Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-22, 11:24
  #1
Avstängd
Jag har alltid gillat Burberry rockar. Men jag fick höra att dom slutat tillverkas i England och numera görs nånstans i tredje världen.

Det jag är på jakt efter är klädesmärken som gör tillverkningen av kläderna inom Europa. Visst, material i form av tyg och blixtlås och liknande kan vara svårt att veta exakt vart det kommer ifrån, så vi skiter i de sakerna.

Anledningen till att jag frågar är att jag vill visa mitt stöd till dessa och fylla min garderob med dom.
Citera
2018-02-22, 11:41
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ml0001
Jag har alltid gillat Burberry rockar. Men jag fick höra att dom slutat tillverkas i England och numera görs nånstans i tredje världen.

Det jag är på jakt efter är klädesmärken som gör tillverkningen av kläderna inom Europa. Visst, material i form av tyg och blixtlås och liknande kan vara svårt att veta exakt vart det kommer ifrån, så vi skiter i de sakerna.

Anledningen till att jag frågar är att jag vill visa mitt stöd till dessa och fylla min garderob med dom.

Stone Island tillverkas i Italien.
Citera
2018-02-22, 11:44
  #3
Avstängd
creepingdeaths avatar
varierar beroende på plagg och tillverkare och ibland även inom samma tillverkare.

kolla t ex careofcarl och klicka på "tvättråd och material" så står det ofta tillverkningsland.
Citera
2018-02-22, 11:48
  #4
Medlem
321js avatar
Jag vet inte om alla deras plagg tillverkas i Europa. Men på dyrare plagg står det ofta made in Italy på. Du får fråga dem.

https://berkeleycompany.com/about-berkeley/

Boomerangs plagg brukar vara tillverkade i Europa.



http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5418982

"Eton syr lyxskjortor i Gånghester".

(FB) Klädmärken med tillverkning i västeuropa?
__________________
Senast redigerad av 321j 2018-02-22 kl. 12:01.
Citera
2018-02-22, 11:55
  #5
Avstängd
creepingdeaths avatar
både boss och armani tillverkar utanför europa, t ex bangladesh beroende på plagg.
Citera
2018-02-22, 13:11
  #6
Medlem
Flus avatar
Filippa K tillverkar mycket i Europa, t ex i Portugal.
I webbshoppen brukar det finnas en flik där det står "Who made it" där det står vilket land plagget sytts i.
Citera
2018-02-22, 13:34
  #7
Medlem
Det var ett inslag på tv i morse, kan ha varit nyheterna, 1:an, just angående detta.

För första gången i världshistorien har Englands drottning, 92, besökt en modevisning.
Det gjorde hon enbart för att hedra/uppmärksamma en designer, tror det också betonades att han är engelsman ur arbetarklassen, för att dennes tillverkning placerats i England.
Citera
2018-02-22, 14:18
  #8
Medlem
Rosa-Panterns avatar
Belstaff tillverkar alla sina kläder i Rumänien.
Citera
2018-02-22, 14:24
  #9
Avstängd
Kan man lita på "Made in" etiketterna? Är det inte att man sytt på sista knappen i landet eller liknande?

Ända sedan jag kom tillbaka från asien så har jag slutat lita på lapparna då allting där stod "made in italy" haha.
Citera
2018-02-22, 21:35
  #10
Medlem
OrganiCs avatar
Marc O'Polo
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback