Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-22, 16:17
  #1
Medlem
Enydrions avatar
Läser hans andra nu, och undrar om nån läst hans första? Är den likadan?

Den här är full av pk skit...


Nu har jag bara avverkat en tredjedel så mer väntas..

Nu är ju författaren journalist, och huvudpersonen i boken likaså, samt att den skrevs för ett par år sen och 'vi' var väl naivare då...
Citera
2018-02-22, 16:42
  #2
Medlem
lampross avatar
För att läsa en "icke-PK deckare av f.d. journalist" får man nog läsa "Svart spindel" av Jan-Eric Olfwenstam.

Några minns kanske Olfwenstam, signaturen "Orwell" från 70-talets Start&Speed. Samt hans praktverk "De amerikanska 50-talsbilarna".

I "Svart spindel" (2017) sker diverse mord i Göteborg och det hela klaras ut på 516 sidor. Massivt. Och garanterat icke-PK.

Lite OT nu men.
Citera
2018-02-22, 16:53
  #3
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
För att läsa en "icke-PK deckare av f.d. journalist" får man nog läsa "Svart spindel" av Jan-Eric Olfwenstam.

Några minns kanske Olfwenstam, signaturen "Orwell" från 70-talets Start&Speed. Samt hans praktverk "De amerikanska 50-talsbilarna".

I "Svart spindel" (2017) sker diverse mord i Göteborg och det hela klaras ut på 516 sidor. Massivt. Och garanterat icke-PK.

Lite OT nu men.

Ok ska lägga den på minnet, hoppas den finns som ljudbok..
Citera
2018-02-22, 17:37
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ok ska lägga den på minnet, hoppas den finns som ljudbok..


Minns inte för mycket, det finns ingen sådan bok att minnas
Citera
2018-02-22, 18:20
  #5
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ok ska lägga den på minnet, hoppas den finns som ljudbok..

https://www.adlibris.com/se/e-bok/do...-9789188667137

Finns nog inte som ljudbok
Citera
2018-02-22, 18:28
  #6
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
https://www.adlibris.com/se/e-bok/do...-9789188667137

Finns nog inte som ljudbok

Okej, får kolla nåt bibliotek, men var nåt år sen jag var på nåt sånt senast...


Kommit en bit till

Citera
2018-02-24, 20:38
  #7
Medlem
Enydrions avatar
Ok, lite mer pk i boken, tror han snart lyckas få med alla vanföreställningar inom åsiktskorridoren.

kommit till halva boken nu.



Citera
2018-02-24, 22:45
  #8
Medlem
Slottsherres avatar
Jag har noterat att mycket som kallas PK från högerhåll ofta är vad många andra uppfattar som gammalt hederligt svenskt folkvett, så det är inget objektivt begrepp.

Lite konkreta exempel och citat på dumheter och felaktigheter i boken vore välkomna.
Jag är inte främmande för att sådant finns - Mats Olsson har alltid varit något av en populist.
__________________
Senast redigerad av Slottsherre 2018-02-24 kl. 22:48.
Citera
2018-02-24, 23:28
  #9
Medlem
Enydrions avatar
Ok, kommer ett par exempel här


Författaren verkar mestadels bo i New York, så han vet nog inte hur mycket som har förändrats de senaste åren i Sverige heller, nu gavs ju den här boken ut för nått år sen, så det var väl mitt i Refugees Welcome och så...

Har du något exempel på något som är folkvett som kallas pk? Jag kan inte komma på något tyvärr, jag anser nog att allt pk är snarast motsatsen till folkvett, men sen har jag väldigt svårt att tänka som pk- folk gör, förmodligen för att jag är civilingenjör och då drillas man till att identifiera problem och tänka ut lösningar, och det spiller liksom över på mindre tekniska saker också...

Jag brukar dra ett par exempel från verkligheten här på fb,
1 ungdomar bråkar i en stadsdel, där finns ingen ungdomsgård, politikerna öppnar en ungdomsgård där, för att finansiera den stänger man en ungdomsgård i en stadsdel där ungdomarna sköter sig....

Översättning för pk-skadade, man straffar skötsamma och belönar bråkstakar, hur tror ni man blir om man uppfostras så här?

2. Intervju med mattant... Om barnen får mat de gillar så tar maten slut innan alla hunnit äta... Lösningen blev att undvika servera sådan mat som barnen gillar. Det blir ganska billigt och maten räcker till alla som vill äta.

När jag läste det, så fastnade det, då jag avskydde ärtsoppa som vi fick i typ lågstadiet\mellanstadiet, och man fick inte ta maten själv, och man fick inte slänga mat, så jag satt ganska länge i matsalen...
Det tog ganska lång tid innan jag kom på lösningen - om jag inte gick till matsalen alls, så behövde jag inte äta någon ärtsoppa.

Så jag hoppas verkligen att det var detta skolan och mattanterna ville lära mig.... (jag äter ännu inte femtio år senare, någon ärtsoppa)
__________________
Senast redigerad av Enydrion 2018-02-25 kl. 00:25.
Citera
2018-02-25, 10:40
  #10
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ok, kommer ett par exempel här


Författaren verkar mestadels bo i New York, så han vet nog inte hur mycket som har förändrats de senaste åren i Sverige heller, nu gavs ju den här boken ut för nått år sen, så det var väl mitt i Refugees Welcome och så...

Har du något exempel på något som är folkvett som kallas pk? Jag kan inte komma på något tyvärr, jag anser nog att allt pk är snarast motsatsen till folkvett, men sen har jag väldigt svårt att tänka som pk- folk gör, förmodligen för att jag är civilingenjör och då drillas man till att identifiera problem och tänka ut lösningar, och det spiller liksom över på mindre tekniska saker också...

Jag brukar dra ett par exempel från verkligheten här på fb,
1 ungdomar bråkar i en stadsdel, där finns ingen ungdomsgård, politikerna öppnar en ungdomsgård där, för att finansiera den stänger man en ungdomsgård i en stadsdel där ungdomarna sköter sig....

Översättning för pk-skadade, man straffar skötsamma och belönar bråkstakar, hur tror ni man blir om man uppfostras så här?

2. Intervju med mattant... Om barnen får mat de gillar så tar maten slut innan alla hunnit äta... Lösningen blev att undvika servera sådan mat som barnen gillar. Det blir ganska billigt och maten räcker till alla som vill äta.

När jag läste det, så fastnade det, då jag avskydde ärtsoppa som vi fick i typ lågstadiet\mellanstadiet, och man fick inte ta maten själv, och man fick inte slänga mat, så jag satt ganska länge i matsalen...
Det tog ganska lång tid innan jag kom på lösningen - om jag inte gick till matsalen alls, så behövde jag inte äta någon ärtsoppa.

Så jag hoppas verkligen att det var detta skolan och mattanterna ville lära mig.... (jag äter ännu inte femtio år senare, någon ärtsoppa)

Jag menade roliga citat och exempel på eventuella tokigheter ur boken
Citera
2018-02-25, 15:10
  #11
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Jag menade roliga citat och exempel på eventuella tokigheter ur boken

Nej har inte skrattat åt något ännu, det är ok direkt från msm, nu har ytterligare en hel del hunnits med...


Jag börjar tro att hela pk mallen kommer att hinnas med...
__________________
Senast redigerad av Enydrion 2018-02-25 kl. 15:21.
Citera
2018-02-25, 19:27
  #12
Medlem
Enydrions avatar
Visstja, det nazistiska partiet hoppar omkring i folkdräkt tillsammans med Kungen, så det är nog SD trots att de inte nämns vid namn...

Förlaget trodde jag skulle vara Bonniers, men var tydligen Norstedts... hade väl varit väl tydligt annars...
__________________
Senast redigerad av Enydrion 2018-02-25 kl. 19:43.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback