Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-22, 13:15
  #1
Medlem
Hej!

Har under längre tid tränat aktivt på gym, drygt i 8 års tid. Har på senare tid känt mig omotiverad till att enbart gå till gymmet och köra samma typ av träning. Därav tänkte jag börja träna MMA tre pass i veckan.

Skulle säga att jag är vältränad. Dock så vet jag att gym/MMA är helt olika träningsformer. Men har bra kondis och är stark för min vikt. Så tror förutsättningarna är hyffsade. Har även lite bakgrund inom brottning, körde 2 terminer för 3 år sedan.

Är det något spec. man ska tänka på innan första passet? Eller är det enbart att gå ner och köra?

Med vänlig hälsning, Miniarnold
Citera
2018-02-22, 13:21
  #2
Medlem
franges avatar
Kondition och uthållighet är A och O när det kommer till kampsport. Det kvittar om du är stor som Hafþór Júlíus Björnsson och kan lyfta en mindre bil om du inte har konditionen, du lär ändå ligga på golvet och flämta i andnöd efter ett par minuter annars.

MMA är dessutom ganska hetsigt, och när du försökt vifta slag och sparkar och slag i de första minuterna och då står och flåsar - så smäller det till och går över till brottning, om du har en erfaren motståndare.
Citera
2018-02-22, 13:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Kondition och uthållighet är A och O när det kommer till kampsport. Det kvittar om du är stor som Hafþór Júlíus Björnsson och kan lyfta en mindre bil om du inte har konditionen, du lär ändå ligga på golvet och flämta i andnöd efter ett par minuter annars.

MMA är dessutom ganska hetsigt, och när du försökt vifta slag och sparkar och slag i de första minuterna och då står och flåsar - så smäller det till och går över till brottning, om du har en erfaren motståndare.

Okej, får fokusera träningen mer på uthållighet utanför mma-passen då. Givetvis vill jag fortsätta att lyfta tungt pga. att inte förlora för mycket muskelmassa.
Citera
2018-02-22, 14:16
  #4
Medlem
passports avatar
Som ovan skrev är konditionen väldigt viktig. Sen om det är en seriös klubb kommer du drillas i grundteknik och kondition de första terminerna. När jag tränade för många år sedan blev det först riktigt roligt efter ett par terminer. Då fick man får lära sig mer avancerade grejer, och man förstod sambandet mellan alla dom tråkiga monotona grundteknikerna man drillades i starten.

Jag e tacksam som fan för det, för det sitter kvar än idag. En tränare jag hade sa en gång att grappling biten är som schack, man gör ett drag och motståndaren gör ett motdrag. den som kan mest vinner oftast. Även om motståndaren har ett par kg på en.

lycka till och glöm inte att vara ödmjuk och att ha skoj.
Citera
2018-02-23, 08:42
  #5
Medlem
Mitt absolut bästa, generella tips är att veta när man ska ta det lugnt. Ofta ligger man och spänner sig under drillar/sparring helt i onödan; särskilt om man som du har mycket muskler kommer man ta slut väldigt fort. Använd bara explosivitet när du har bestämt dig för en teknik att gå på - tills dess är det hushållning av energin som gäller.

Sedan till frågan "är det bara att köra på?" ja det är det, men om du är lite äldre (typ 35+) så är det extra viktigt med mycket uppvärmning, och att "stödträna" rörlighet och sånt ordentligt, för i MMA blir det väldigt plötsligt väldigt stora belastningar på små muskelgrupper som man kanske inte tänker på i vanliga fall. Ok om man är ung och allmänt vältränad, men som sagt, se till att inte vara ringrostig.

Annat generellt råd i början? Klappa tidigt - ingen idé att ligga och kämpa emot ett armlås eller en strypning i onödan. Detta kommer säkert tränarna säga, men värt att poängtera. Det leder bara till onödig belastning i muskelfästen och leder, samt att sparringen/drillerna blir hetsiga och ryckiga.
Citera
2018-02-23, 22:39
  #6
Medlem
UncleBerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miniarnold1
Okej, får fokusera träningen mer på uthållighet utanför mma-passen då. Givetvis vill jag fortsätta att lyfta tungt pga. att inte förlora för mycket muskelmassa.
Du kommer förlora muskelmassa. Visst brottning är tungt men man bränner mest fett. Sen blir man tröttare och kan inte prestera exakt lika bra på gymmet.

Jag tappade 7kg på 1 år trots att jag lyfte 5 dagar i veckan ovanpå MMAn. Är dock starkare i samtliga lyft på mindre kroppsvikt.
Kan vara bra att gå ner några kilo om du blir sugen att tävla också.
Citera
2018-02-26, 08:54
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Mitt absolut bästa, generella tips är att veta när man ska ta det lugnt. Ofta ligger man och spänner sig under drillar/sparring helt i onödan; särskilt om man som du har mycket muskler kommer man ta slut väldigt fort. Använd bara explosivitet när du har bestämt dig för en teknik att gå på - tills dess är det hushållning av energin som gäller.

Sedan till frågan "är det bara att köra på?" ja det är det, men om du är lite äldre (typ 35+) så är det extra viktigt med mycket uppvärmning, och att "stödträna" rörlighet och sånt ordentligt, för i MMA blir det väldigt plötsligt väldigt stora belastningar på små muskelgrupper som man kanske inte tänker på i vanliga fall. Ok om man är ung och allmänt vältränad, men som sagt, se till att inte vara ringrostig.

Annat generellt råd i början? Klappa tidigt - ingen idé att ligga och kämpa emot ett armlås eller en strypning i onödan. Detta kommer säkert tränarna säga, men värt att poängtera. Det leder bara till onödig belastning i muskelfästen och leder, samt att sparringen/drillerna blir hetsiga och ryckiga.

Haha kul att du nämner det med att slappna av, har nu kört totalt 4 pass sedan jag skrev tråden. Första passen höll jag på att kollapsa av trötthet, pga att jag låg spänd hela tiden. När vi körde sparring tog jag de flesta i brottning de första 5 minuterna, men sedan åkte jag på däng hela tiden pga. jag var heeeelt slut. Är 23 och i väldigt bra "gym-form", men jävlar vad otränad jag är. Fick köra med en grupp som hade kört i 3-4 terminer, alltså fortsättare pga. att jag har brottning erfarenhet. Jag ser mest vältränad ut men har inte en chans ren konditions/uthållighet mot det andra. Så sjukt bra träningsform för mig!
Citera
2018-02-26, 08:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UncleBert
Du kommer förlora muskelmassa. Visst brottning är tungt men man bränner mest fett. Sen blir man tröttare och kan inte prestera exakt lika bra på gymmet.

Jag tappade 7kg på 1 år trots att jag lyfte 5 dagar i veckan ovanpå MMAn. Är dock starkare i samtliga lyft på mindre kroppsvikt.
Kan vara bra att gå ner några kilo om du blir sugen att tävla också.

Sant det du säger. Redan efter 4 MMA-pass känner jag knappt ork att ta mig till gymmet. Men ska nu satsa på att bli mer funktionell. Får troligtvis tävla i 77- klassen. Ligger på 80 kg nu, dock rippad. Men känns som man kommer tappa en del. Men skönt att bli mer funktionell i kroppen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback