Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-16, 06:17
  #49
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fransktavskum
Di är till för de som inte vet bättre. "stark bnp". Beror på att man skurit ner de anställda och att idioten Ingves sänkt svenska kronan geom att manipulera kursen. Det innebär att man eldar på inflationen i lågkonjukturen. Folk gör inte av med pengar för det är många som är utan jobb. Analfabeten Löfvén importerade horder av muslimska kriminella och hoppades på att de skulle kunna konsumera men de jobbar ju svart och drar bidrag så de är inte här för att bidra på något sätt än med kriminalitet och låg intelligens. Enkel ekvation om man vet vad de olika sakerna innebär.

Precis.

Och det är bara idioter som inte ser sanningen bakom de manipulerade inflationssiffrorna.

Kronan har rasat -20% mot övriga världsvalutor, om inte det ger reell inflation vad i helvete gör då det?.
Citera
2018-03-16, 07:06
  #50
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Jag valde bara att ignorera ditt inlägg med dina konspirationsteorier. Här har du inflationen:

https://www.riksbank.se/sv/penningpo...ionen-just-nu/

BNP per capita!!! PER CAPITA!!!
Hur svårt skall det vara?
Citera
2018-03-16, 12:25
  #51
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
BNP per capita!!! PER CAPITA!!!
Hur svårt skall det vara?

2017 var inte unikt. BNP-siffran var cirka 4%, en helt otrolig siffra för ett i-land.......

__________________
Senast redigerad av Mertillen 2018-03-16 kl. 12:32.
Citera
2018-03-17, 15:42
  #52
Medlem
Hur mäter man ren produktivitetsökning?
Citera
2018-03-18, 17:34
  #53
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Ja det kan ju du tro är detsamma som konspirationsteorier. Känn på det engelska ordet inflate. Expandera. Penningmängden som expanderar alltså inflation. Det du gått på är ett prisindex. Ett prisindex är ett prisindex på sig självt. Det är inte den verkliga inflationen.

Hur tror du det hade varit möjligt med inflationssiffror på cirka 2% varje år när bomarknaden ökat med 5 gånger så mycket? Med nya pengar, Phantom!

Så om penningmängden har ökat och priserna inte ökat lika mycket har allas köpkraft ökats, vad är problemet?


Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
BNP per capita!!! PER CAPITA!!!
Hur svårt skall det vara?

Ja, vad vill du ha sagt? Har du gått ut grundskolan antar jag att du kan räkna på det själv.
Citera
2018-03-18, 17:55
  #54
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Så om penningmängden har ökat och priserna inte ökat lika mycket har allas köpkraft ökats, vad är problemet?

Att du inte är läskunnig (man undrar ju) och inte kan tänka är det ena problemet. Även bostäder prissätts och där har du sänkt köpkraft, inte en ökad sådan.

Det andra problemet är att morgondagens konsumtion sker i nutid och att vad som återstår är skulder att betala. Ett tredje problem är att tillgångspriser sticker iväg vilket inte borgar för verklig återhämtning utan istället gynnnar spekulation för att undvika den inflation som är förljugen.

Det finns nog fler problem än så. Jag kan inte alllting jag heller.
Citera
2018-03-18, 18:05
  #55
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Att du inte är läskunnig (man undrar ju) och inte kan tänka är det ena problemet. Även bostäder prissätts och där har du sänkt köpkraft, inte en ökad sådan.

Det andra problemet är att morgondagens konsumtion sker i nutid och att vad som återstår är skulder att betala. Ett tredje problem är att tillgångspriser sticker iväg vilket inte borgar för verklig återhämtning utan istället gynnnar spekulation för att undvika den inflation som är förljugen.

Det finns nog fler problem än så. Jag kan inte alllting jag heller.



Får ta det en gång till.
Inflation är när penningvärdet minskar. Om nu penningmängden har ökat kraftigt men inte priserna, då har alltså inte penningvärdet minskat särskilt mycket. Eller hur? Du motsäger dig själv.
Däremot har kapitalet, tillgångarna, rikedomen i landet ökat vilket bäddar för tillväxt.
Hushållens skuldsättning är ett problem, vad som är bra dock är att folks sparande ökar fortare än skuldsättningen och totala tillgångarna är betydligt större än totala skulderna (ca. 3ggr, orkar inte kolla exakt). Problemet är att det är ojämt fördelat, de som varit korkade kan i framtiden få problem med högre räntor.
Men ja du har en poäng i att bostäder ökat betydligt mer i pris än övriga varor.
Hur som helst handlar tråden om Sveriges BNP, finns en annan som handlar om bolån.
__________________
Senast redigerad av Phantom042 2018-03-18 kl. 18:08.
Citera
2018-03-18, 18:25
  #56
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Får ta det en gång till.
Inflation är när penningvärdet minskar. Om nu penningmängden har ökat kraftigt men inte priserna, då har alltså inte penningvärdet minskat särskilt mycket. Eller hur? Du motsäger dig själv.
Däremot har kapitalet, tillgångarna, rikedomen i landet ökat vilket bäddar för tillväxt.
Hushållens skuldsättning är ett problem, vad som är bra dock är att folks sparande ökar fortare än skuldsättningen och totala tillgångarna är betydligt större än totala skulderna (ca. 3ggr, orkar inte kolla exakt). Problemet är att det är ojämt fördelat, de som varit korkade kan i framtiden få problem med högre räntor.
Men ja du har en poäng i att bostäder ökat betydligt mer i pris än övriga varor.
Hur som helst handlar tråden om Sveriges BNP, finns en annan som handlar om bolån.

Jag säger inte emot mig själv någonting. Det är du som inte förstår. Låt bli att öka penningmängden! DÅ DU, skulle du se sänkta bopriser (även före fallet). Finns inte en chans i världen att du kan få ökade bopriser utan ökad kreditgivning. Ökade kreditgivningen kräver den ökade penningmängden.

Jag tyar sedan inte mer av dynga du skriver därför att det finns ingen djävla tillväxt. 2011 är det sista året när BNP ökade mer än penningmängden. Fundera lite du på egen hand vad det betyder.
Citera
2020-05-30, 20:02
  #57
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Sveriges BNP steg med 0,1 procent jämfört med föregående kvartal, skriver Statistiska centralbyrån (SCB). Jämfört med samma kvartal 2019 steg BNP med 0,4 procent.

Siffrorna var bättre än analytikerna hade väntat sig. Enligt Infronts prognosenkät väntades BNP ha minskat med 0,7 procent jämfört med föregående kvartal. SCB skriver att ett positivt bidrag från nettoexporten räddade negativa siffror från övriga poster.

https://omniekonomi.se/svenska-bnp-s...talet/a/RRLdXA
Citera
2020-05-30, 21:17
  #58
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
https://omniekonomi.se/svenska-bnp-s...talet/a/RRLdXA
En uppgång på 0.1% är ju inte ett så kraftig ras.

Andra kvartalet blir väl sämre dock.


Senaste (tror jag) prognosen från Nordea säger
Kod:
Sverige, nyckeltal 			2018 	2019 	2020P 	2021P
BNP, % 					2,2 	1,2 	-5,8 	 4,1
BNP, kalenderkorrigerad, % 		2,3 	1,3 	-6,0 	 4,0
Arbetslöshet, % 			6,3 	6,8 	 9,1 	 9,6
Inflation, KPIF, årsgenomsnitt, % 	2,1 	1,7 	 0,2 	 1,3
Offentligt finansiellt spar, % av BNP 	0,8 	0,5 	-8,0 	-4,0
Ganska mycket slöseri under 2020 och 2021 ser man.
Antar man att staten kan dämpa BNP-fallet med offentlig slösande så skulle ett icke dämpat BNP utfall vara:
-13.8% för 2020
0.1% för 2021

Innan vi är tillbaka där vi var skall vi således få ihop 13.7% av BNP. Kan nog ta 3 år iaf. Så 5 år tar det nog innan detta är förbi. Och 5 år har väl sagts lite då och då också.
Citera
2020-07-05, 09:26
  #59
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
En uppgång på 0.1% är ju inte ett så kraftig ras.

Andra kvartalet blir väl sämre dock.


Senaste (tror jag) prognosen från Nordea säger
Kod:
Sverige, nyckeltal 			2018 	2019 	2020P 	2021P
BNP, % 					2,2 	1,2 	-5,8 	 4,1
BNP, kalenderkorrigerad, % 		2,3 	1,3 	-6,0 	 4,0
Arbetslöshet, % 			6,3 	6,8 	 9,1 	 9,6
Inflation, KPIF, årsgenomsnitt, % 	2,1 	1,7 	 0,2 	 1,3
Offentligt finansiellt spar, % av BNP 	0,8 	0,5 	-8,0 	-4,0
Ganska mycket slöseri under 2020 och 2021 ser man.
Antar man att staten kan dämpa BNP-fallet med offentlig slösande så skulle ett icke dämpat BNP utfall vara:
-13.8% för 2020
0.1% för 2021

Innan vi är tillbaka där vi var skall vi således få ihop 13.7% av BNP. Kan nog ta 3 år iaf. Så 5 år tar det nog innan detta är förbi. Och 5 år har väl sagts lite då och då också.

Ja precis, liksom-fb. Nu är Sverige i kris och BNP-siffrorna kommer att hållas uppe iochmed nya stora lån. Mer pengar! Som är ökad inflation, som du och etablissemanget förnekar eftersom ni räknar inflation med KPI.

Så BNP hålls uppe när Sverige fortsätter att rasa samman. Dvs det alla redan vet, det stämmer. BNP är oerhört trubbigt som mått. BNP ökar men inte blir det bättre för det. Det blir sämre!
Citera
2020-07-05, 09:34
  #60
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Ja precis, liksom-fb. Nu är Sverige i kris och BNP-siffrorna kommer att hållas uppe iochmed nya stora lån. Mer pengar! Som är ökad inflation, som du och etablissemanget förnekar eftersom ni räknar inflation med KPI.

Så BNP hålls uppe när Sverige fortsätter att rasa samman. Dvs det alla redan vet, det stämmer. BNP är oerhört trubbigt som mått. BNP ökar men inte blir det bättre för det. Det blir sämre!
Hur mäter du att Sverige rasar samman?


Tittar jag i EU's senaste forecast från i våras så är Sverige det land som klarar sig bäst.

Är det så att du tror att Sverige är det enda landet som påverkas kanske? Du har ju inte så bra koll på verkligheten så jag behöver tyvärr fråga detta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback