett sätt att skapa en övergripande struktur i diskussionerna, som reglerar dem på ett rimligt sätt, samtidigt som dess syfte självklart inte är att strypa eller omöjliggöra all diskussion. En viss begränsning måste finnas, men även ett visst svängrum - här uppstår en svår balansgång, men om man lät varje enskild användare sätta upp specifika riktlinjer för hur varje enskild tråd skulle modereras (någonting som jag inte ser som nödvändigt eftersom det nuvarande regelverket och rapporteringsfunktionen är ett fullgott existerande alternativ), så skulle den här övergripande strukturen försvinna och diskussioner och debatter skulle kunna strypas eller regleras på väldigt konstiga sätt, med risk för en väldig ojämnhet och inkonsekvens i diskussioner och hur dessa modereras.

Rapportera istället. Om du frågar: "Hej, jag undrar om [Insert valfri avgränsad fråga]?" och en användare svarar: "Varför vill du veta det?" eller på annat sätt går off topic genom att inte på ett direkt sätt besvara frågan, så kan du enkelt rapportera inlägget för 0.03. Ett inlägg som enbart består av en dylik motfråga skulle, enligt min bedömning, sannolikt i de flesta fall raderas.
__________________
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2018-02-23 kl. 16:12.
Citera
2018-02-23, 16:16
  #8
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Kanske införa en möjlighet för trådstartaren att välja om exempelvis motfrågor som inte svarar på frågan eller luskande om "vad personen egentligen tänker göra" ska tillåtas eller inte?

En trådstartare ska självfallet inte tillåtas "moderera" sin egen tråd. Vad skulle det vara för yttrandefrihet?

Allt inom regelverket ska självklart vara tillåtet. Är det inte inom regelverket - RP:a.
Citera
2018-02-23, 16:22
  #9
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Kanske införa en möjlighet för trådstartaren att välja om exempelvis motfrågor som inte svarar på frågan eller luskande om "vad personen egentligen tänker göra" ska tillåtas eller inte?

Nej, det är inte TS sak att bestämma vem som får svara med vilka åsikter eller ingångsvinklar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback