Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-22, 12:21
  #1
Medlem
Hej igen, då jag inte fick några svar på min förra tråd så testar jag ändra rubriken och posta här, verkar som att min rubrik inte var så lockande men stora bokstäver brukar göra susen.

Då Har det kommit dagen då jag ännu en gång skapar en ny tråd i behov om hjälp. Har nyligen läst en distanskurs inom programmering på IT-högskolan och nu har jag fått behörighet eller möjlighet till att läsa yrkesutbildning efter man gjort ett antagningstest då. Det jag har problem med är att välja vad jag vill programmera.

Jag själv väljer just en Yrkesutbildning för att jag vill komma ut i arbetslivet fort, är 24 år, studerat komvux 2.5 år (efter ett liv i droger o kriminalitet främst) och jag pluggade till mäklare. Hoppade dock av andra terminen då jag insåg att det kanske inte var så jävla fränt trots allt.

Iallafall, jag älskar att sitta vid datorn, har alltid gjort det. Tycker det hade vart coolt att ha egenskapen att kunna skapa olika program men även kunna hjälpa till med att fixa vissa delar i de. Jag vill samtidigt ha en utbildning där jag t. ex kan flytta till ett annat land och jobba med mina skills som jag lärt mig. Det känns som att jag inte vill plugga något i onödan och tänkte att det kanske finns någon här som kan ge mig bra feedback eller som läst själv?

Iallafall, dessa är programmen då som jag har att välja mellan:

Applikationsutvecklare till iPhone och Android där man läser dessa kurser:


Java Enterprise Utvecklare:


Och så även , Javautvecklare :


Det sista programmet är någonting som hade vart riktigt kul men känns inte direkt som en riktig utbildning då den endast är 80 veckor och att det känns som att spelbranschen inte är något att satsa på i dagsläget. Det är iallafall:

Game programmer:



Så för att göra det så enkelt som möjligt ska jag punktera vad jag helst skulle vilja ha i mitt framtida jobb då.

* En helt OK lön, 40k + efter 10 år hade ju vart riktigt nice
* Att ha en utbildning som är attraktiv på marknaden.
* Att en dag kunna använda det jag lärt mig och flytta till t. ex Australien och arbeta där.
* Att vara attraktiv på marknaden.

Detta är väl vad som är viktigt för mig. Lämna gärna era inputs och egna åsikter, förövrigt är det IT-Högskolan i GBG som jag tänkt läsa dessa kurser på.

//xx1
Citera
2018-02-22, 21:30
  #2
Medlem
någon?
Citera
2018-02-22, 23:03
  #3
Medlem
supremanics avatar
Är inte insatt i just de kurserna vid den utbildningen specifikt så uttalar mig generellt.
Skulle satt Java EE främst då du dels lär dig Java samt att det finns värdefull kunskap du antagligen kan ta med dig ut i arbetslivet i form av kunskap om webbtjänster och applikationsservrar osv.

Java SE kursen såg ut att vara ganska okej den med!

Det EE kursen saknade var Java 1 50p men min förhoppning är att den andra programmeringen i kursen håller sådan nivå att Java 1 ändå kommer vara underförstått att man lär sig under tiden.

Med utveckling av och förståelse för Webbtjänster och hela den biten så kommer du definitivt att ha möjlighet på arbetsmarknaden. Spelar ingen större roll vilka språk som används på arbetsplatsen sedan så om det typ är Python eller liknande så kan du lära dig det ganska snabbt och vara flexibel bara du förstår hur webbtjänsterna funkar. Webbtjänster, REST, JSON osv är sådant är eftertraktat.

Spelprogrammeringen förstår du ju själv antagligen att det är något man läser för att man tycker det är roligt. Ska man jobba med det så bör man brinnna för det på en riktigt hög nivå.

Har läst det mesta som du radat upp i form av kurser och ej i program och Java EE var antagligen den kursen jag haft mest behållning av. Android och mobilapplikationer är väl okej om det är något man brinner för, men som kunskap är det ganska meh... Lär du dig Java/EE så kan du koda sådant efter några timmars youtube-tuts ändå om du skulle vilja skapa nåt.
Citera
2018-02-22, 23:25
  #4
Medlem
Undvik fan att göra spel ifall du vill tjäna bra och inte slita för mycket. (Kan även ingå en hel del matte i så kallad "Game math theory". Iallafall så måste du ha stor passion om du ska överleva krigsfältet och bara dem bästa får fin lön, skrivbord, semester etc.

Det smartaste hade varit om du istället för att slösa bort dina år på komvux hade varit att gå med i ett så kallat "Boot camp" där du under till exempel 8 veckor kör på rejält och lär dig massvis och skaffar jobb därefter. Det finns många företag som tar in självlärda folk utan akademisk utbildning då det saknas rejält.

Till punkt då, för att simplifiera din text : Antingen kör du på med systemapplikationer eller mobila applikationer. Båda är bra och lovande. Handlar mycket om vad du vill göra i framtiden. Kolla på Android studio och liknande app-skapande program för att se hur processen är. Jag hade antagligen gått med andra alternativet då Krypto marknaden växer rejält och jag tror det kommer finns enormt mycket jobb för dom som kan java, c++, c# osv. Självklart kommer krypto också ha positiv påverkan på mobila applikationer också men det känns ganska begränsat jämfört med det andra alternativet (IMO).

Sammanfattningsvis så får du välja själv, bäst att leka runt och göra mindre applikationer på egen hand för att prova hur det är och vilket som känns bäst. Finns väldigt många bra saker när du jobbar med programmering så var inte skraj.
Citera
2018-02-24, 12:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Är inte insatt i just de kurserna vid den utbildningen specifikt så uttalar mig generellt.
Skulle satt Java EE främst då du dels lär dig Java samt att det finns värdefull kunskap du antagligen kan ta med dig ut i arbetslivet i form av kunskap om webbtjänster och applikationsservrar osv.

Java SE kursen såg ut att vara ganska okej den med!

Det EE kursen saknade var Java 1 50p men min förhoppning är att den andra programmeringen i kursen håller sådan nivå att Java 1 ändå kommer vara underförstått att man lär sig under tiden.

Med utveckling av och förståelse för Webbtjänster och hela den biten så kommer du definitivt att ha möjlighet på arbetsmarknaden. Spelar ingen större roll vilka språk som används på arbetsplatsen sedan så om det typ är Python eller liknande så kan du lära dig det ganska snabbt och vara flexibel bara du förstår hur webbtjänsterna funkar. Webbtjänster, REST, JSON osv är sådant är eftertraktat.

Spelprogrammeringen förstår du ju själv antagligen att det är något man läser för att man tycker det är roligt. Ska man jobba med det så bör man brinnna för det på en riktigt hög nivå.

Har läst det mesta som du radat upp i form av kurser och ej i program och Java EE var antagligen den kursen jag haft mest behållning av. Android och mobilapplikationer är väl okej om det är något man brinner för, men som kunskap är det ganska meh... Lär du dig Java/EE så kan du koda sådant efter några timmars youtube-tuts ändå om du skulle vilja skapa nåt.

Okej! Tack så mycket för ett välutvecklat svar! Java EE låter med riktigt intressant. Skulle jag mot förmodan inte komma in, är det bättre att ta Java utveckling då endast tycker du? Tycker mycket av det är intressant och helst vill jag kunna använda mina skulle i andra länder men dom du säger, det är ett universal language och kommer att kunna användas lite överallt tror jag.
Citera
2018-02-24, 12:34
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klosor
Undvik fan att göra spel ifall du vill tjäna bra och inte slita för mycket. (Kan även ingå en hel del matte i så kallad "Game math theory". Iallafall så måste du ha stor passion om du ska överleva krigsfältet och bara dem bästa får fin lön, skrivbord, semester etc.

Det smartaste hade varit om du istället för att slösa bort dina år på komvux hade varit att gå med i ett så kallat "Boot camp" där du under till exempel 8 veckor kör på rejält och lär dig massvis och skaffar jobb därefter. Det finns många företag som tar in självlärda folk utan akademisk utbildning då det saknas rejält.

Till punkt då, för att simplifiera din text : Antingen kör du på med systemapplikationer eller mobila applikationer. Båda är bra och lovande. Handlar mycket om vad du vill göra i framtiden. Kolla på Android studio och liknande app-skapande program för att se hur processen är. Jag hade antagligen gått med andra alternativet då Krypto marknaden växer rejält och jag tror det kommer finns enormt mycket jobb för dom som kan java, c++, c# osv. Självklart kommer krypto också ha positiv påverkan på mobila applikationer också men det känns ganska begränsat jämfört med det andra alternativet (IMO).

Sammanfattningsvis så får du välja själv, bäst att leka runt och göra mindre applikationer på egen hand för att prova hur det är och vilket som känns bäst. Finns väldigt många bra saker när du jobbar med programmering så var inte skraj.

Det håller jag med om, tänkte med att spela det är en stor grej och ska man komma långt på det är det bättre att plugga flera år så man har annan grund att luta sig tillbaka mot.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback