Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-22, 18:41
  #1
Medlem
Jag fick mitt konto tömt på mina sista resterande 8000 kr efter att någon skimmat mig.

Har mitt bankkort kvar, men någon har tagit ut pengar från en bankomat och med min pin kod.

Banken säger nej, och hävdar att pga att chippet och koden använts, så kan de ej reklamera.

Det vägrar också säga vilken bankomat det tagits ut ifrån, eller vilken tid.

Polisen lägger ju väntat ner utredningen.

Så nu står jag här: Polisen har varken tid eller möjlighet att utreda. Medans banken påstår att deras "chip inte går att kopiera eller förändra"

men jag är fortfarande utan pengar och ABSOLUT INGEN hjälp. JAG har behövt ringa banken varje gång.

Nån som vet att det är möjligt att skimma på detta vis? Där jag fortfarande har mitt bankkort kvar, och inte lånat ut eller tappat det.
Citera
2018-02-22, 18:45
  #2
Medlem
StraightFlushs avatar
Så kan tjuven skimma ditt nya bankkort
Ett nytt sätt att ta betalt med kort har börjat införas i Sverige. Sättet beskrivs som snabbt, enkelt och säkert. Men SVT:s test visar att den nya tekniken öppnar för risker då den möjliggör för kopiering av ditt kortnummer – på ett sätt som tidigare inte varit möjligt.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...t-nya-bankkort
Citera
2018-02-22, 18:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greight
Jag fick mitt konto tömt på mina sista resterande 8000 kr efter att någon skimmat mig.

Har mitt bankkort kvar, men någon har tagit ut pengar från en bankomat och med min pin kod.

Banken säger nej, och hävdar att pga att chippet och koden använts, så kan de ej reklamera.

Det vägrar också säga vilken bankomat det tagits ut ifrån, eller vilken tid.

Polisen lägger ju väntat ner utredningen.

Så nu står jag här: Polisen har varken tid eller möjlighet att utreda. Medans banken påstår att deras "chip inte går att kopiera eller förändra"

men jag är fortfarande utan pengar och ABSOLUT INGEN hjälp. JAG har behövt ringa banken varje gång.

Nån som vet att det är möjligt att skimma på detta vis? Där jag fortfarande har mitt bankkort kvar, och inte lånat ut eller tappat det.
Låter konstigt att de lyckats med tanke på att det krävs pin-kod för att ta ut i automat. Förstår delvis att inte banken berättar var uttaget har skett. För det spelar ingen roll om det är i Malmö eller Kiruna. Banken tror att du har tagit ut pengar själv eller att du i samarbete med någon annan gjort uttaget. Spelar därför ingen roll om du har alibi. Ingen kan knäcka koden...

Möjligtvis har någon sett dig knäppa in koden i butik eller bankomat och därefter skimmat kortet på samma sätt som i TV-inslaget. Men banken tycker att du har varit slarvig med din kod.
__________________
Senast redigerad av Mynicname 2018-02-22 kl. 18:58.
Citera
2018-02-22, 19:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Låter konstigt att de lyckats med tanke på att det krävs pin-kod för att ta ut i automat. Förstår delvis att inte banken berättar var uttaget har skett. För det spelar ingen roll om det är i Malmö eller Kiruna. Banken tror att du har tagit ut pengar själv eller att du i samarbete med någon annan gjort uttaget. Spelar därför ingen roll om du har alibi. Ingen kan knäcka koden...

Möjligtvis har någon sett dig knäppa in koden i butik eller bankomat och därefter skimmat kortet på samma sätt som i TV-inslaget. Men banken tycker att du har varit slarvig med din kod.

Till slut fått svar om att "bankomaten" ligger i Göteborg - inget mer än stad...

Nån har antagligen sett mig knappa in koden när jag står vid kassan kanske? och sedan kanske via kontaktlösheten kopierat kortuppgifter, och fått samma chipdata som på mitt kort, och på så sett tillverkat ett nytt.

Sedan funnit en bankomat och tagit ut i beloppen: -5000 -2000 -1000, till saldo: 23 kr 28/1 2018

Jag har försökt få tillgång till vetskap om bankomat, för att på egen hand söka upp videoövervakning. Först idag, snart en månad sedan, får jag reda på att "ATM ICA SUPERM" ligger i Göteborg...........

Polisen: Förundersökningen inladesner
Citera
2018-02-22, 19:43
  #5
Avstängd
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StraightFlush
Så kan tjuven skimma ditt nya bankkort
Ett nytt sätt att ta betalt med kort har börjat införas i Sverige. Sättet beskrivs som snabbt, enkelt och säkert. Men SVT:s test visar att den nya tekniken öppnar för risker då den möjliggör för kopiering av ditt kortnummer – på ett sätt som tidigare inte varit möjligt.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...t-nya-bankkort

Var köper man sån utrustning?
Citera
2018-02-22, 20:14
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greight
och fått samma chipdata som på mitt kort, och på så sett tillverkat ett nytt.



Det är inte så det fungerar. Du kan inte klona ett kort även om du lyckas lyssna på en transaktion.

Kortnummer och namn får man ut. Helt korrekt. Men det hjälper inte för att kunna ta ut pengar i en bankomat, eller något annat som är fhipläsande.

Däremot räcker det ganska långt för att handla på icke bedrägeriskyddade hemsidor ett. Men man behöver oftast fortfarande cvc.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2018-02-22 kl. 20:16.
Citera
2018-02-22, 21:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det är inte så det fungerar. Du kan inte klona ett kort även om du lyckas lyssna på en transaktion.

Kortnummer och namn får man ut. Helt korrekt. Men det hjälper inte för att kunna ta ut pengar i en bankomat, eller något annat som är fhipläsande.

Däremot räcker det ganska långt för att handla på icke bedrägeriskyddade hemsidor ett. Men man behöver oftast fortfarande cvc.

Möjligt att jag satt in kortet/ dragit magnetremsan igenom någon "skimming device"? Men fortfarande..

HUR kan detta hända när jag har mitt kort kvar? ingen kan ha tagit mitt kort ur min plånbok, tagit ut pengar medans jag sovit (01:47) och sedan stoppat tillbaka mitt kort i min plånbok, in kl 10:00 när jag ska köpa en cola dagen efter... och får "medges ej"
Citera
2018-09-10, 13:31
  #8
Medlem
Förlåt för bump, men hur gick det för dej?

Blev utsatt för precis samma grej i lördags kväll, tog ut 400kr på 7 eleven vid andralång, en kvar 20 minuter senare så är kontot tömt och uttagen är gjorda på "ATM ICA SUPERM" blev bra paff när man kolla kontot innan man drog in till stan och sen får man medges ej strax efter uttaget på 400!

har förövrigt ochså mitt kort kvar på mig och den har suttit i en plasthållar tillsammans med mitt stämpelkort till jobbet å allt i en nyckelknippa, är det en lönt att kontakta banken?
Citera
2018-09-10, 14:13
  #9
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greight
Jag fick mitt konto tömt på mina sista resterande 8000 kr efter att någon skimmat mig.

Har mitt bankkort kvar, men någon har tagit ut pengar från en bankomat och med min pin kod.

Banken säger nej, och hävdar att pga att chippet och koden använts, så kan de ej reklamera.

Det vägrar också säga vilken bankomat det tagits ut ifrån, eller vilken tid.

Polisen lägger ju väntat ner utredningen.

Så nu står jag här: Polisen har varken tid eller möjlighet att utreda. Medans banken påstår att deras "chip inte går att kopiera eller förändra"

men jag är fortfarande utan pengar och ABSOLUT INGEN hjälp. JAG har behövt ringa banken varje gång.

Nån som vet att det är möjligt att skimma på detta vis? Där jag fortfarande har mitt bankkort kvar, och inte lånat ut eller tappat det.

Du har väl magnetremsa på kortet med samma information som chippet? Det har väl alla kort fortfarande under en evighetslång övergångsperiod? Det är magnetremsan de kopierat och de såg din kod samtidigt.
Citera
2018-09-10, 14:18
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Du har väl magnetremsa på kortet med samma information som chippet? Det har väl alla kort fortfarande under en evighetslång övergångsperiod? Det är magnetremsan de kopierat och de såg din kod samtidigt.

det är faktiskt den enda lågiska förklaringen, att det måste vart nått skumt där på 7 eleven å att dom måste stått i kön bakom eller i närheten, är ju rätt knökat där på en lördags kväll!

hur förklarar man detta för banken?
Citera
2018-09-10, 21:12
  #11
Medlem
Vad jag vet kan banken se om uttaget är gjort med det riktiga kortet eller om det är klonat
Citera
2018-09-12, 10:12
  #12
Medlem
Bara 20% av plastkorten går att skimma. Se till att skaffa annat kort.

Ha aldrig större belopp på kontot kopplat till kontokort, så är ju risken minimal för större förluster.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback