Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-22, 12:57
  #1
Medlem
Jag har inte hittat någon tråd om dokumentären Food Choices, men det måste ju finnas många som sett dokumentären?

Dokumentärens utgångspunkt är att visa på hur dåligt det är att äta kött och peka på varför människan (framförallt USA och västvärlden) dör i hjärtsjukdomar, stroke, cancer etc. De totalsågar dieten LCHF och menar att det människan ska äta för att må som bäst är växtbaserad mat och om möjligt 0% produkter.
De menar också på att det inte spelar någon roll om du äter vitt eller rött kött utan allt är lika dåligt, likaså fisk. De slår också hål på myten om den så otroligt nyttiga mjölken och alla mejeriprodukter därefter. Dessutom menar de på att ägg inte heller är någon bra föda. Allt ska vara växtbaserad och hade alla följt denna diet på rätt sätt (inte steka i fel fett också viktigt) så hade dödsfallen och sjukdomarna minskat enormt. Framförallt är köttet boven!

Vad jag står i frågan är ganska ointressant. Men jag skulle gärna vilja starta en diskussion kring ämnet för att få fler infallsvinklar och tyckte att det var konstigt att det inte fanns en tråd. Har ni sett dokumentären? Vad tycker ni? Det finns ju massor att diskutera så det kan ju vara svårt att veta var man ska börja! Jag kan tänka mig att det finns många naiva människor som ser dokumentären och blir sålda direkt, men säkert också motsatsen som vägrar inse något negativt överhuvudtaget med kött och dylikt.

http://www.imdb.com/title/tt6039284/
Citera
2018-02-22, 13:17
  #2
Medlem
jpettersson1991s avatar
Ta "dokumentärer" om kost med en rejäl nypa salt, oftast består dessa av felaktiga påståenden, överdrifter, eller rena lögner. Det finns dokumentärer som hyllar LCHF, som hyllar vegankost, som sågar socker m.m, det är en värdelös källa till information om man faktiskt vill lära sig något.
Citera
2018-02-22, 13:55
  #3
Medlem
Ja du, är det inte konstigt att en hel del cancersjuka människor blivit friska efter att ha spolat socker och mejeriprodukter?
Dödsdömda med enbart månader kvar att leva..
Det ligger något i det och det måste helt enkelt läggas forskningspengar på detta, men det är väl för bra tips för att uppskattas ..
Citera
2018-02-22, 13:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Ta "dokumentärer" om kost med en rejäl nypa salt, oftast består dessa av felaktiga påståenden, överdrifter, eller rena lögner. Det finns dokumentärer som hyllar LCHF, som hyllar vegankost, som sågar socker m.m, det är en värdelös källa till information om man faktiskt vill lära sig något.

Jag har inte sagt att jag köper allt de säger. Med ditt resonemang kan man ju ta allt med en nypa salt. Vad tror du själv på? Jag menar inte att just denna dokumentär är bättre än någon annan men de har ju rätt i en del men inte allt. Det är lätt att vifta bort, men de försöker ju i alla fall utgå från vetenskapen (även om jag inte själv granskat de rapporter de hänvisar till).

Äter man kött dagligen så är det ju bra att minska sitt köttintag, det tror jag ingen säger emot längre. LCHF tror jag inte på heller, tror folk på det fortfarande? Att mjölk, mejeriprodukter och fett inte är bra i stora mängder borde alla också ha genomsyrat. Ägg vet jag inte riktigt? Sen tror jag inte riktigt på att äta en helt och hållet växtbaserad kost, det är svårare än vad de vill få det att tror i dokumentären. Men att alla som äter kött till varje måltid borde minska sitt köttintag är ju sanning. Sen kommer jag personligen aldrig att avstå helt från kött, men att minska intaget har jag gjort långt innan jag såg denna dokumentären.

Sen att de tar upp massa extremexempel i dokumentären med folk som "räddats" och blivit botade av växtbaserad kost är bara löjligt. Finns säkert människor som börjat dricka mjölk och blivit friska och tror att det beror på det också.

Vad tycker du själv om dokumentären (som är vad tråden handlar om)? Nypa salt, vad tar du på allvar?
Citera
2018-02-22, 14:06
  #5
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fedbo
Jag har inte sagt att jag köper allt de säger. Med ditt resonemang kan man ju ta allt med en nypa salt. Vad tror du själv på? Jag menar inte att just denna dokumentär är bättre än någon annan men de har ju rätt i en del men inte allt. Det är lätt att vifta bort, men de försöker ju i alla fall utgå från vetenskapen (även om jag inte själv granskat de rapporter de hänvisar till).

Äter man kött dagligen så är det ju bra att minska sitt köttintag, det tror jag ingen säger emot längre. LCHF tror jag inte på heller, tror folk på det fortfarande? Att mjölk, mejeriprodukter och fett inte är bra i stora mängder borde alla också ha genomsyrat. Ägg vet jag inte riktigt? Sen tror jag inte riktigt på att äta en helt och hållet växtbaserad kost, det är svårare än vad de vill få det att tror i dokumentären. Men att alla som äter kött till varje måltid borde minska sitt köttintag är ju sanning. Sen kommer jag personligen aldrig att avstå helt från kött, men att minska intaget har jag gjort långt innan jag såg denna dokumentären.

Sen att de tar upp massa extremexempel i dokumentären med folk som "räddats" och blivit botade av växtbaserad kost är bara löjligt. Finns säkert människor som börjat dricka mjölk och blivit friska och tror att det beror på det också.

Vad tycker du själv om dokumentären (som är vad tråden handlar om)? Nypa salt, vad tar du på allvar?

Vad jag tror på? Vissa trivs utmärkt med en LCHF-kost, går det att äta ohälsosamt med alla dieter? Absolut. Borde vissa minska köttkonsumtionen? Ja, man har sett en koppling mellan rött kött/charkprodukter och bland annat tjocktarmscancer, därför har vi en rekommendation satt på max 500 gram/veckan. Vi har rekommendationer om kosten, problemet är att folk inte följer dessa. Även tillsatt socker är satt på max 10E%, även om WHO har sänkt denna till 5E%. Med mjölkprodukter finns det också en koppling med diverse sjukdomar, främst visat i forskning baserat på epidemiologi.

Jag kollar inte på kost-dokumentärer, dom har oftast en agenda och det blir ingen nyans eller kontext i deras budskap, tyvärr.

Vi har bra råd och rekommendationer kring kosten, men följsamheten är dålig av majoriteten.

Kan tillägga att jag absolut inte har något emot folk som börjar äta mer vegetariskt eller mer frukt och grönt, tvärtom.
__________________
Senast redigerad av jpettersson1991 2018-02-22 kl. 14:38.
Citera
2018-02-22, 14:31
  #6
Medlem
hejonlineAPs avatar
Finns ju en väldigt stor studie som visar att länder som konsumerar mest mejeri-produkter har högst andel benskörhet bland befolkningen. Även ''the china study'' är ju väldigt populär som källa. En studie som gjorts under 20 år och enligt min mening verkar ganska solid.
Sen kanske jag inte köper allt.
Men angående lchf, visst kanske vissa ''mår bra'' av att kunna äta hur mycket flöt som helst, men inte så svårt att lista ut att en kost baserad på kolesterol inte är det bästa för hjärta och kärl..

Min mormor fick diabetes2 och astma för 10 år sedan, hon och hennes man började då med sådan växtbaserad kost. Idag har hon inte problem med astma längre, och diabetes2 diagnosen togs bort för typ 8 år sedan. Väldigt intressant endå!
Citera
2018-02-22, 14:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Vad jag tror på? Vissa trivs utmärkt med en LCHF-kost, går det att äta ohälsosamt med alla dieter? Absolut. Borde vissa minska köttkonsumtionen? Ja, man har sett en koppling mellan rött kött/charkprodukter och bland annat tjocktarmscancer, därför har vi en rekommendation satt på max 500 gram/veckan. Vi har rekommendationer om kosten, problemet är att folk inte följer dessa. Även tillsatt socker är satt på max 10E%, även om WHO har sänkt denna till 5E%. Med mjölkprodukter finns det också en koppling med diverse sjukdomar, främst visat i forskning baserat på epidemiologi.

Hmm, jag är ytterst tveksam till LCHF. Att känna sig bra är en sak men hur kroppen mår inuti är en annan. Nu tar jag ett dåligt exempel men när jag har tagit 2-3 öl och en drink framför soffan en fredagskväll så mår jag väldigt bra, är det då en bra kost?

Det som kanske är mest skrämmande är ju egentligen hur styrda vi är av media och livsmedelsbranscherna och hur allt handlar om att tjäna pengar. Hur ska en "vanlig Svensson" kunna veta att så mycket av de som säljs i de stora matvarubutikerna inte är bra att äta? Samtidigt som det står en massa råd och olika tips i alla olika tidningar där så gott som vem som helst kan utge sig för att vara expert.

Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Jag kollar inte på kost-dokumentärer, dom har oftast en agenda och det blir ingen nyans eller kontext i deras budskap, tyvärr.

Vi har bra råd och rekommendationer kring kosten, men följsamheten är dålig av majoriteten.


Håller med på båda punkterna. Tycker att det saknades en debatt i programmet.

Majoriteten klarar inte av att styra sitt eget matintag. Inget är bra att äta för mycket av och när jag läser hur mycket en del äter/dricker av olika livsmedel kan jag ibland bli väldigt förvånad.
Citera
2018-02-22, 15:30
  #8
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fedbo
Hmm, jag är ytterst tveksam till LCHF. Att känna sig bra är en sak men hur kroppen mår inuti är en annan. Nu tar jag ett dåligt exempel men när jag har tagit 2-3 öl och en drink framför soffan en fredagskväll så mår jag väldigt bra, är det då en bra kost?

Det som kanske är mest skrämmande är ju egentligen hur styrda vi är av media och livsmedelsbranscherna och hur allt handlar om att tjäna pengar. Hur ska en "vanlig Svensson" kunna veta att så mycket av de som säljs i de stora matvarubutikerna inte är bra att äta? Samtidigt som det står en massa råd och olika tips i alla olika tidningar där så gott som vem som helst kan utge sig för att vara expert.




Håller med på båda punkterna. Tycker att det saknades en debatt i programmet.

Majoriteten klarar inte av att styra sitt eget matintag. Inget är bra att äta för mycket av och när jag läser hur mycket en del äter/dricker av olika livsmedel kan jag ibland bli väldigt förvånad.
Självklart går det att äta en LCHF-baserad kost som är hälsosam, även om en del som följer den dieten inte gör det. Sen beror ju allt på dosen, t.ex några öl eller ett glas vin på en fredag kväll kan ju absolut ingå i en kost som överlag är näringsrik utan att det påverkar din hälsa negativt.

Sen är det ju som du säger, det kan vara svårt för gemene man att välja bra livsmedel eller äta näringsrikt, samtidigt som det kommer tips och råd för alla möjliga håll. Samtidigt är kosten individuell och det gäller att hitta det som passar dig och din vardag, kosten ser annorlunda ut för någon som har ett fysiskt aktivt jobb och tränar ett par gånger i veckan jämfört med någon som mer eller mindre är stillasittande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback