Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-22, 12:23
  #1
Medlem
Vladulvens avatar
"linux (4.13.0-36.40) artful; urgency=medium

* linux: 4.13.0-36.40 -proposed tracker (LP: #1750010)

* Rebuild without "CVE-2017-5754 ARM64 KPTI fixes" patch set

-- Khalid Elmously <khalid.elmously@canonical.com> Fri, 16 Feb 2018 12:49:24 -0500"

Fråga: Varför ska man ta bort den?
Citera
2018-02-22, 12:47
  #2
Avstängd
Ökad prestanda? Är du dum i huvudet eller?

https://www.wired.com/story/meltdown...hes-take-toll/
Citera
2018-02-22, 18:07
  #3
Medlem
Sleepyoh22s avatar
4.13 är långt ifrån senaste, 4.14 och 4.15 har varit ute ett tag så att säga, dessutom tror jag din information du skriver här kommer från Canonical, och dom använder ju sina egen patchade kernels, så vad dom gör är ju knappast representativt för Linux i allmänhet. Men nej, patchar för spectre och meltdown finns givetvis med i 4.14 lts och 4.15 som finns på kernel.org.
Citera
2018-02-22, 19:40
  #4
Medlem
Vladulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
4.13 är långt ifrån senaste, 4.14 och 4.15 har varit ute ett tag så att säga, dessutom tror jag din information du skriver här kommer från Canonical, och dom använder ju sina egen patchade kernels, så vad dom gör är ju knappast representativt för Linux i allmänhet. Men nej, patchar för spectre och meltdown finns givetvis med i 4.14 lts och 4.15 som finns på kernel.org.

Ok, men varför är det bara 4.13 som kommer upp i Linux-uppdateraren? I varje fall i Mint.
Finns det patchar för spectre i 4.14 och 4.15?
Har du testat dem? Slöar de ner datorn mycket?
Citera
2018-02-22, 20:19
  #5
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vladulven
Ok, men varför är det bara 4.13 som kommer upp i Linux-uppdateraren? I varje fall i Mint.
Finns det patchar för spectre i 4.14 och 4.15?
Har du testat dem? Slöar de ner datorn mycket?

Ja, jag har använt båda två, den senaste släppta stabila är 4.15 och den jag använder, jag märker ingen som helst skillnad i någonting jag gör, varken på min Amd plattform eller min Intel dator, men jag har inte kört några benchmarks innan eller efter heller så. Som hemanvändare behöver man nog inte bry sig särskilt, tror få kommer märka någon skillnad.

Varför Mint inte tillhandahåller nyare kernel's än 4.13 kan jag inte svara på, det är ju upp till dom att publicera en nyare kernel i deras förråd om du ska få den via deras uppdaterare. Varje distribution gör saker olika, Mint gör som dom vill liksom. Debian, Ubuntu, Suse, Fedora gör olika saker och patchar på olika vis.

Patchar för spectre finns givetvis med, men om jag förstår saken rätt så är det "löst, men inte helt löst".

Du kan troligtvis kompilera från kernel.org om du orkar sätta dig in i det, men rekommenderar att bara vänta tills Mint publicerar en nyare utgåva om det är den distrubition du gillar :=)
Citera
2018-02-23, 08:16
  #6
Moderator
vhes avatar
Rubrik ändrad.
Utgående rubrik: Senaste Linuxkärnan tar bort Meltdown-patchen
Ny rubrik: Canonical tar bort Meltdown-patch i kernel 4.13 för ARM64

/Moderator
Citera
2018-02-23, 11:33
  #7
Medlem
Vladulvens avatar
Jag hittade ett uppgraderingsprogram för Ubuntu (och Mint), och som även installerar kärnan. Finns här för de som är intresserade.
Jag installerade den senaste (4.15.5), men tyvärr löste det inte problemet med spectre.
Kanske inte så mycket att oroa sig för ännu?
Citera
2018-02-26, 22:15
  #8
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vladulven
Jag hittade ett uppgraderingsprogram för Ubuntu (och Mint), och som även installerar kärnan. Finns här för de som är intresserade.
Jag installerade den senaste (4.15.5), men tyvärr löste det inte problemet med spectre.
Kanske inte så mycket att oroa sig för ännu?
Spectre är ej enkel att utnyttja; och det finns ingen enkel lösning heller mot alla tänkbara varianter. En kan lösas om en relativt ny kernel kompileras med den senate versionen av gcc (vilket är 7.3.0 i dagsläget). Jag vet inte hur det fungerar med verktyget du hänvisar till; jag antar att det laddar ner en förkompilerad kernel som kanske inte är kompilerad med lämplig version av gcc.

Tittade du i /sys/devices/system/cpu/vulnerabilities för att undersöka huruvida problemet är löst? Har inte hållit koll de senaste veckorna, men sist jag tittade fanns ingen lösning för spectre_v1 medan spectre_v2 alltså kan lösas med rätt inställlning i kernel + gcc 7.3.0.
Citera
2018-02-27, 15:21
  #9
Medlem
Vladulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Tittade du i /sys/devices/system/cpu/vulnerabilities för att undersöka huruvida problemet är löst? Har inte hållit koll de senaste veckorna, men sist jag tittade fanns ingen lösning för spectre_v1 medan spectre_v2 alltså kan lösas med rätt inställlning i kernel + gcc 7.3.0.

Jag körde Spectre & Meltdown Checker:

https://github.com/speed47/spectre-meltdown-checker


Under uppstarten står det dock: "System may be vulnerable to Spectre V2".

Vet inte vad man ska tro?
Citera
2018-02-28, 16:14
  #10
Medlem
Vladulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vladulven
Under uppstarten står det dock: "System may be vulnerable to Spectre V2".

Vet inte vad man ska tro?



Efter senaste uppdateringen till 4.15.7 får jag inte längre det meddelandet.
__________________
Senast redigerad av Vladulven 2018-02-28 kl. 16:20.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback