Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-22, 10:42
  #1
Avstängd
Nu när det börjar bli dags att deklarera undrar jag vad man egentligen kan göra här.

Jag bor inte långt från jobbet. Jag har bil som knappt används. Kan jag ändå säga att jag tar bilen till och från jobbet säg 2 mil fram och tillbaka och göra avdrag på det?

Hur stor är chansen att det kollas? Är det dumt?
Citera
2018-02-22, 10:44
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ml0001
Nu när det börjar bli dags att deklarera undrar jag vad man egentligen kan göra här.

Jag bor inte långt från jobbet. Jag har bil som knappt används. Kan jag ändå säga att jag tar bilen till och från jobbet säg 2 mil fram och tillbaka och göra avdrag på det?

Hur stor är chansen att det kollas? Är det dumt?

Knepigt. Du måste tjäna två timmar på att ta bilen jämfört med lokaltrafiken. Sedan försvinner de första 10.000 i "karens".
Citera
2018-02-22, 10:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Knepigt. Du måste tjäna två timmar på att ta bilen jämfört med lokaltrafiken. Sedan försvinner de första 10.000 i "karens".

11.000
Citera
2018-02-22, 10:57
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
11.000
Ja, där ser man, det är tydligen höjt igen. Verkar följa månadskortens prisutveckling, dvs. de ser till att man inte ska få avdrag.. Man kan i realiteten glömma reseavdragen. (Förutom om man har turen att råka ut för "dubbel bosättning", det är "riktigt lönsamt"!
Citera
2018-02-22, 12:43
  #5
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ml0001
Nu när det börjar bli dags att deklarera undrar jag vad man egentligen kan göra här.

Jag bor inte långt från jobbet. Jag har bil som knappt används. Kan jag ändå säga att jag tar bilen till och från jobbet säg 2 mil fram och tillbaka och göra avdrag på det?

Hur stor är chansen att det kollas? Är det dumt?

Blir du granskad kollar SKV var du är folkbokförd och var du jobbar. Om det dyker upp massa mil som inte stämmer med det avståndet får du skattetillägg. Två mil per dag gör dessutom att du inte ens kommer över grundbeloppet = inget avdrag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback